Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 20 jul 2025 00:51

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Dav Psych.

Skriver nu, da jeg gerne vil hører om i har prøvet nogen gode præparater til behandling (hader det ord, lad os sige værktøj).
Til behandling af ADHD. Pt. Får jeg Ritalin IR og Concerta. Men bliver fyldt af nervøs energi, og har svært ved at holde næsen fra lortet..
Derudover så har mit blodtryk og puls det ikke så godt med det skidt.

Jeg har kigget på Strattera, det lyder meget godt. Er klar på en hård opstart, det gør mig ikke så meget.
Og at det har anti-depressive egenskaber er kun et plus for mig. Da mit humør kan svinge noget så voldsomt.

Har også læst en lille smule om Bupropion, det kunne også godt være en mulighed.
Men hvad siger i? Og til jer i samme båd, hvad syntes i virker for jer?

Medlem

Nu har jeg ikke ADHD og kan ikke sætte mig ind i din situation, men hvorfor tager du medicin mod det? Kan du ikke fungerer i et normalt arbejde/skole uden?
Synes det er åndssvagt, at man skal "behandles" for ADHD. Selvfølgelig kan det for nogle være slemmere end andre, hvor nogle tilfælde kræver lidt medicin hist og her.

Medlem

Jeg kan klart anbefale strattera men igen er det ret individuelt, hvordan man reagerer på forskellige former for medicin. Det er bare også kendt for at påvirke dit blodtryk og din puls, måske endda mere end methylphenidat.
Opstarten var ret hård, sov dagen lang og havde det ret besynderligt. Overvejede flere gang at stoppe.
det tog ca. en måned før bivrkningerne forsvandt og jeg begyndte at føle effekten. Er rigtig glad for jeg holdt ved.
Strattera minder på ingen måde om de forskellige methylphenidat præparater. Fik selv en form for nervøs energi som du kalder det. Methylphenidaten havde også en helvedes masse bivirkninger som jeg ikke kunne leve med.
Har nu været på strattera i 6 måneder og har ikke nogle nævneværdige bivirkninger.
Jeg kan også sige, at mit behov for at være påvirket er faldet en del efter jeg kom på strattera, måske fordi det også har fjernet min angst fuldstændig.

Medlem
Brugeravatar

SHF skrev:
Nu har jeg ikke ADHD og kan ikke sætte mig ind i din situation, men hvorfor tager du medicin mod det? Kan du ikke fungerer i et normalt arbejde/skole uden?
Synes det er åndssvagt, at man skal "behandles" for ADHD. Selvfølgelig kan det for nogle være slemmere end andre, hvor nogle tilfælde kræver lidt medicin hist og her.

Jeg fungerer slet ikke i hverdagen uden min medicin. Selv at tage vasketøjet kan virke som en kæmpe byrde.
Samt som nævnt før, så har jeg en kort lunte. Det har givet mig en del sociale problemer, som jeg er begyndt at rette op på.
Medicinen er ikke en permanent løsning, men en hjælp på vejen til at kunne tage min uddannelse. Uden den, ville jeg højst sandsynligt lalle dagene væk indtil hammeren falder..

Hytteost skrev:
Jeg kan klart anbefale strattera men igen er det ret individuelt, hvordan man reagerer på forskellige former for medicin. Det er bare også kendt for at påvirke dit blodtryk og din puls, måske endda mere end methylphenidat.
Opstarten var ret hård, sov dagen lang og havde det ret besynderligt. Overvejede flere gang at stoppe.
det tog ca. en måned før bivrkningerne forsvandt og jeg begyndte at føle effekten. Er rigtig glad for jeg holdt ved.
Strattera minder på ingen måde om de forskellige methylphenidat præparater. Fik selv en form for nervøs energi som du kalder det. Methylphenidaten havde også en helvedes masse bivirkninger som jeg ikke kunne leve med.
Har nu været på strattera i 6 måneder og har ikke nogle nævneværdige bivirkninger.
Jeg kan også sige, at mit behov for at være påvirket er faldet en del efter jeg kom på strattera, måske fordi det også har fjernet min angst fuldstændig.

Det lyder rigtig godt, må man være så fræk at spørge om vægt og dosis? Og hvordan det påvirkede dig i starten? :)

Medlem

Det lyder rigtig godt, må man være så fræk at spørge om vægt og dosis? Og hvordan det påvirkede dig i starten? :)

Jeg vejer lidt over 70kg. og tager 40 mg om dagen. Den anbefalede dosis er omkring 1 mg pr kg.
Min psykiater fortalte mig at den anbefalede dosis godt kunne være en smulen overdreven, da den kommer fra medicinal firmaet der producerer medicinen.
Jeg er glad for den dose jeg er oppe på. Du vil hurtigt fornemme, hvornår det føles "rigtigt".
Nogle har det fint med 20 mg andre tager meget mere. Har dog overvejet at gå ned i dosis, for at se om det går.
Da jeg var på methylphenidat synes jeg godt, jeg kunne mærke at jeg var på medicin. Det er slet ikke det samme på strattera.

Da jeg startede på strattera var de mest nævneværdige bivirkninger: ekstrem træthed, svimmelhed, problemer med maven. Ved ikke hvordan jeg skal forklare selve følelsen, men havde det skidt og var ret ved siden af mig selv.

Medlem
Brugeravatar

Jeg vejer lidt over 70kg. og tager 40 mg om dagen. Den anbefalede dosis er omkring 1 mg pr kg.
Min psykiater fortalte mig at den anbefalede dosis godt kunne være en smulen overdreven, da den kommer fra medicinal firmaet der producerer medicinen.
Jeg er glad for den dose jeg er oppe på. Du vil hurtigt fornemme, hvornår det føles "rigtigt".
Nogle har det fint med 20 mg andre tager meget mere. Har dog overvejet at gå ned i dosis, for at se om det går.
Da jeg var på methylphenidat synes jeg godt, jeg kunne mærke at jeg var på medicin. Det er slet ikke det samme på strattera.

Da jeg startede på strattera var de mest nævneværdige bivirkninger: ekstrem træthed, svimmelhed, problemer med maven. Ved ikke hvordan jeg skal forklare selve følelsen, men havde det skidt og var ret ved siden af mig selv.

Okay, rigtig fedt svar du kommer med. Vejer selv 65 kg, så kunne forestille mig mindre ville kunne gøre det.
Men jeg vil få aftalt et møde med min psykiater. Og fortælle jeg vil skifte til et andet præparat.

Lige netop det du siger, med at man kan mærke man er på noget. Er til kæmpe gene for mig. Og bl.a. Derfor jeg har truffet valget om at nu er det slut med kraftige stimulanser.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Midtjylland.

Du ved tydeligvis intet om adhd, så shh..

-John Rooney.

Medlem

Okay, rigtig fedt svar du kommer med. Vejer selv 65 kg, så kunne forestille mig mindre ville kunne gøre det.
Men jeg vil få aftalt et møde med min psykiater. Og fortælle jeg vil skifte til et andet præparat.

Lige netop det du siger, med at man kan mærke man er på noget. Er til kæmpe gene for mig. Og bl.a. Derfor jeg har truffet valget om at nu er det slut med kraftige stimulanser.

Godt du kan bruge det til noget. Hvis du kommer på andet, du godt vil vide om strattera. Så spørg bare løs, eller smid en pm i min retning.

Medlem

Du ved tydeligvis intet om adhd, så shh..

Det er jo netop det jeg skriver? "Nu har jeg ikke ADHD og kan ikke sætte mig ind i din situation" Spørger ind til hvordan det er, og hvorfor man har brug for medicinen. Derudover mener jeg, at hvis en sygdom ikke er af særlig slem karakter, bør man ikke have medicin for den, der findes ofte bedre og sundere alternativer, i tilfælde hvor "sygdommen" ikke er særlig stor.

Medlem

Geografisk sted: Søen
Jeg havde præcis samme problem som OP. Kunne ikke holde næsen fra lortet. Jeg blev anbefalet Strattera, men det var godt nok ikke noget for mig. Havde 2 uger med koldsved hjertebanken og generelt ubehag, så jeg blev nød til at stoppe igen.
Er heldigvis vokset lidt fra sydommen i løbet af årene.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: k-hullet
HALLO .. OP ... det er skørt hvad du udformer! methylphenidat er et skønt dopamine udløsende middel som for en "kort" stund giver mening! husk nu ... intet giver mening i længere tid end små afspejlinger af din individuelle kemiske balance ! folk har brug for de afspejlinger . jeg havde brug for den afspejling ... Strattea er ikke en skid bedre ! "kicker" stadig dig blodtryk op på en million., og efterlader dig uden eorfori !! hvis du har et problem skal du STOPPE! NU! .... lad vær med at skyld noget som helst på det "stof" du tager" .. for du er det menneske der tager det! og andre "inkl" mig selv , har store beneficial aspects af præcis dette !!! men den er virkelig ikke særlig svær... har du et problem.. .skal du stoppe!!! for med medikamenter som både fysisk og fysisk ændre dig/din "zen" og selvopfattelse... .jamen så skal du stoppe>!.. det er virkelig ikke så svært! ... alle er kemisk forskellige, og nogen kan tage utallige doser "what ever" og nogen er hyper sensitive!
fat dig selv! analyser dine mad vaner , og skab dig nogle rutiner i din dagligdag! lister/mad/stuktur!!!

sorry....

my 20058586 cents!!!!

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: k-hullet
og skal lige høre... snakker vi ADHD eller ADD? fucking stor forskel. og tror 99% af alle jeg kender er mere ADD: og ikke ADHD!!!! det er inde i dit fucking hoved!§!! (dette gør det ikke mindre virkeligt) but stilll big difference )

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Kan du ikke lige formidle dig på en lidt mere anstændig måde noianoia? Det skulle forestille sig at være et seriøst forum det her, ikke scootergalleri.dk

On topic: Jeg har også en kammerat der skiftede fra Methylphenidate til Strattera. Det var en stor omvæltning i starten for vedkommende, men det ser ud til personen er glad for det nu ihvertfald. Det var også tydeligt at han havde svært ved at spise ordentlig pga. Methylphenidatens appetit nedsættende virkning, han ser stærkere og langt sundere ud nu end han gjorde tidligere.

6990 ulfborg
Ullsgade 4a

Medlem
Brugeravatar

noianoia, Jeg har ADHD. Og ikke videre lyst til at besvarer dit indlæg. Få nu sølvpapirs hatten af, og indse alle mennesker ikke er ens..

Puny_pete, det var netop også det jeg tænkte. Er ikke så interesseret i MPH, syntes man bliver mere indadvendt.
Hvilket slet ikke passer på min personlighed, da jeg er meget socialt- og åben normalt i dagligdagen.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]