Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 08 maj 2025 03:26

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem
Brugeravatar

Ville høre om der kan ske noget ved at tage 50 mg tramadol (kapsel) efter jeg har taget Ritalin? For at få lidt ro på.

Det er ca. 2 timer siden jeg tog ritalin sidst.

Medlem

Jeg ved svaret er for sent nu. Først vil jeg gerne vide om du tog en og fik en effekt ud af det?

Men for mit vedkommende - hvis jeg har indtaget kokain eller ritalin eller lignende stimulanser vil tramadol ikke virke. Stoffet er simpelthen ikke stærkt nok til at påvirke receptorerne i tilstrækkelig grad på trods af at Ritalin er en dopamine reuptake inhibitior og kokain en releasing agent af norepinephrine, serotonin og dopamin.

Tramadol hæmmer genoptagelsen af noradrenalin og frigiver serotonin, men stimulanserne er ifølge min erfaring kraftigere og receptorerne kan derfor ikke gøre den store nytte af tramadol. Jeg synes faktisk det er spild at blande alle stimulanser med orale opiater eller opioder, jeg har ikke fundet en kombo der er noget ved endnu i hvert fald. Medmindre man IV'er meget store mænger morfin, oxycodon eller fentanyl og bruger kokain eller amf eller lignede til at holde sig vågen. Men opiaterne/opioiderne skal efter min mening indtages IV før det bliver stærkt nok. Igen vil jeg påpege at jeg aldrig vil anbefale nogle at bruge IV som rute of administration, medmindre man virkelig har styr på hvad man laver og jeg vil aldrig anbefale at man blander forskellige stoffer.

Har jeg taget stimulanser og ved et uheld indtaget for meget så jeg får det skidt, benytter jeg benzodiazepin for at mildne nedturen og de bivirkninger, der kan komme i form af rystelser osv. Husk igen, kombination af stoffer er farlig, hvorfor jeg kun gør det yderst sjældent.

Hvis du synes, du har brug for et eller andet til "at få lidt ro på" efter indtag af en stimulans, har du efter mening, indtaget for meget.

Nu må du ikke opfatte dette indlæg som om jeg sidder og spiller hellig og pudser glorien, jeg prøver blot at vise lidt damage reduction og give lidt råd. Det er jo ikke fordi jeg aldrig selv har været der. Men derfor mener jeg stadig, at ovenstående råd er gode guidelines.

Medlem

Så vidt jeg ved er det ikke særlig smart at blande tramadol med noget som helst. Grunden til det, er at tramadol har en temmelig kompleks virkningsmekanisme i forhold til så mange andre stoffer, hvilket mangedobler risikoen for uheldige interaktioner. Derudover sænker det tærsklen for epileptiske anfald, hvilket yderligere gør det til en rigtig dum ide at blande tramadol med andre stoffer.

Faktisk mener jeg at kunne huske at have læst en trip-rapport om en dude der specifikt kombinerede ritalin og tramadol, og endte med at få et epileptisk anfald, og pådrog sig en vedvarende hjerneskade. Efter hurtig googling viser det sig at jeg husker rigtigt: https://www.erowid.org/experiences/exp.php?ID=43591

Dosen for tramadol er dog ti gange så stor som den du taler om at tage. Men pas nu rigtig godt på dig selv alligevel.

Medlem

TurboDiesel skrev:
Så vidt jeg ved er det ikke særlig smart at blande tramadol med noget som helst. Grunden til det, er at tramadol har en temmelig kompleks virkningsmekanisme i forhold til så mange andre stoffer, hvilket mangedobler risikoen for uheldige interaktioner. Derudover sænker det tærsklen for epileptiske anfald, hvilket yderligere gør det til en rigtig dum ide at blande tramadol med andre stoffer.

Faktisk mener jeg at kunne huske at have læst en trip-rapport om en dude der specifikt kombinerede ritalin og tramadol, og endte med at få et epileptisk anfald, og pådrog sig en vedvarende hjerneskade. Efter hurtig googling viser det sig at jeg husker rigtigt: https://www.erowid.org/experiences/exp.php?ID=43591

Dosen for tramadol er dog ti gange så stor som den du taler om at tage. Men pas nu rigtig godt på dig selv alligevel.

Jeg kan underbygge risikoen for epileptiske anfald ved indtag af tramadol alene. Jeg har haft to anfald forårsaget af tramadol (det er selvfølgelig kun et kvalificeret gæt), men det støtter blot TurboDiesels indlæg endnu mere.

Tramadol siges af læger at være et mildt opioid. Men ifølge min mening er det langt fra tilfældet. Det har utallige farlige interaktioner med andre stoffer. Og ifølge min erfaring bliver man lettere fysisk afhængig af tramadol og abstinenserne kan faktisk være værre end abstinenser efter oxycodon eksempelvis. Tramadol er et stof, jeg mener, mange undervurderer farligheden af i stor stil. Selv læger.

Var jeg læge ville jeg langt hellere udskrive kodein, hvis vi skal ned i de milde smertestillende, eller eksempelvis pregabalin (Lyrica). Faktisk er jeg tæt på at gå så langt at sige at oxycodon eller morfin er sikrere, men her må jeg indrømme at min viden er for lille til at udtale mig. Men kort sagt, tramadol er et stof utroligt mange undervurderer farligheden af.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]