Silvio Berlusconi skrev:
Og en høj tolerance for begge, ikke at forglemme!
Helt korrekt. Kan godt ske jeg burde præcisere det bedre i mit indlæg. Personligt mener jeg, at det er en forkert beslutning, at give personer en dose på 600 mg tramadol om dagen for at blive smertedækket. I stedet burde man skifte til at kraftigere præparat. En så høj dose tramadol har simpelthen for mange bivirkninger i forhold til den smertedækning man opnår. Men jeg synes, det er oftere og oftere, at jeg ser personer, der ligger på en meget høj dosis tramadol. Mange praktiserende læger er måske "bange" for eller påpasselige med at tage skidtet fra tramadol til et stærkere opiat eller opioid? Skal man over 200 til 400 mg tramadol for at blive smertedækket, mener jeg, det er ved at være tid til at finde et stærkere præparat. Heldigvis skiftede jeg selv væk fra tramadol til noget stærkere for et godt stykke tid siden. Jeg har fået smertestillende og benzodiazepiner i mange år, så jeg har forlængst opbygget en tolerence.
Jeg nævner den uheldige episode med de 100 mg tramadol og min ven, da jeg vil gøre opmærksom på at selv små doser kan indebære en risiko. Har man ingen tolerance, bør 100 mg være mere end nok til rekreationelt brug. Første gang man prøver det, hvis man endelig skal, bør man også starte endnu lavere for at teste, hvorvidt man overhovedet kan tåle det. Jeg oplever, at folk ikke har så stor respekt for tramadol, som de har for morfin eksempelvis. Men der er mere end god grund til at være forsigtig med tramadol. Efter min mening bør man aldrig - uanset tolerence og formål - overstige de her 200-300 mg tramadol. Tramadol interagere desuden meget uheldigt med gængse og udbredte stoffer som kokain, amfetamin, MDMA etc., hvilket er med til at gøre det farligere.