Vil sige, at ritalin er lidt sværere at styre, hvis man insuflerer. Jeg anvender selv ritalin, da jeg har ADD og derfor har nogle af de typiske vanskeligheder. F.eks. hvad angår igangsættelse af projekter og, surprise, at få dem afsluttet igen. Jeg får selv kun en gavnlig effekt, hvis jeg sniffer medicinen, da der ellers opstår en masse kognitive problemer. Et af de helt store problemer er, at det er meget lettere at få det ekstra. Og er man først der, så har ritalin præcis samme egenskaber som f.eks. kokain. At det er problematisk skyldes, at man ikke altid selv kan gennemskue, hvad man foretager sig. Sådan er det med alt. Vi er ikke perfekte, rationelle bæster, der bare har nogle motiver, vi jagter. Af den grund kan man ikke selv se, om man medicinerer sig eller om man misbruger. Det er ikke altid, der er et klart svar på, om man gør det ene eller det andet. Men netop fordi, man ikke selv kan afgøre det med en tilstrækkelig sikkerhed, risikerer man at havne i et misbrug, der får lov at køre længe. Og har man først fået det ind på rygmargen, så er det svært at rette op på.
Min egen erfaring er, at der ikke er nogen rus ved den dosis, jeg skal insuflere for at fungere optimalt. Dog er der, selv ved en let overdosering, en meget subtil rus, der ikke nødvendigvis bemærkes. Resultatet af en overdosering er, at man (uden at bemærke det vel at mærke) holder det forhøjede medicinniveau ved lige. Så hvor man normalt ville redosere efter et skema (der selv kan være refleksbetinget, hvis man hverdagsmedicinerer), redoserer man efter oplevet rusniveau. Medmindre du eksplicit tager bestik af situationen, vil du ofte ikke skelne mellem de to typer af medicinbrug. Jeg bemærker det ofte dagen efter, hvor jeg indser, at jeg har taget flere piller end forventet, eller i situationen, ved at jeg f.eks. skal til at redosere kort efter at have overvejet, hvornår jeg skal i seng (osv.).
At nasal administration er forbundet med en øget risiko for misbrug er åbenlyst. Du får hurtigere stoffet ud i blodet, og der kræves en mindre mængde, for at få den aktive dosis, du skal have. Selve hastigheden med hvilken medicinen "rammer", er i sig selv en faktor, der ikke gør sig gældende, når du hapser pillerne med munden. Derfor er det tvivlsomt om man helt kan undgå de mekanismer, der virker bag misbrugsadfærd. Og så det med biotilgængeligheden: Når du tager 40mg. per dag nasalt, så følger du reelt set et højere doseringsskema, end du har planlagt med lægen.
Alt i alt skal du være opmærksom på, at den slags brug, du selv gør dig af medicinen, har visse typiske konsekvenser, der ikke kan undgås. Redoseringsbehov osv. Selvom man aldrig skal tage medicin helt ureflekteret, og særlig sådan noget som ritalin, så er der meget mindre plads til slaphed, når du gør brug af en højrisiko administrationsvej. Se ikke din medicin som en daglig ingredients i dit liv, hvis du tager den nasalt - det er ikke holdbart. Vær bevidst om, hvad du skal bruge den til. Og stol på, at din daglige erfaring ikke er en vejviser til noget som helst. Planlægning og prioritering er nøglen. Nasal brug af ritalin skal være planlagt, og der er bestemte rammer om, hvad der tæller som acceptabel planlægning. Du kan ikke planlægge et dagligt brug. Det er at acceptere et misbrug. Så valget står mellem "medicinering" som integreret del af din dagligdag - så følger du lægens anvisning og holder en løbende dialog. Alternativt vælger du "præstationsforhøjende brug", som er at afvige fra lægens anbefaling. Ingen af delene er sunde, men det sidstnævnte indebærer et mere distanceret forhold til brugen af medicinen, da den lægger op til en traditionel glidebane.
Hvis du, som jeg, ikke er skabt til nogen "let kur", så er der desværre ingen udvej. Arbejd med dine svage sider, og lev sådan, at det på sigt er holdbart. Tænk på dit fremtidige selv. I skal helst kunne sammen. Så: brug lortet, som det virker bedst, men indse, at den brug du gør dig af det virker bedst, hvis du er lidt mådeholden og behandler det som et værktøj og dig selv som en møgunge, der ikke skal have desert hele tiden. Du ved, det er fornuftigt, hvis du sveder over noget nederen, mens du er på din medicin, samtidig med, at du ikke er på den, når du ser South Park.
|