Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 jul 2025 21:00

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem
Brugeravatar

Lige først: Jeg har tidligere brugt Psychedelia som søgemaskine til specifikke situationer, men jeg kan umildbart ikke finde noget der passer til min situation. Jeg undskylder på forhånd hvis jeg har placeret denne tråd forkert, eller lignende allerede findes.

Det er et meget enkelt spørgsmål. Jeg har ADHD og koncentrations besvær, og får 20 mg Ritalin, to gange dagligt. Jeg kender stort set alt til Ritalin og dens virkninger og bivirkninger og har før i perioder knust og sniffet pillerne- i større dosis end jeg skal tage hvis jeg indtager dem normalt.

På det sidste har jeg knust og sniffet mine piller, men overholdt den dosis jeg skulle.
Altså knust og sniffet 20 mg. om morgen og igen 20 mg. ca. 4 timer efter.

Jeg kan meget bedre lide effekten på den her måde, og jeg synes ærlig talt at det er den metode der virker bedst for mig, men er der en markant ændring i effekten jeg skal være opmærksom på?

Ud over at effekten virker (ifølge min egen erfaring) både hurtigere og bedre, men i lidt kortere tid, og at det er dårligt for slimhinderne (af åbenlyse grunde), er der så noget jeg skal være opmærksom på?

Jeg har en ven der har gjort det samme i lang tid, og han har det på samme måde som jeg.

Igen, undskyld hvis dette indlæg ikke er som det skal være, jeg er ikke den største computer-haj, så Psychedelia er lidt svært at finde rundt i. :)

Insane psychedelia user!

Det er jo ikke medicin mere så. Det er et stof, du sniffer for en rus. Det synes jeg lige du bør tænke lidt over. Lige pludselig sidder du med 20dage tilbage til ny levering og har sniffet din medicin. Just sayin'

Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
Well, hvis du overholder dosen pr dag Lorteunge, er det jo lige meget hvilken måde du vælger at indtage det på, og jeg kan ikke se hvordan du, Ragamuffin, kan sige at det ikke længere er medicin, blot fordi han vælger at sniffe det. Selvfølgelig er det da det, så længe han oplever at det hjælper.

At dine slimhinder så bliver belastet af et dagligt indtag er jo en anden sag, du nok skal tage seriøst. I længden er det en dårlig ide at belaste dem hver dag, så måske kunne du nøjes med at bruge insuflerings-metoden til enkelte tilfælde hvor du har brug for et ekstra boost?

Må jeg spørge, hvor gammel er du Lorteunge, og kunne du evt. have lyst til at fortælle lidt om din ADHD? Det er jo en diagnose som psykiatere holder udsalg på og giver til alle dem, som ikke kan koncentrere sig, og holde ud at sidde stille i folkeskolen. Men koncentrationsbesær kan skyldes mange ting.. f.eks. at der er problemer i hjemmet, misrøgtet opvækst m.m. Og hvis man bare tror at man kan medicinere sig ud af den slags, vil man aldrig komme til at gøre noget ved problemet.

Hilsen Fanny

Junior medlem
Brugeravatar

Mr. Gone - Jeg mener at jeg langt hurtigere kan koncentrere mig bedre, føler mig mere oplagt og frisk, mere ro i hovedet og meget lettere ved at komme i gang med de ting der skal gøres. Ikke så mange overspringshandlinger. Hvis jeg spiser pillerne synes jeg ikke at effekten er specielt stærk. Jeg skal virkelig mærke efter før jeg ærligt kan sige at jeg kan mærke forbedring.

Fanny - Jeg er en 19 årig pige der fik konstateret både ADHD, koncentrations-besvær, angst og depression som 15 årig. Jeg begynder på medicinering, men på dette tidspunkt i mit liv havde jeg det så dårligt at jeg på ingen måde synes noget hjalp. Derfor stoppede jeg med medicin, fordi jeg hellere ville prøve selv at finde måder at få det bedre (mere motion, bedre kost og de ting som efter sine skulle have positiv effekt på både depression og ADHD osv.)
Nu skal jeg (efter et halvt år på højskole) i gang med skole igen, og ville derfor prøve med Ritalin igen.

Grunden til at jeg går tilbage til medicin, er at jeg nu, ikke er deprimeret længere, og angsten er også dæmpet en del.
På højskolen mødte jeg en fyr der også havde recept på Ritalin (ham der er nævnt) men så også solgte sine piller. Det blev hurtigt en ting blandt mine venner at knuse og sniffe det, og det prøvede jeg så også. (På det tidspunkt havde jeg ikke taget medicin selv, i over et år) og jeg blev vild med rusen, og blev rigtig positivt overrasket over at jeg nu endelig kunne mærke en positiv virkning. (Dog skal det siges at dengang gjorde jeg det udelukkende for rusen. (140-200 mg. på en nat, via 10 mg.'s piller er dog det højeste. Dvs. 1 eller 2 piller hver halve time)

Nu er jeg så begyndt på medicinen selv og har både spist og sniffet dem, men jeg føler stadig at effekten er markant bedre når jeg sniffer dem. Også selvom det kun er 20 mg. to gange om dagen.

Insane psychedelia user!

Fanny@

Jeg synes det lyder som et begyndende misbrug. Det er sådan set bare det jeg prøver at sige.
Det er slf stadig medicin, men jeg synes det lyser tydeligt igennem at der ligger et ønske om rusen bag måden stoffet indtages på. Og det er vel et skråplan, som OP bør tænke over. Det er blot hvad jeg prøver at sige.

Prøv at læs tråden om Vectras Oxycodon historie.

Site Admin
Brugeravatar

ragamuffin@ Jeg forstår udemærket hvad du mener. Men jeg stiller i det hele taget spørgsmålstegn til opdelingen af rusmiddel og medicin. Jeg har kendt flere mennesker som var dybt afhængig af stats-narko, og som selv måtte slå i bordet over for psykiateren (stats-pusheren) for at få denne til at gå med til en neddrosling af stoffet. Jeg mener at det er en illusion at tro at et stof som ritalin gør en rask. Det virker som en opkvikker, og derfor kan nogen folk med opmærksomhedsproblemer få et overskud til at samle deres opmærksomhed. Men det er stadig blot et stof med en "rus" hvis du spørger mig, og ikke en medicin som helbreder.

Hilsen Fanny

Site Admin
Brugeravatar

Lorteunge@ (jeg hader at kalde dig det!)
Jeg vil anbefale dig at du ikke sniffer ritalinen hver dag, fordi det dels slider på din næse, og dels også vender dig til en kraftigere virkning, som måske vil få dig til at optrappe dit forbrug. Prøv at nøjes med at sniffe det på dage hvor du skal præstere noget ekstra.
Jeg vil i øvrigt gerne anbefale ginseng istedet for ritalin. Jeg havde en ven som fik ritalin mod narkolepsi. Han kunne ikke fordrage ritalins virkning - følte han var helt blæst dagen efter at have taget det, så han prøvede at lave et stærkt alkohol-udtræk af ginseng, som han tog 2-4 ml af hver dag. Det sparkede røv uden at give følelsen af at være blæst dagen efter.
Hans opskrift var: en masse knust ginseng overhældes med alkohol på max 50% (snaps er fint). Alkoholens overflade må godt være ½ gang så høj som ginsengen.
Det ligger i blød i min. 3 uger, og rystes jævnligt.
Det sis, og alkoholen blandes i et glas vand 2-4 ml.

Hilsen Fanny

Junior medlem
Brugeravatar

Ragamuffin - Jeg kan sagtens følge dig, jeg skal også gerne indrømme at jeg er vild med rusen, og sagtens ville kunne bukke under og tage mere end den dosis jeg skal være på nu.
Jeg er meget besluttet på ikke at falde i, men det kan jo ske, og jeg er ved gud typen der let bliver fristet, men jeg prøver at holde fast i tanken om at 20 mg. giver mig en rar effekt, der ikke er for "voldsom" til en normal hverdag.

Fanny - Det lyder fornuftigt! Jeg har dog ingen bivirkninger hverken under eller efter at jeg er påvirket (Ud over manglende appetit, men det er meget normalt i starten, og det oplevede jeg også første gang jeg blev medicineret som 15 årig) og jeg er lidt af en pussy når det gælder stoffer, for at være ærlig. Jeg har røget riiigtig meget hash og taget Ritalin, men det er så også de eneste "stoffer" jeg har prøvet, så jeg vil gerne holde mig til Ritalin. Og tænk ikke over det med Lorteunge, jeg har selv valgt at kalde mig det ;) Jeg synes selv at jeg er ret sød, så det tager jeg ikke så tung! Haha.
Jeg vil prøve at spise pillerne oftere og så kun sniffe dem hvis jeg har brug for et ekstra boost, som du siger! Tak for råddet!

Insane psychedelia user!

Fanny skrev:
ragamuffin@ Jeg forstår udemærket hvad du mener. Men jeg stiller i det hele taget spørgsmålstegn til opdelingen af rusmiddel og medicin. Jeg har kendt flere mennesker som var dybt afhængig af stats-narko, og som selv måtte slå i bordet over for psykiateren (stats-pusheren) for at få denne til at gå med til en neddrosling af stoffet. Jeg mener at det er en illusion at tro at et stof som ritalin gør en rask. Det virker som en opkvikker, og derfor kan nogen folk med opmærksomhedsproblemer få et overskud til at samle deres opmærksomhed. Men det er stadig blot et stof med en "rus" hvis du spørger mig, og ikke en medicin som helbreder.

Hilsen Fanny

Før det kan betegnes som medicin behøver det vel ikke helbrede. Der er massere af medicin som kun fjerner symptomerne. Jeg mener heller ikke selv der er nogen større forskel på den slags medicin, samt en håndfuld andre medikamenter, og så et 'narko'stof med en rus. Der hvor forskellen ligger for mig, er når man begynder at skabe problemer for sig selv.

Jeg tror vi er nogenlunde enige på det punkt.

I øvrigt ser jeg ikke ADHD som en sygdom der kan helbredes. Jeg er selv diagnosticeret. Men jeg er nogenlunde ved at, efter mange år med selvmedicinering og misbrug, lære at leve med det, uden de store komplikationer.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: hulen
Vil sige, at ritalin er lidt sværere at styre, hvis man insuflerer. Jeg anvender selv ritalin, da jeg har ADD og derfor har nogle af de typiske vanskeligheder. F.eks. hvad angår igangsættelse af projekter og, surprise, at få dem afsluttet igen. Jeg får selv kun en gavnlig effekt, hvis jeg sniffer medicinen, da der ellers opstår en masse kognitive problemer. Et af de helt store problemer er, at det er meget lettere at få det ekstra. Og er man først der, så har ritalin præcis samme egenskaber som f.eks. kokain. At det er problematisk skyldes, at man ikke altid selv kan gennemskue, hvad man foretager sig. Sådan er det med alt. Vi er ikke perfekte, rationelle bæster, der bare har nogle motiver, vi jagter. Af den grund kan man ikke selv se, om man medicinerer sig eller om man misbruger. Det er ikke altid, der er et klart svar på, om man gør det ene eller det andet. Men netop fordi, man ikke selv kan afgøre det med en tilstrækkelig sikkerhed, risikerer man at havne i et misbrug, der får lov at køre længe. Og har man først fået det ind på rygmargen, så er det svært at rette op på.

Min egen erfaring er, at der ikke er nogen rus ved den dosis, jeg skal insuflere for at fungere optimalt. Dog er der, selv ved en let overdosering, en meget subtil rus, der ikke nødvendigvis bemærkes. Resultatet af en overdosering er, at man (uden at bemærke det vel at mærke) holder det forhøjede medicinniveau ved lige. Så hvor man normalt ville redosere efter et skema (der selv kan være refleksbetinget, hvis man hverdagsmedicinerer), redoserer man efter oplevet rusniveau. Medmindre du eksplicit tager bestik af situationen, vil du ofte ikke skelne mellem de to typer af medicinbrug. Jeg bemærker det ofte dagen efter, hvor jeg indser, at jeg har taget flere piller end forventet, eller i situationen, ved at jeg f.eks. skal til at redosere kort efter at have overvejet, hvornår jeg skal i seng (osv.).

At nasal administration er forbundet med en øget risiko for misbrug er åbenlyst. Du får hurtigere stoffet ud i blodet, og der kræves en mindre mængde, for at få den aktive dosis, du skal have. Selve hastigheden med hvilken medicinen "rammer", er i sig selv en faktor, der ikke gør sig gældende, når du hapser pillerne med munden. Derfor er det tvivlsomt om man helt kan undgå de mekanismer, der virker bag misbrugsadfærd. Og så det med biotilgængeligheden: Når du tager 40mg. per dag nasalt, så følger du reelt set et højere doseringsskema, end du har planlagt med lægen.

Alt i alt skal du være opmærksom på, at den slags brug, du selv gør dig af medicinen, har visse typiske konsekvenser, der ikke kan undgås. Redoseringsbehov osv. Selvom man aldrig skal tage medicin helt ureflekteret, og særlig sådan noget som ritalin, så er der meget mindre plads til slaphed, når du gør brug af en højrisiko administrationsvej. Se ikke din medicin som en daglig ingredients i dit liv, hvis du tager den nasalt - det er ikke holdbart. Vær bevidst om, hvad du skal bruge den til. Og stol på, at din daglige erfaring ikke er en vejviser til noget som helst. Planlægning og prioritering er nøglen. Nasal brug af ritalin skal være planlagt, og der er bestemte rammer om, hvad der tæller som acceptabel planlægning. Du kan ikke planlægge et dagligt brug. Det er at acceptere et misbrug. Så valget står mellem "medicinering" som integreret del af din dagligdag - så følger du lægens anvisning og holder en løbende dialog. Alternativt vælger du "præstationsforhøjende brug", som er at afvige fra lægens anbefaling. Ingen af delene er sunde, men det sidstnævnte indebærer et mere distanceret forhold til brugen af medicinen, da den lægger op til en traditionel glidebane.

Hvis du, som jeg, ikke er skabt til nogen "let kur", så er der desværre ingen udvej. Arbejd med dine svage sider, og lev sådan, at det på sigt er holdbart. Tænk på dit fremtidige selv. I skal helst kunne sammen. Så: brug lortet, som det virker bedst, men indse, at den brug du gør dig af det virker bedst, hvis du er lidt mådeholden og behandler det som et værktøj og dig selv som en møgunge, der ikke skal have desert hele tiden. Du ved, det er fornuftigt, hvis du sveder over noget nederen, mens du er på din medicin, samtidig med, at du ikke er på den, når du ser South Park.

Site Admin
Brugeravatar

Godt talt Paul Muad Dib!
Og Lorteunge: du skriver at du ikke er så meget for at prøve andre stoffer.. Men Ginseng ikke er et farligt andet stof.. det er et ekstrakt fra en kinesisk rod, som du kan købe som kosttilskud i de fleste helsekostforretninger og supermarkeder. Jeg troede alle vidste hvad Ginseng er, når man skriver det?
Hvorfor jeg skrev opskriften til dig, var fordi at de kosttilskuds piller du kan købe med det, ikke er så stærke, så det virkelig kan kvikke en op.
Du kan læse om Ginseng her: http://helsenyt.com/frame.cfm/cms/id=17 ... =6/menu=3/

Hilsen Fanny

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: .....
De røde Ginseng tabletter er faktisk ret så stærke! Rimelig voldsom opkvikker - klart værd at prøve!

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Hej Lorteunge.

Har du forsøgt dig med sublingualt indtag? Altså optagelse via slimhinderne i munden, som i at putte en pille under tungen.
Det skulle gerne virke på en måde som ligger et sted i mellem oralt indtag og inslufering, altså hurtigere og kraftigere onset end oralt indtag men dog ikke lige så voldsomt som ved nasalt indtag (næsen) og med en virkningstid som også ligger et sted i mellem.

Jeg ved ikke hvordan Methylphenidat smager, men metoden fungere i hvert fald glimrende med dextroamfetamin (som jeg tager for at dæmpe ADHD symptomer). Jeg benytter så den sublinguale metode i situationer hvor jeg føler behov for et hurtigere onset eller lavere virkningstid.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]