Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 24 jul 2025 03:14

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

Hej.

Forstærker paracetamol smelte virkningen ved at indtage paracetamol samme tid, eller er det kun smerte messigt?

Vil nemlig tage ren kodein i morgen. Og har panodil liggende. Så tænkte lige jeg ville høre..
vh.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Neogen
Hvis du tager kodein for at få eufori hjælper det ikke at tage pinex. Hvis du tager kodein fordi har smerter kan pinex og kodein i kombination hjælpe mod smerter.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Nej, paracetamol har ingen euforiserende eller sedative egenskaber. Lad være med at tage det medmindre du vil have ekstra smertelindring, der er ingen grund til at belaste din lever mere end nødvendigt.

Dedikeret medlem

Vil grape juice forstærke virkningen?
Tænker her på den her tråd; viewtopic.php?f=4&t=41968&p=577655&hilit=grape+juice#p577655

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Grapefrugt hæmmer enzymet CYP3A4 som katalyserer first-pass metabolisme af mange stoffer. 10-15% af kodein methyleres til norkodein af dette enzym, norkodein er en aktiv metabolit, men med meget mindre affinitet for opiod-receptorer end morfin som kodein også metaboliseres til af et andet enzym. Jeg kan forestille mig at en hæmning af CYP3A4 ville give mere substrat til CYP2D6 og CYP2D7 som katalyserer metabolisme til morfin og derved forstæke kodeins rus grundet dannelse af større mængder af den mest berusende metabolit.
Det ville altså teoretisk set kunne forstærke virkning men om det virker i praksis ved jeg ikke, det kan jo være at et andet enzym har langt højere affinitet for substratet end de morfindannende og derfor ville forskellen være ubetydelig.

http://www.pharmgkb.org/pathway/PA146123006
https://secure.pharmacytimes.com/lessons/200303-02.asp

Edit: Jeg orker ikke at finde data om enzymkinetikken men denne ville også spille en rolle, hvis morfin-dannende enzymer er mættet med substrat ved koncentrationer der er lavere end den der er ved indtagelse af kodein uden grapefrugt ville det ikke gøre nogen forskel på effekten uanset hvor meget grapefrugt man spiste. Egentlig tror jeg dette er tilfældet da jeg ikke har hørt om at kodein skulle være farligt med grape.
En forlængelse af rusens varighed kan dog forekomme ved dette tilfælde.

Medlem

Kan det passe man ikke kan redoser med kodein før efter 6 timer? Så hvis jeg har taget 250mg så vil 100mg mere en time eller to efter set ik blive lavet om til morfin..?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]