Eller kunne man forestille sig at methylphenidaten hæmmer genoptagelsen så meget at en signifikant del af dopaminen når at forsvinde fra synapsen, før den bliver genoptaget i den præsynaptiske neuron?
At hæmme for genoptagelsen betyder jo at dopaminen får lov at blive længere i synapsen end normalt, da det ikke bliver transporteret væk derfra. Hvorfor skulle dopaminen forsvinde fra synapsen når det "flyder ud" pga. amfetaminen og bliver hæmmet i at flytte sig derfra af en genoptagelseshæmmer?
I princippet kunne man sikkert godt få en positiv effekt af at kombinere de 2, i lavere doser end normalt. Men jeg er ret sikker på at det i praksis fungerer dårligt..
Så vidt jeg husker forstærker de hinandens bivirkninger ret kraftigt, men ikke euforien..
Citat:
Lige umiddelbart ville jeg forestille mig at bivirkningerne kunne være nogle bevægelsesforstyrrelser og lignende, men hvad sker der når dopamin niveauet bliver for højt? Ser vi en potentiel dødelig situation ala serotoninsyndrom?
Pas, men jeg mener da at et alt for højt dopamin niveau kan være neurotoksisk..
Er det ikke bl.a derfor MDMA+amfetamin er no-go og methamfetamin i sig selv kan være neurotoksisk?
Jeg husker bivirkningerne 10-20 gange værre end hver af stofferne for sig selv i moderat til høje doser..