Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 02 aug 2025 20:03

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hej til alle jeg er ny herinde, men har et par spørgsmål jeg håber måske der sidder nogle herinde der kan hjælpe mig med, det drejer sig om min "ven" der har været misbruger i flere år, og efterfølgende fået metadon i flere år, men han vil gerne ud a det, han er derfor gået igang med en kold tyrker, og er nu på 5 dagen, igår var han meget syg, til han om aftenen drak et par øl og et par benzoer, efter det kunne han da holde sig oprejst, stadig skidt kroppen, i dag ( 5. Dag) har han spist et par benzoer og ser betydeligt bedre ud end da det var værst igår, mit spørgsmål er så, er det værste overstået?
Hvor lang tid varer abstinenser?
Er det farligt at tage en kold tyrker uden, at trappe ud først?
Han er trappet ned fra 120 til 80 ca for et stk tid siden, men bliver faktisk lidt i tvivl om det kan være direkte farligt, bare at stoppe helt på den måde, og hvornår det begynder, at vende igen, vi ved ik om han har det bedre nu fordi det går den rigtige vej eller fordi han har spist benzoer, håber der sidder nogen der kan hjælpe mig med det :)

Kram k & A

Medlem

Det værste burde være overstået nu, fra nu af bliver du bedre og bedre. Held og lykke.

Junior medlem

Tak, det var rart, at høre :)
Er det farligt, at stoppe på den måde?

Insane psychedelia user!

Nej, ikke rigtigt farligt, hvis du ellers er ved normalt helbred.

Junior medlem

Ikke rigtigt?
Er der noget farligt i det hvis man er ved normalt helbred? :/

Junior medlem

Hva mener du med reducer på alkohol indtaget?
Det virker i hans krop tager uro og ubehag, men det måske ik så fornuftigt, vi har begge meget stor respekt for benzoer, han har dog taget dem lidt alligevel, men det går langt bedre nu, han er ik på højkant (hvornår mon det fuldstændigt ude a systemet, og hans krop trives uden?) men det går betydeligt bedre for hver dag :)
Vi fandt først ud a bagefter, at det måske ik var den smarteste måde, at gøre det på :/

Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: langt ude
I følge det jeg har læst på nettet er metadon det allerværste opioid at tage en kold tyrker med (på grund af den lange halveringstid samt den kraftige styrke af stoffet), så respekt! :rocking:

Jeg har læst, at for nogle kan abstinenserne vare ved i 2-3 uger (sammenlignet med heroin hvor du har det OK efter 7 dage, afhængig af dosis selvfølgelig), men du skriver han har det fint efter 5 dage. Trappede han ned i dosis inden han stoppede? I så fald, hvilken dosis var han nede på?

Angående alkolindtaget - der er mange, der bruger alkohol og benzoer til at sove med, når man har opiatabstinenser, og jeg tror folk er bekymrede for at man skifter en afhængighed ud med en anden? For at være ærlig vil jeg nok hellere være afhængig af opiater end alkohol (alkoholabstinenser kan man trodsalt dø af).

I øvrigt er det ikke fordi stoffet skal "ud af systemet", kroppen og hjernen skal simpelthen venne sig til at kunne fungere uden metadon. Opioider nedtrykker nogle ting i hjernen, så når man lige pludselig ikke har opiater i systemet overreagerer hjernen fuldstændigt - man kan ikke sidde stille, man skifter mellem koldsved og hedeture, man bliver deprimeret, osv. - hjernen skal nu ligepludselig til at generere sine egne "feel good chemicals" hvorimod den før har været vandt til at få det serveret på et sølvfad i form af opioider.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]