Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 24 jul 2025 03:20

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus C.
Hej Psy-folk. Længe siden jeg har skrevet her...

På baggrund af nogle oplevelser på det sidste, har jeg fået en mistanke, som jeg gerne vil høre jeres mening om. Kan overdreven brug af MDMA forsage at LSD virker dårligere?

Jeg har trippet psychedeliske stoffer i mange år, og betragter mig selv som en dreven herre i feltet. De seneste par år, er jeg imidlertid begyndt at tage en del MDMA. Sidste efterår eskalerede det - jeg blev vist LIDT for glad for stoffet. Der har været perioder på det seneste, hvor jeg har taget flere doser på en aften (hvilket jeg har troet mig i stand til, fordi jeg har forsøgt harm-reduction ved hjælp af 5-ht-p). Nogle gange kun med en uge eller to imellem eskapaderne (I behøver ikke løfte fingrene; jeg ved udmærket at det ikke er tilrådeligt!).

Sagen er nu, at jeg ikke føler, at LSD virker ret kraftigt på mig længere!?! (hvilket er en katastrofe for mig, for fuck alle verdens gode MDMA-trip. De er intet at sammenligne med den gavnlige og positive psykedeliske oplevelse jeg får af svampe og LSD)

Min mistanke er nu som følger:

Forsøg med rotter viser, at indtag af store mængder MDMA kan medføre oxidation af 5-ht receptorerne, med den konsekvens, at de visner og dør (i pågældende rotteforsøg, er der dog tale om ekstremt store doser, når man tager deres kropsvægt i betragtning).
Eftersom LSD og psilosybin virker på 5-ht receptorerne, kan det da tænkes, at hvis de er blevet beskadiget som følge af MDMAs neurotoxiticitet (oxidation af receptorerne), at der derfor er færre receptorer som LSD kan binde sig til, og at det derfor virker ringere?

Er her nogen som vil komme med en kvallificeret kommentarer til min lille teori?

Det bedste,

UhrSump (long time no see)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Om din teori er rigtig eller ej ved jeg ikke, men jeg har hørt om det før. Det var så godt nok mht. MDMA og meskalin, og jeg mener nok de to stoffer er mere ens farmakologisk end MDMA og LSD.
Men uanset hvad, så er MDMA ikke neurotoksisk, sidst jeg tjekkede i hvert fald... Så det bliver måske bedre med tiden

Medlem
Brugeravatar

Hmm.... Jeg ville gerne lade mig overbevise om, at MDMA ikke er neurotoksisk. Det ville gøre mig glad. Men er der ikke stor uenighed om det?
Den teori jeg henviser til, går ud på, at en overdosering af MDMA fører til udtømning af serotonin. Dette skulle give mulighed for at Dopamin kan binde sig til 5-ht receptorerne istedet for serotonin. På en eller anden vis skulle det være forbundet med frigivelsen af frie radikaler, der så fører til en oxidation af receptorerne.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jo der er ret stor uenighed, men det emne er også så politisk så alt andet ville være underligt

Jeg forstår godt hvad du skriver, men jeg ved slet ikke nok om emnet til at kunne sige om det er muligt. Hvis det er så enkelt, så undrer det mig bare meget at der ikke er blevet skrevet mere om det. Det er da en ret alvorlig bivirkning, IMO

Medlem
Brugeravatar

Tak for svaret Luftkaptajnen!

Jeg hører dig sige, at eftersom der ikke er ret mange, der rapporterer om nedsat virkning af LSD og psilosybin som følge af MDMA overforbrug, så må det være en indikation på, at det nok ikke er sandsynligt at der findes sådan en forbindelse. Hmmm... måske... !??

Det kan da godt være, at jeg må se mig over skulderen efter en anden forklaring på nedsat LSD-effekt. Måske har jeg bare fået tag på noget dårlig kval de sidste par gange (??)

Er der slet ingen andre, der har oplevet det samme som mig?

Nogen der har hørt om det?

Medlem
Brugeravatar

Medmindre du oplever direkte depression og så videre, så tror jeg du skal regne med at dine serotonin receptorer er nogenlunde indenfor normalen :-)

Medlem
Brugeravatar

Ja, det ser ud til at konklusionen bliver, at jeg er blevet spist af med dårlig kvalitet de sidste par gange jeg har skaffet LSD. For nogle uger siden fik jeg et nyt badge, og alt virkede præcis som man kunne forvente.

Dejligt. Dels kan jeg fortsætte mine stille og rolige psychonautiske misssioner, dels kan jeg slippe frygten for neurotoksiske skader.

PLUR! (Peace Love Unity and Respect)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]