Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 06 maj 2025 23:48

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hejsa alle
Ja som i kan se er jeg helt ny bruger og jeg håber ikke mit spørgsmål er for dumt eller noobish, ellers moderator lige løfte en finger :) ...

Jeg har søgt på emnet , men syntes ikke jeg kunne finde svar.

Jeg er kronisk smertepatient og gå til dagligt med et fentanyl smerteplaster på 50microunits pr. Time, derudover får jeg morfin DAK 20mg pn.
Jeg kom til bare sådan af ren nysgerrighed og interesse at tænke på om morfin i sig selv er usundt/skadeligt for kroppen? , eller om det er følgesygdomme eller misbrug der gør det?

Alstå om morfika i sin rene form er skadeligt for kroppen ? , ikke syntestisk morfin som oxycontin, fentanyl osv. :) ...

Insane psychedelia user!

Nej, det er det ikke.

Udover den indlysende fare for overdoseringer, er opiater måske den stofgruppe som er mildest for organismen.

Moderator
Brugeravatar

Altså det er jo ikke sundt (ud over den smertestillende effekts indvirkning på livskvaliteten), og det har visse bivirkninger, så helt overordnet set må det siges at være usundt.
Du kan læse mere her: http://min.medicin.dk/Medicin/Praeparater/993
Og
http://pro.medicin.dk/Medicin/Praeparater/993

Blandt andet tilrådes det at man er påpasselig hvis man har dårligt hjerte. Derudover oplever mange smertepatienter diverse mave-tarm problemer, men det er nok en generel tendens ved vedvarede brug af medikamenter. Smertestillende har generelt ret mange bivirkninger, og det er mit indtryk at morfin ligger i den milde ende, ud over afhængighedspotentialet, som også er at finde i de fleste smertestillende medikamenter, der rent faktisk virker. Morfin dak er i øvrigt produceret syntetisk, men jeg forstår hvad du mener.

Medlem

Geografisk sted: Syd for månen.
Hvis du ligger og ryster af abstinenser hver anden uge fordi du misbruger, så er det ikke sundt.
Tager du som du skal, så er der ingen fare.

Junior medlem

Mange tak for jeres input !
Man kan vel sige at grunden til man får abstinenser er fordi man ikke får stoffet ? , jeg mente hvorvidt morfin var usundt i sig selv , i et steady flow :) ... Men måske jeg ikke fik mig forklaret godt nok.

Såfremt man har adgang til morfin i sin rene form, holder dosis, tager det som man skal og bliver smerte-dækket.
Som smerte-patient vil jeg sige min livskvalitet er blevet væsentligt forbedret efter jeg er blevet smertedækket. Jeg har tygget mig igennem div. Analgetika før vi fik fundet dosis og præp. Der virkede...

Dermed ikke sagt jeg , ikke bruger mit medicin rekreationelt , fra tid til anden ...

Ifh. Til øget respiration og BT., puls , så har du helt ret , det bliver selvf. Påvirket ved hvert indtag og får man det pr.oral så skal stoffet jo optages og dermed igennem mave/tarm kanalen-leveren osv., hvilket må sætte systemet under pres.

Nå men det var også bare ren nysgerrighed og hygge tænke-tank ...

Moderator
Brugeravatar

Ja, det var også en positiv indvirkning på livskvaliteten jeg mente ift. smertedækning. Pas på med at bruge din medicin rekreationelt (især fentanyl, pga OD risiko), det gør det sværere at smertedække dig, din tollerence stiger, og nogle læger kan finde på at stoppe med at udlevere, eller mindske antallet, hvis de opfatter det som om at medicinen bliver misbrugt. Så er du tilbage i smerterne, men med abstinenser oveni. Jeg ville holde mig til at bruge cannabis, eller andet der er sikkert i kombo med morfika, rekreationelt, hvis jeg var dig.

Dedikeret medlem

Hvorvidt morfin, eller lignende stoffer, er usunde, er - som det hurtigt viste sig - et lidt komplekst spørgsmål. Det skal jo altid vejes imod den positivt effekt på livskvaliteten.

Det er dog ikke fysiologisk harmløst. Udover dets bivirkninger på bla. kredsløb og fordøjelse kan morfin også være ret kraftigt hormonforstyrrende og påvirker i nogen grad stofskiftet. Yderligere indikeres der også, at det virker hæmmende på immunforsvaret og kan accelerere væksten af visse kræftformer markant (gennem anden mekanisme, end hæmmelsen af immunforsvaret).

Om morfin er forbundet med en kortere forventet levetid, ved jeg dog ikke. Det er muligvis ikke studeret særligt godt, da langt de fleste registrerede og kontrollerede morfinbrugere er ramt af sygdomme, der i sig selv forkorter den forventede levetid væsentligt men dog stadig variabelt..

Et par kilder:
UC, Opiater og kræft
Artikel, morfin og brystkræft
Abstract, morfin og immunforsvars svækkelse

Og selvfølgelig wiki: https://en.wikipedia.org/wiki/Morphine

Medlem

Hvis du vil trappe ned eller ønsker lidt færre bevirkninger som forstoppelse øget tolerance osv, kunne du snildt forsøge dig med kratom(en slags naturmedicin med opiatkvaliteter) det bliver ofte brugt succesfuldt til udtrapning af svære opiatafhængigheder osv.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]