Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 jul 2025 23:44

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Gammel Dolol
Junior medlem

Hvis Dolol er mange år gammelt (formegentlig 2001) er de så lige til skraldespanden?

Medlem
Brugeravatar

Sandsynligvis ikke.
De fleste lægemidler har anført holdbarhedsdato, fordi de derefter kan miste potens, hvilket kan være meget vigtigt for de patienter der skal bruge dem. De fleste ting kan dog holde sig langt længere end anført, uden nævneværdigt potenstab.

Jeg har aldrig hørt om ting der skulle være blevet decideret dårlige.

Der KAN være tabt potens, men du løber (så vidt jeg kan se) ikke nogen risiko der hænger sammen med overskredet dato, ved at prøve at tage dem, udover at de MÅSKE kan være blevet lidt svagere.

Junior medlem

Tak for svaret! Jeg ser om 300 mg er nok, eller om de har mistet potens.

Medlem
Brugeravatar

Jeg kender ikke noget til normal dosis, men lad være med at dosere ekstra som kompensation for EVENTUEL tabt potens!!!

Junior medlem

300 mg Dolol lyder af en faretruende stor mængde. Håber ikke du skal noget før i morgen middag, for du bliver træt.-)

Junior medlem

Det er weekend ;) Men vil 200 mg være en mere passende mængde? Det er flere år siden, jeg sidst har prøvet Dolol. Ryger dog ofte små 2 g hash i løbet af en aften, hvis det gør nogen forskel.

Junior medlem

En almindelig dosis er jo 50 mg/pille. Dem får du ordineret ved stærke smerter ved doktormanden. Blandet med ca 2 g ryger er 200 mg mere end passende. Kommer jo selvfølgelig an på hvilken stonedness du vil opnå! Noget helt andet er at du skriver dine piller udløb i 2001? Der er det aktive stof i pillen nok faldet i søvn. Dolol er jo et morfinpræperat så man skal altså passe på med at overdosere.

Medlem
Brugeravatar

Dit hashforbrug har ikke noget at sige. Jeg ville tage 200 - better safe than sorry.

Junior medlem

En almindelig dosis er jo 50 mg/pille. Dem får du ordineret ved stærke smerter ved doktormanden. Blandet med ca 2 g ryger er 200 mg mere end passende. Kommer jo selvfølgelig an på hvilken stonedness du vil opnå! Noget helt andet er at du skriver dine piller udløb i 2001? Der er det aktive stof i pillen nok faldet i søvn. Dolol er jo et morfinpræperat så man skal altså passe på med at overdosere.

Jeg mener de er fra 2001, ikke at de udløb. Men ved ikke hvor lang holdbarhed sådanne har, da jeg ikke har æsken længere.
Men hvis det aktive stof er "faldet i søvn" så er det vel bare en fuser, og jeg mærker intet?.. jeg kunne jo tage en enkelt pille (50mg) til at starte på, for at se om de stadig duer, eller ej.

Medlem
Brugeravatar

TramadolHCL er et ret så stabilt molekyle, så hvis de stadig er i indpakningen og har været opbevaret mørkt og ikke for varmt skal du nok regne med at de stadig er ret potente. Om det kan være sundhedsskadeligt at indtage dem ved jeg ikke, men tvivler da det meste medicin viser sig stadig at være godt over 10 år efter holdbarhedsdatoen. Jeg ville også holde mig til 150-200mg når du ingen tolerance har.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Køleskabet
Uanset alder er Dolol lige til skraldespanden imo. Tvivler på at de har mistet virkningen. Jeg skal have 150+ mg for at kunne mærke det mindste, og det er en skodrus.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Grunden til at der er en holdbarhedsdato er ikke så meget pga. saltets stabilitet, men formuleringens. Tabletter skal overholde en masse kvalitetskrav som f.eks. brudstyrke. Hvis denne forringes fordi tabletterne har suget fugt i 10 år er dette en ulempe for forbrugeren da tabletten måske bliver sværere at indtage fordi den smuldrer ellers kan det være tabletten ikke opløses rigtigt så ikke alt aktivt stof bliver tilgængeligt inden for den rette tidsramme. Medicinalfirmaerne har lavet en masse tests for hvornår tablettens tilstand bliver påvirket og påtrykker den dato hvor påvirkningen er signifikant nok. Selvfølgelig ville et fald på f.eks. 5% aktivt stof også diskvalificere et lægemiddel men det er næppe det der er tilfældet her, hvis stoffet er korrekt opbevaret. Selv hvis det var pga. en dekomposering at udløbsdatoen blev sat kan man med lidt matematik beregne at der nok ikke ville være tale om et fald på over 10% selv efter flere år over udløbsdato når man tænker på hvor lang tid der går mellem fremstillingstidspunkt og udløbsdato (typisk flere år).

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: sydschlaraffenland
Check lige denne undersøgelse ud vedr. holdbarheden på medicin :)
http://www.health.harvard.edu/fhg/updat ... 103a.shtml

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]