Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 26 jul 2025 03:12

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem
Brugeravatar

Hvis man nu blander ritalin med amfetamin, hvilken rus får man så? Og hvor meget skal der blandes, tænkte på 50 50 hvis det kan lade sig gøre, nogle forslag?

Tak på forhånd :)

- Charles Bukowski

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: sydschlaraffenland
nogle forslag?

Ja, lad være.. De forstærker hinanden, men ikke på nogen rar måde.

Junior medlem
Brugeravatar

Hvad mener du med at de forstærker hinanden? :)

- Charles Bukowski

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Jeg ved ikke rigtigt hvordan jeg skal forklare det anderledes?

De påvirker begge det dopaminerge system, amfetamin udløser primært dopamin og methylphenidat(ritalin) blokerer for genoptagelsen af dopamin(transport væk fra synapsen); Når dopamin udløses og det ikke kan transporteres væk fra synapsen, ophober det sig så at sige..

I praksis betyder det at du blot vil blive ubehageligt overstimuleret, i stedet for at få en behagelig virkning af hvert enkelt stof...

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Lyngfryd
Samme emne var oppe at vende for under en uge siden viewtopic.php?f=4&t=46140
konklusionen var: don't do it!

NH: At være på spanden. Det er iøvrigt en gammelt dansk udtryk, der stammer fra når bønderne var løbet tør for jointpapir og derfor var nødt til at sidde ude i markerne og ryge på zinkspande og overskårne colaflasker. - Bubber

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Jeg ved ikke rigtigt hvordan jeg skal forklare det anderledes?

De påvirker begge det dopaminerge system, amfetamin udløser primært dopamin og methylphenidat(ritalin) blokerer for genoptagelsen af dopamin(transport væk fra synapsen); Når dopamin udløses og det ikke kan transporteres væk fra synapsen, ophober det sig så at sige..

I praksis betyder det at du blot vil blive ubehageligt overstimuleret, i stedet for at få en behagelig virkning af hvert enkelt stof...

Måske aalt for oversimplificeret. Men ville det ikke give en påvirkning henad kokain, rent biokemisk?
Kokain hæmmer for genoptagelsen af dopamin således at koncentrationen øges, svj husker.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Methylphenidats virkningsmekanisme minder en del om kokains.. de hæmmer begge genoptagelsen af dopamin.
Amfetamin derimod udløser dopamin, det gør hverken methylphenidat eller kokain..

Det er også en del oversimplificeret da deres virkningsmekanismer er er meget komplekse :)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Methylphenidats virkningsmekanisme minder en del om kokains.. de hæmmer begge genoptagelsen af dopamin.
Amfetamin derimod udløser dopamin, det gør hverken methylphenidat eller kokain..

Det er også en del oversimplificeret da deres virkningsmekanismer er er meget komplekse :)

I know. Men du skriver at når dopaminen bliver forsøgt frigivet (amfetamin), men ikke kan på grund af en blokering (methylphenidat), så ophobes den (=koncentrationen øges?).

Derfor tænkte jeg at selve kombinationen af de to stoffer, ville kunne skabe en lignende hjernekemi.
Igen, selvfølgelig meeeget simplificeret ja. :P

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Methylphenidat og kokain hæmmer genoptagelsen af dopamin, dvs. Transport væk fra synapsen.. de blokerer ikke for udløsning af dopamin :)

Medlem
Brugeravatar

Synes heller ikke det er en god idé. Hvorfor kunne trådstarter tænke sig denne combo? Hvilke tanker ligger der bag?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Gellerup
Methylphenidat og kokain hæmmer genoptagelsen af dopamin, dvs. Transport væk fra synapsen.. de blokerer ikke for udløsning af dopamin :)

Det er ikke for at være fortaler for at blande amfetamin og methylphenidat, men når man kombinerer disse to stoffer ville man vel kunne få en positiv effekt ud af det, hvis man vel og mærke doserer begge stoffer lavere end man ville hver for sig?
Eller kunne man forestille sig at methylphenidaten hæmmer genoptagelsen så meget at en signifikant del af dopaminen når at forsvinde fra synapsen, før den bliver genoptaget i den præsynaptiske neuron?
Dette ville jo i så fald bevirke et betydeligt større tab af dopamin og derved større bivirkninger dagene efter.

Lige umiddelbart ville jeg forestille mig at bivirkningerne kunne være nogle bevægelsesforstyrrelser og lignende, men hvad sker der når dopamin niveauet bliver for højt? Ser vi en potentiel dødelig situation ala serotoninsyndrom?

Spændende, spændende - Bøgerne kalder! :D

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Eller kunne man forestille sig at methylphenidaten hæmmer genoptagelsen så meget at en signifikant del af dopaminen når at forsvinde fra synapsen, før den bliver genoptaget i den præsynaptiske neuron?

At hæmme for genoptagelsen betyder jo at dopaminen får lov at blive længere i synapsen end normalt, da det ikke bliver transporteret væk derfra. Hvorfor skulle dopaminen forsvinde fra synapsen når det "flyder ud" pga. amfetaminen og bliver hæmmet i at flytte sig derfra af en genoptagelseshæmmer?

I princippet kunne man sikkert godt få en positiv effekt af at kombinere de 2, i lavere doser end normalt. Men jeg er ret sikker på at det i praksis fungerer dårligt..

Så vidt jeg husker forstærker de hinandens bivirkninger ret kraftigt, men ikke euforien..

Citat:
Lige umiddelbart ville jeg forestille mig at bivirkningerne kunne være nogle bevægelsesforstyrrelser og lignende, men hvad sker der når dopamin niveauet bliver for højt? Ser vi en potentiel dødelig situation ala serotoninsyndrom?

Pas, men jeg mener da at et alt for højt dopamin niveau kan være neurotoksisk..
Er det ikke bl.a derfor MDMA+amfetamin er no-go og methamfetamin i sig selv kan være neurotoksisk?

Jeg husker bivirkningerne 10-20 gange værre end hver af stofferne for sig selv i moderat til høje doser..

Medlem
Brugeravatar

Tror et svar jeg fik på bluelight, angående kombination af genoptagelseshæmmere og udløsere af monoaminer (dopamin, serotonin, noradrenalin), kan være relevant her:

http://www.bluelight.ru/vb/threads/6614 ... sing-agent

"Generally reuptake inhibitors will block or reduce the effects of releasing agents, due to minutaie about how releasing agents are considered to work.

Too much dopamine ususally results in motor tics and weird psychosis-like behaviour. Don't think there is a name for it."

Altså nedsætter en dopamin-genoptagelseshæmmer (DRI- som kokain/methylphenidat) også effekten af en dopaminudløser (DRA) som amfetamin. Så man får ikke nødvendigvis en større ophobning af dopamin af at kombinere, og man får derved sandsynligvis ikke nogen bedre rus.

Og til dem der undrede sig over hvad der sker ved for høj dopaminkoncentration - ja det står i det ovenstående. Og det er angiveligt slet ikke så farligt som et serotonin-syndrom.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Gellerup
Tror et svar jeg fik på bluelight, angående kombination af genoptagelseshæmmere og udløsere af monoaminer (dopamin, serotonin, noradrenalin), kan være relevant her:

http://www.bluelight.ru/vb/threads/6614 ... sing-agent

"Generally reuptake inhibitors will block or reduce the effects of releasing agents, due to minutaie about how releasing agents are considered to work.

Too much dopamine ususally results in motor tics and weird psychosis-like behaviour. Don't think there is a name for it."

Altså nedsætter en dopamin-genoptagelseshæmmer (DRI- som kokain/methylphenidat) også effekten af en dopaminudløser (DRA) som amfetamin. Så man får ikke nødvendigvis en større ophobning af dopamin af at kombinere, og man får derved sandsynligvis ikke nogen bedre rus.

Og til dem der undrede sig over hvad der sker ved for høj dopaminkoncentration - ja det står i det ovenstående. Og det er angiveligt slet ikke så farligt som et serotonin-syndrom.

Ganske interessant, tak for inputtet!

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Måske methylphenidat ville passe bedre sammen med kokain.

Medlem
Brugeravatar

^^ Så kombinerer du to genoptagelseshæmmere, nogen speciel grund til du ville gøre det? Kan ihvertfald ikke se nogen god grund til at combinere to clean stims der minder så meget om hinanden.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg synes det er en dårlig idé at blande stimulanter.
Som nævnt ovenfor er det ikke fedt at få for meget dopamin, den værste del af det er nok de psykotiske symptomer. De minder skræmmende meget om det der hedder "postitive skizofrene symptomer" der skyldes overaktivitet af dopamin i den mesolimbiske dopaminerge pathway.

Beskrivelse af symptomerne fra wikipedia:
"Positive symptoms are those that most individuals do not normally experience but are present in people with schizophrenia. They can include delusions, disordered thoughts and speech, and tactile, auditory, visual, olfactory and gustatory hallucinations, typically regarded as manifestations of psychosis."

Jeg ville personligt selv ikke tage chancen. Har selv en veninde der har oplevet dette og hun havde det dårligt i adskillige uger efter. Hun blandede et ukendt amfetamin med methylphenidat. Hold hellere stofferne adskilt!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]