De fleste stoffer har meget dårligt kutant (gennem huden) optag, derfor er de ofte ikke formuleret som f.eks. geler. Derfor kan du altså IKKE bruge f.eks. paracetamol.
Lidocain, ibuprofen og diclofenackalium har kutane optag som er store nok til at give en terapeutisk effekt. Lidocain bedøver ved kutan brug kun "overfladisk" f.eks. hvis du har et sår, ved at hæmme aktionpotentialet i nerverne, diclofenackalium går lidt dybere og fungerer ved at nedsætte niveauet af prostaglandiner som giver anledning til smerte (ligesom ibuprofen.). Du kan injecere lidocain for at få en dybere effekt, men hvis du ikke har det på en aseptisk formulering vil jeg stærkt fraråde dette!
Der findes også nogle andre stoffer - f.eks. benzocain som bruges i halstabletter men jeg tror ikke disse fungerer særlig godt kutant.
Hvis du har lidocain, ibuprofen eller diclofenackalium kan du altså godt bruge disse på huden, lidocain er så vidt jeg ved ikke formuleret som tablet grundet virkningsmekanismen så det er nok ikke noget du har derhjemme (ellers ville du ikke spørge). Diclofenackalium derimod findes på tabletform (hedder noget med "Voltaren"), du kan let knuse tabletten fint og blande den sammen med noget gel for så at påføre det på huden. Den voltarengel der er på markedet indeholder 11,6mg voltaren pr. gram gel, jeg vil råde dig til at holde dig i dette koncentrationsområde, da der oftest er en grund til at det er netop den de bruger - f.eks. at optaget er bedst her. At bruge en anden gel kan dog godt give en varierende effekt fra den rigtige voltarengel da den garanteret har nogle specielle hjælpestoffer i sig som bidrager til bedre kutant optag. Du kan finde indlægssedlen på internettet og sammenligne din egen gel med deres.
Du kan fremstille en lignende gel med 50mg ibuprofen pr. gram gel.
Jeg ved ikke så meget om kutane lægemidler, men jeg kan se at den føromtalte er formuleret som geler og ikke cremer - en gel er vandbaseret og ikke fedtbaseret som en creme er, jeg tror der er en grund til at de bruger geler så jeg vil råde dig til at gøre det samme da det sikkert har noget med opløseligheden og derved biotilgængeligheden at gøre. Vandbaseret glidecreme tror jeg ville fungere glimrende.
Entreotabletter plejer at smelte lidt højere end din arms hudtemperatur så jeg tror ikke det er helt ideelt at bruge dem.
Husk at tage højde for tabletternes samlede vægt inkl. hjælpestoffer når du knuser dem. Ellers så bare udregn hvor mange gram gel du skal bruge for at lave gel af en tablet.
Jeg synes det er noget af en omvej at gå da stofferne ikke er særlig skadelige ved almindeligt brug, men du kommer jo til at få en mere lokal og minde skadelig effekt - tabletter er bare mere populære i vores tid. Hvem ved - måske kommer der mere fokus på dette område i fremtiden når helsebølgen vokser sig endnu større? God fornøjelse med køkkenkemien - giv endelig feedback, for jeg har ikke testet dette i praksis.