Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 23 jul 2025 00:22

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 2 indlæg ] 
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Hej venner.

Jeg har en ven, som lider af hypertension i en ret ung alder (30 år). Han er glad for at ryge fede og gør det jævnligt. Da han fik konstateret højt blodtryk for lidt over et år siden, fortalte han lægen, at han jævnligt røg hash. Lægen beroligede ham med, at det ikke kunne forvære hans sygdom.

Han får medicinen:

Ramipril/hydrochlorthiazid
1A Farma
5/25 mg tabletter

Jeg kunne rigtig godt tænke mig at spise svampe med ham en dag, og han er selv interesseret. Men jeg ved ikke, om psykedelika kan forværre hans helbredssituation? Det bedste er selvfølgelig, hvis han selv opsøger sin læge og hører ad, men det kunne jeg forestille mig, han ikke gad.
Han drikker alkohol jævnligt og spiser desuden lidt mdma 4-5 gange om året. Det må han selvfølgelig selv om. Men jeg har ikke lyst til at se ham kværke på svampe, nu hvor det er mig, som "lokker" ham.

Er der nogen, som har højt blodryk og erfaring med psykedelika (primært svampe)?
Eller er der nogen, som ved, det er skidt for hjertet at tage psychedelics? - Jeg tænker også her, om medicinen og stofferne kan påvirke hinanden?

Medlem
Brugeravatar

Høje doser svampe kan forhøje blodtrykket kortvarigt, så set fra at HR point of view skal han nok holde dosen til et middelstærkt trip.
Kan ikke forestille mig at han kommer i overhængende fare af svampe, når nu han er sluppet uden varige mén (går jeg ud fra) med MDMA.
Hvis han badtripper, får angstanfald eller lignende kan blodtrykket jo stige, så hav lige det i baghovedet.

Med hensyn til medicinen ved jeg intet.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 2 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]