Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jul 2025 18:23

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
Dedikeret medlem

Geografisk sted: Nordsjælland
Et hurtigt spørgsmål: En af mine venner ligger inde med en dunk TASKI BRUCO GRAFFITI Z97, som i flg. databladet indeholder vores kære ven gamma-butyrolactone (gbl), samt et kemikalie ved navn alkyl alcohol ethoxylate. Jeg er stort set overbevist om, at det på ingen måde bør indtages, men vil lige høre her, inden vi dropper ideen helt. Sutter max til kemi, så håber der er nogen her der kan svare mig på, om indholdet kan indtages sikkert?

Datablad: http://media.supplychain.nhs.uk/media/d ... 26_001.pdf
Wikipedia om "Alkohol Ethoxylater": http://en.wikipedia.org/wiki/Ethoxylati ... thoxylates

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Bananmonarkiet DK
Et hurtigt svar: Selvom du linker til en tekst, som påstår at alkoholethoxylater ikke er specielt giftigt, vil jeg ikke anbefale at indtage sådan en stofgruppe. Som du selv nævner, bør sådan noget snask slet ikke indtages.
Snup en bajer i stedet for :)

Selvom alkoholethoxylater er en stofgruppe og dermed ikke nødvendigvis et specifikt stof, så kunne jeg forestille mig, at GBL´en kan destilleres ud af opløsningen - eller omvendt. Jeg har dog ikke undersøgt det, men det er et kvalificeret gæt.
Jeg kender ikke alkoholethoxylaters kemiske egenskaber, men tænker på om man kan lave en basisk hydrolyse af GBL´en for derefter at inddampe saltet og vaske urenhederne ud med en upolær solvent?

Medlem

HERA-project - Human and Enviromental Risk Assessment on ingredients of European household products.

Kemisk og toksikologisk profil af alkohol ethoxylater.

Dedikeret medlem

CannaChem: Du tænker på den hydrolyse med NaOH, som man anvender til at lave GHB? Anyways så vil jeg ikke satse liv og lemmer på mine, så godt som, ikke-eksisterende kemikundskaber. Jeg kan lige klare at fremstille GHB, men det sker også kun med en udførlig manual i hånden ;-)

Ud fra den sindsygt lange rapport omkring alkohol ethoxylater, er jeg dog kommet frem til, at man nok godt ville kunne indtage stadset, uden at blive syg. Men det vil jeg bestemt fraråde alle at forsøge sig med. Jeg lægger i hvert fald ikke krop til!

Fra HERA-projektets rapport:
"5.1.3.9 Accidental or intentional overexposure
Accidental or intentional overexposure to alcohol ethoxylates may occur via swallowing
of solid detergents or drinking of liquid washing solutions. Typically, one would estimate
that no more than 5 g of powder detergent (equals a maximum of 1.2 g. of alcohol
ethoxylate) or 20 ml of dishwashing liquid (equals a maximum of 1 g. of alcohol
ethoxylate) would be swallowed. Studies of acute oral toxicity demonstrate that the toxic
dose of alcohol ethoxylates is many times higher than this, even for a toddler (see 5.2.1.1.1
acute oral toxicity)."

Dedikeret medlem

... Og tak for hjælpen. Vi gemmer det vist bare til dets oprindelige formål. Jeg skal heller ikke have fingrene i mere GBL ;-)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Selvom alkoholethoxylater er en stofgruppe og dermed ikke nødvendigvis et specifikt stof, så kunne jeg forestille mig, at GBL´en kan destilleres ud af opløsningen - eller omvendt. Jeg har dog ikke undersøgt det, men det er et kvalificeret gæt.

Jeg har prøvet, og det blev bestemt ikke rent af en destillation. Det lykkedes mig aldrig at oprense det tilstrækkeligt til at det kunne bruges til indtagelse, desværre.

Dedikeret medlem

Thx Yeti, glad for jeg ikke bare hældte det i hovedet så snart jeg så de tre bogstaver ;-)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]