Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 15 aug 2025 13:25

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Kbh
Tager emnet op, bl.a fordi jeg oplever flere og flere lægemidler der advarer om brugen af grapefrugt. Tre forskellige medicin typer der indgår i min daglig er på den liste - og elsker faktisk grapefrugt (hvid), så opmærksomheden er nu rette mod denne frugt.

"Unlike other fruits, grapefruit contains a large amount of naringin, and it can take up to 72 hours before the effects of the naringin on the CYP3A4 enzyme are seen. This is particularly problematic due to the fact that only 4 oz of grapefruit contain enough naringin to inhibit the metabolism of substrates of CYP3A4"

Men Hvor meget bliver biotilgængeligheden påvirket af CYP3A4?
Og i hvor lang tid?
findes der skemaer, udregningsmodeller?
Eller nogen der kan give et direkte svar?

Grunden til jeg spørger, er fordi jeg er kronisk smertepatient (oxycontin), ville være rart at vide om grapefrugt har en positiv indvirkning - eller om der er et grumt MEN "gemt"- når det galt oxycontin?
Virker nemlig til jeg ville kunne øge virkningen af den medicin jeg har, derved måske kunne skære ned på pn-medicin? Eller endda måske kunne nøjes med halvdelen?

Kan man teoretisk tænke sig til om grapefrugt kan lette folk med nedtrapning?

På nettet finder jeg modstridende oplysninger om feks stesolid,
Der burde man tage 1/3-50% af sin dosis fra, hvis man har drukket 200ml grapefrugt juice. Med andre ord, du kan booste din stesolid op.... - Men betyder dette så også stesolids halvingstid i kroppen bliver forlænget ydeligere?
Alt fra 30min før indtagelsen til 2 timer bliver nævnt.
Alt fra grapefrugt påvirker kun oralt indtaget "medicin" til alle indtagelses måder.
Alt fra 200 ml, 400ml og 1 liter bliver nævnt i mængder
Nogen beskriver at det grapefrugt juice påvirkning kan strække sig over 72 timer.
Og så er der sørme forskel på Hvid grapefrugt og pink/rød grapefrugt
- Sandt eller falsk?

Ved indlægget er ganske rodet, mange spørgsmål men måske også nogle myter der kan aflives?
Vedlægger lige et link på engelsk, har læst forstået meget, og så gået tabt blandt 20 andre artikler :?

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/article ... =pmcentrez

Håber på konstruktivt feedback, evt erfaringer?
Egne erfaringer er, der er forskel på hvilken grapefrugt juice (hvid) - er slet ikke sikker på mængder, og negative konsekvenser mine p-piller laver rod i hormonerne :/
Jeg er ikke gået i gang med længere selvvalgt forsøgskanin ordning, ville gerne lige vide hvad er fup, fakta, positiv & negative bivirkninger.

Mvh
-FrkFin

Dedikeret medlem
Brugeravatar

For min egen forsøg og hvad jeg høre fra andre så vil jeg sige max. 50% forøgelse af virkningen hvis man snakker metadon, oralt. Det er det eneste jeg har nogen praktisk erfaring med, udover lidt benzoer en gang imellem og der vil jeg også mene det er omkring 50% oven i. Jeg plejer bare at tage et glas hvilket er ca. 3dl selv presset juice, da jeg syntes det er svært at finde rigtig garpejucie her i DK.
Teoretisk... Der har jeg adgang til de samme artikler og hvad der ellers ligger på på nettet som du har og min forstand på enzym inhibering eller monooxygenase strækker sig ikke meget ud over hvad jeg kan læse mig til på wiki. Jeg tror det er meget svært at give dig nogle præcise tal da forbrænding for det første meget forskellig fra person til person og udover det påvirket af alt, fra hvad du har spist, tid på døgnet, temperatur osv.
Jeg vil dog lige give en lille advarsel mod at bruge potentiatorer sammen med sin daglige medicin da man hurtig for sin tolerance op, specielt dem der giver din krop adgang til højere dosis.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Ja, grapefrugt har (forstærkende) interaktioner med nogle stoffer og der er set tilfælde hvor patienter har fået det dårligt af at indtage grapefrugt. Spørg evt. på apoteket hvis du vil have et helt klart go/no go for hvorvidt du må indtage grape hvis du er glad for frugten.
Der er som bindegal siger risiko for toleranceopbygning, derfor er det en dårlig idé at begynde at dope sig med bestemte fødevarer sammen med medicinen.

Hvis dine p-piller giver dig problemer så skift til nogle nye. :)

Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: ???
Prøv og tjek det her link ud. http://www.bluelight.ru/vb/threads/171335-Grapefruit-Juice-as-a-Potentiator
Håber det er en hjælp.

Undskyld for OT men kunne bare ikke lade være med at tænke på H.S.T. :oops:

I like to eat breakfast alone, and almost never before noon; anybody with a terminally jangled lifestyle needs at least one psychic anchor every twenty-four hours, and mine is breakfast. ...

The food factor should always be massive: four Bloody Marys, two grapefruits, a pot of coffee, Rangoon crêpes, a half-pound of either sausage, bacon, or corned-beef hash with diced chilies, a Spanish omelette or eggs Benedict, a quart of milk, a chopped lemon for random seasoning, and something like a slice of key lime pie, two margaritas and six lines of the best cocaine for dessert... Right, and there should also be two or three newspapers, all mail and messages, a telephone, a notebook for planning the next twenty-four hours, and at least one source of good music... all of which should be dealt with outside, in the warmth of a hot sun, and preferably stone naked.

Ja det er lidt ude af kontekst, det var bare det med grapefrugten der fik mig til at tænke på det.

TS. Super fedt topic, burde da næsten blive en sticky. Der er trods alt mange ting som bliver potentieret af grapefrugt.

Problemet er bare når staten finder ud af, at narko bliver 50% stærkere af at drikke grapefrugt juice, så er der ikke mere tilbage. Shhhh! Billede

Ramble ramble..

Junior medlem

er det bare mig... eller skriver i om frugt-frugt. altså den der ligner en appelsin og er rød inden i??? Er ikk helt med her :D

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Hvilken andre grapefrugter kender du da?

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Kbh
Hey :)

Er helt glad for den positive og faglige respons! Eftersom jeg faktisk synes det er ret spændende, og ja - øhh den del af min medicin "siges" at blive påvirket.
Mit udgangs punkt er ikke, at få mere ud af min medicin så jeg bliver "skæv" men om jeg kan gøre den "bedre" den mængde jeg har, få maks optaget, har tanker som hvis folk nedtrapper om grapefrugt vil kunne hjælpe med dette... - men faldt over en artikel der mente grapefrugt kun påvirke biotilgængeligheden. Det vil sige kunne ikke tage mindre medicin end normalt og bruge grapefrugt som "boost" så dosis var ens.
Alice jeg tror ikke tolerance er spørgsmålet her, er ikke ude på at blive skæv, eneste sted jeg kan se som et spørgsmål er med stesolid feks, vil det ikke ophobe sig i kroppen (endnu mere) fordi grapefrugt sænker udskillelses processen/ halveringstid??
Ketapower: Grapefrugt - vil dog sige hvid grapefrugt gør mest, og hvad jeg læser andre steder - altså den total sure;)
Som sagt p-pillerne blev påvirket meget negativ, så de er skiftet og så begyndte nysgerrigheden - om påvirkningen ikke altid er negativ? Ved noget medicin blev halveret i virkning så det virker jo ganske ufornuftigt.

Jeg spurgte forresten 2 forskellige apoteker, det ene sagde nej det påvirker ikke din medicin (står i indlægssedlen) det andet sagde jeg ikke måtte. Opdage de havde grapefrugt der men kunne ikke se o det var koncentrat? Ellers i irma, superbest og føtex plejer at have ren grapefrugt juice.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Ketapower: Grapefrugt - vil dog sige hvid grapefrugt gør mest, og hvad jeg læser andre steder - altså den total sure;)

Jeg har altid troet at det var rød grapefrugt man brugte. har du en kilde på at hvid skulle være bedre? :)

Jeg spurgte forresten 2 forskellige apoteker, det ene sagde nej det påvirker ikke din medicin (står i indlægssedlen) det andet sagde jeg ikke måtte. Opdage de havde grapefrugt der men kunne ikke se o det var koncentrat? Ellers i irma, superbest og føtex plejer at have ren grapefrugt juice.

Hvis man ikke kan finde grape juice, så er et glas friskpressede grapejuice altså også det bedste!

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: up yours
jeg fandt lige en udmærket sammenfatning af den her grapefrugt thingy, med en nem oversigt de kendte interaktioner: https://secure.pharmacytimes.com/lessons/200303-02.asp

ved ikke lige hvor jeg skulle smide den, men da dette er den seneste tråd, tænker det måske er her folk først vil kigge.

Glædelig 2. advent!
/Besse

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: NRBX
Hvilken andre grapefrugter kender du da?

hvid grapefrugt, pink grapefrugt, Ruby-red grapefrugt, pomelo, mandelo, oroblanco.

Men ifølge denne artikel http://www.futurity.org/health-medicine ... more-42339 er det ikke alle pomelo grapefrugter der er farlige sammen med medicin.

Iøvrigt er der er en lang liste over medicin og grapefrugt på wikepedia her:

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_dr ... grapefruit

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]