Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 04 aug 2025 23:16

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Jeg har i et stykke gerne ville prøve MDMA, har læst lidt om det, og set programmer om stoffet på DR3 for nylig.
Blev enig med en veninde der har prøvet det én gang og en ven som har prøvet det over ti gange, at give det et forsøg.
Jeg har før denne aften røget hash én gang og skunk to gange. Og har aldrig haft problemer med efterfølgende angst eller noget som helst.

Vi gjorde det nu her i fredags, startede med at tage en pille og derefter røg vi lidt skunk sammen. Min ven fortalte at det kun var med til at forlænge peak'et. Efter 45 minutter slår det mig og det føles fantastisk!!
Efter et stykke tid, mener jeg, at vi begynder at høre en sang der hedder, eller i hvert fald omhandler tankespind, for lige pludselig går jeg helt i baglås og kan ikke forklare det, men min opfattelse af musikken og rummet ændre sig. Jeg smider mig på gulvet lidt, og siger ikke noget. Lidt efter får jeg så sat mig i sofaen, hvor jeg udbryder at det er tankespind. Men jeg mener at det er i "takt" med sangen, altså sangen der gør at jeg siger det. Har aldrig hørt om tankespind før, så ved ikke hvor jeg ellers skulle kende ordet fra. Mine venner har bagefter fortalt mig, at det var et ord der satte mig igang. Kan det passe at det ér en sang som kan sætte tankespind igang hos nogle mennesker?
Da jeg ikke vidste hvad det var der skete gik jeg helt i panik og sagde at jeg var fanget i min egen krop, at de skulle ringe 112 og ikke skulle lade mig være alene med mine tanker. Det var som om at mine tanker gik i cirkler, og hver gang jeg bare tænkte ordet "tankespind" skulle jeg begynde forfra.. Til sidst lukkede jeg bare øjene, var bange for at jeg var gået i koma og aldrig ville vågne. Har uden tvivl fået et angst anfald. Jeg åbner øjene igen efter kort tid, og prøver at falde ned, og mærke efter hvad jeg skal gøre for at "vinde" over tankespindet. Jeg får mine venner til at spørge mig om en masse ting og hele tiden holde mig beskæftiget, og det hjælper. Efter en time eller halvanden er jeg ved at være "normal" igen, derefter er jeg fuldstændig drænet for energi og ligger mig til at sove.
Jeg har efter hele episoden prøvet at finde så meget om tankespind eller thought loops som jeg kan på Internettet, men jeg kan ikke finde ud af hvad det præcis er, hvorfor man får det, og er det skunken eller MDMA'en der gjorde mig sårbar overfor tankespind?
Nu gjorde jeg det her i fredags, og har næsten ikke kunne spise siden, alt jeg tænker på er tankespind, hver gang jeg vil sige noget, omhandler det tankespind. Jeg har også kunne mærke at jeg ikke længere kan lide at være alene, skal altid have en dør åben, og der skal hele tiden være baggrundsstøj, bliver nød til at sove med lyset tændt og døren åben, hver gang jeg høre noget der bare minder mig om dubstep musik eller en høj lyd så springer jeg op og mit hjerte hamrer derud af. Har hele tiden en uro i kroppen. Jeg kan ikke tage elevatoren, eller være i små rum. Jeg kan simpelthen ikke slappe af og sover ikke ordenligt.
Har snakket med min læge og han siger det bare er lidt angst, og det går hurtigt væk igen. Men vil meget gerne høre om der er andre der har haft samme oplevelse? Og om det er gået hurtigt over igen?

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: In the Sky with Diamonds
Jeg har ingen erfaring med MDMA, men cannabis i store mængder har da jeg havde lavere tolerance også fået mig helt rundt på gulvet. hash får en til at tænke anderledes og i store mængder også meget mere, det kan være ubehageligt med så mange tanker. For mit vedkommende mistede jeg lysten til at ryge, eller i hvert fald bong, dog gjorde jeg det samme få timer efter så dum som jeg er. (Det var inkl. druk på en festival).
Så det kan helt sikkert have været skunken, men kunne snildt forestille mig at MDMA ville booste det.
Jeg har ikke fået angst af det, men mit råd er mindre doser hvis du stadig har lyst til at ekspermentere.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: In the Sky with Diamonds
Desuden er det dumt at blande stoffer man ikke kender.

Medlem

Har endnu ikke set et reported badtrip af MDMA alene, men jeg ved at MDMA + Cannabis er en meget daarlig ide, og de fleste herinde paa psych.dk fraraader altid de nye til ikke at goere det.

Junior medlem

Personligt har jeg aldrig fået en negativ rus, ved at ryge cannabis, imens jeg var påvirket af andre stoffer end alkohol. Jeg synes faktisk at hashen hjælper rigtig meget hvis du går og har det lidt skidt, fx efter en weekend med speed og for lidt søvn/mad, eller hvis du har fået lidt for meget emma, så hjælper det på kæberne osv. Jeg har som sagt ikke erfaringer med at hashen går ind og ødelægger min rus.

Men du fortæller os at du startede med at tage en pille? Når du siger en pille mener du så en kapsel med rent MDMA ? Eller mener du en ecstasy pille (hvor du ikke kender indholdet, og mængden, udover at du har fået af vide det er ecstasy, og MDMA er hovedingrediensen). Mange ecstasy piller er fyldt med meget andet en MDMA for at gøre dig helt blæst, og for at man kan lave dem billigere og tjene mere.

For mig lyder det til at du har enten fået noget ecstasy hvor der var andet end Emma i. Og hvis det har været Emma, så kan det være du psykisk ikke er udrustet til det, og bør nok holde dig fra det igen.

Medlem

Det er på en eller anden måde vanskeligt at hjælpe dig direkte, fordi angst er så vanskelig og personlig en sag, der er bundet fuldstændig op på personen bag.
Men tag det roligt. Det du oplevede var en 'normal' panikreaktion på begyndelsen til en psykedelisk oplevelse. Jeg har oplevet det med en kæreste på skunk og syre, hvor hun blev ved med at beskrive de samme tilbagevendende vanvidsbilleder natten igennem og var meget plaget et stykke tid efter. Det var svært at tale hende til rette, men hun kom sig, og det skal du også nok.

Sådan som jeg forstår det, er det en instinktiv forsvarsmekanisme mod forandringer af 'virkeligheden', du har oplevet Når den normale verdensopfattelse begynder at opløse sig ud i noget andet indfra, kan sindet sangtens finde på at gribe fast i et tankespind og gentage det, for at forhindre fremmede tanker i at trænge ind og opløse det. Du bevæger dig altså ind i et angstpræget loop, fordi alt andet ville være for overvældende for dig at kapere.
Det handler grundlæggende om at kunne give slip og lade sig føre med, men først og fremmest ville jeg tage det meget roligt med stoffer det næste lange stykke tid, hvis jeg var dig.
Jeg har bemærket, at piger/kvinder i højere grad end mænd har tilbøjelighed til den slags oplevelser. Det har i mit hoved noget at gøre med, at kvinder generelt oplever verden meget mere sammenhængende og derfor i højere grad føler jorden skride under dem, når alting laves om.
Der kan skrives flere tunge bøger om forholdet mellem angst og stoffer, men det må lige blive det. Håber, du kunne bruge det tul et eller andet.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Hmm.. Det eneste jeg lige kan bidrage med, er at jeg har oplevet noget lignende.
Jeg déjà-vu'ede mig selv tre eller fire gange i streg, dvs. jeg spurgte min ven om den samme ting tre eller fire gange.
Vildt nøjern og underligt da det jo aldrig ellers ville ske.
Jeg tror at korttidshukommelsen på MDMA er latterligt ringe (flere oplevelser bekræfter dette, lol), og at det kan være med til, at man måske ender i et tankespind.
Fordi det bliver for svært, at holde fast i én tanke/idé - i hvert fald hvis man har taget meget MDMA, og du har formentlig fået for meget i forhold til hvad godt ville have været.
Udover det så kan cannabis altså altid tage røven på en, specielt under trips.
Mange skriver, at de ikke oplever det er psykedelisk - jeg er under den opfattelse, at cannabis kan være hjernedødt psykedelisk på den gode og den dårlige måde, og at man derfor skal være utrolig varsom ved at kombinere det med andre stoffer, hvis man ikke er fortrolig med det.

Jeg ville råde dig til ikke at gå for meget op i det - man kan ofte få symptomer på en lidelse ved at læse om den, så der er ingen grund til at køre det mere op end nødvendigt. Og i og med at MDMA ændrer kraftigt på dit serotonin systemet i hjernen under trippet og dagene efter, så ville jeg også tage det med som en faktor, der gør, at du nu har det dårligt, og at du på sigt formentlig vil være tilbage på baseline.

Ellers kan jeg desværre ikke hjælpe dig med angst. Jeg har selv oplevet angst, mest på cannabis men også psykedeliske stoffer og det der har hjulpet mig, har simpelthen været en pause fra stofferne, og at bearbejde problemerne så rationelt som muligt - dyrke motion, snakke med gode venner om det, lad være med at gå for meget op i det, for jeg er under den indstilling, at tænker man en masse negativt/på det samme (som dig, tankespind) uden at dæmme op for problemstillingerne og få snakket om det, så kan man køre sig selv så skør, at man til sidst kan ende med at tro, at man rent faktisk har en lidelse/tanken hænger ved..

Håber du kan bruge det til noget, ellers vil jeg gerne prøve at formulere mig bedre. Er vildt træt sorry

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.
<@jimfear> jeg kom engang mens jeg dødløftede

Medlem

Geografisk sted: Sumpen
Kombinationen af røg og MDMA er ikke specielt god for ret mange, specielt ikke når du ryger inden/under MDMA'ens peak.
Har en del erfaring med begge og formåede alligevel for et par uger siden, at opleve hvad der lignede begyndelsen til et badtrip hvor min kammerat pludselig var grøn i hovedet og jeg fik angsttendenser - og det var oven i købet i en situation, hvor jeg røg en smule mens MDMA'en var begyndt at stoppe med at virke. Det var ellers en episk aften, men det er en helt anden historie. Oplevelsen siger noget om hvor heftig denne kombination kan være, eftersom jeg er en af dem der stort set ingen negative bivirkninger oplevelser på eller efter emma - kun hvis jeg er dum og ikke holder lange nok pauser, eller blander med andre stoffer.

Tror ikke du har noget at frygte mht. din tilstand. Sørg for at tage den med ro og snakke med dine venner om oplevelsen. Det er helt rigtigt af dig at spørge herinde.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]