Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 06 maj 2025 21:22

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 
Forfatter besked
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Kolding
Jeg læste for noget tid siden denne her tråd (http://www.bluelight.org/vb/archive/index.php/t-724774.html), og har virkeligt længe gået og tænkt over den. Den handler i bund og grund om at gå en retning i forhold til research chemicals, hvor trådstarter mener at fremtiden måske ligger ved prodrugs af kendte stoffer, fremfor nye semi "identiske" stoffer.
Nu har jeg personligt ikke den dybe forståelse for hverken kemi eller lovgivning, men jeg synes det virker som en god idé.
Jeg vil til hver en tid vælge et prodrug som lisdexamfetamin over et research chemical (måske et dårligt eksempel, når lisdexamf er ulovligt uden en recept, men håber I forstår.)

Hvad tænker I om emnet? Hvordan har I det med RC's generelt? Og hvordan tror I fremtiden vil være i forhold til dem? Synes I RC's har fucked stofkulturen op, i forhold til snyd og overdoseringer?

Personligt, synes jeg det er mega spændende, da man i teorien en dag kunne støde på nogle totalt superior drugs med en god virkning uden at være giftige. Desværre er jeg ikke stor fan af, hvordan markedet bliver håndteret og hvordan folk behandler de nyere stoffer, men det samme gør sig gældene med de klassiske stoffer og klassiske pushere.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Synes RC's er den indlysende vej at gå for folk der er ude efter at tjene penge, uanset om det bliver på bekostninger af folks helbred eller ej, nu da lande verden over har valgt at kriminalisere stort set alle stofbrugere, minus dem der bruger alkohol + cigaretter. Men når der er efterspørgsel, er der efterspørgsel.

Legalisér og undervis forhelved...

NL: Efter der var problemer med vaskemaskine i lidt over en måned har jeg fået et nyt forhold til at vaske tøj. I stedet for at udskyde det indtil jeg ikke har andre muligheder end at vaske, får jeg rent faktisk gjort det løbende.

Medlem

Geografisk sted: Kbh
Selve begrebet research chemical er jo bare et marketing buzzword. Jeg ser ingen grundlæggende forskel på RCs og andre mere velkendte stoffer andet end at man for mange RCs har meget mindre viden om deres virkning. Selv om mange er de stoffer man nok vil kalde RCs faktisk er opfundet i 60'erne, 70'erne og 80'erne, så er der også mange nye som f.eks. NBOMe'r, mephedrone og MXE som jo bare er blevet solgt uden reelt at vide hvor risikable de er at indtage.
Jeg synes det er fascinerende at der sidder kemikere rundt omkring og læser litteraturen igennem eller selv opfinder stoffer for at finde nogen som kunne have rekreationel værdi. Jeg ser det lidt som Shulgins arbejde i stor og ukontrolleret skala. Desværre med fatale følger for nogle. Men Shulgin kunne jo i teorien også være kradset af i et af sine eksperimenter.
Angående prodrug fremfor RCs så forstår jeg lige ikke pointen. Et prodrug er jo bare et inaktivt stof der bliver lavet om til et aktivt stof inde i kroppen. Jeg kan ikke se nogen principielle fordele eller ulemper ved dette, bortset fra hvor hurtigt de bliver omsat i kroppen. Man kunne jo godt forestille sig at alle stoffer kan laves til et prodrug. Det gør dem som udgangspunkt hverken værre eller bedre. (er ikke kemiker så ret mig endelig)

Admin
Brugeravatar

Der er flere RCs og kendte stoffer på markedet, som er prodrugs. Nogle eksempler kan inkludere: Heroin, psilocyin og 4-AcO-DMT. Det er egentlig underligt, at et stof som 4-AcO-DMT skulle forbydes specifikt, når der står i lovgivningen:

Citat:
§ 1. Ved euforiserende midler forstås i denne bekendtgørelse de stoffer, vækster og droger, der er opført på de bekendtgørelsen vedføjede lister A, B, C, D og E, samt mulige salte og simple derivater med euforiserende virkning af de nævnte stoffer, f.eks. estere og ætere

At noget (sandsynligvis) er et prodrug til et kendt stof, gør det ikke nødvendigvis mere sikkert at indtage. Det kan gøre en verden til forskel, at stoffet skal gennem et ekstra metabolsk trin for at blive aktivt. Ja måske er stoffet eller en ny metabolit i sig selv aktiv/skadelig. Heroin har f.eks. en aktiv metabolit (6-MAM), der yderligere komplicerer virkningsprofilen. Så at noget er et prodrug, betyder ikke nødvendigvis, at det har samme virkning/risiko som det oprindelige stof. I øvrigt vil de mest åbenlyse produgs som simple estre f.eks. kunne gå under at være et ulovligt stof jf §1 fra loven om euforiserende stoffer. Og jo længere du bevæger dig væk fra den oprindelige struktur, jo sværere er det at forudse, hvordan stoffet metaboliseres.

Nu har jeg ikke lige læst så meget af den tråd, du linker til. Men det kan jo være der er en anden kreativ måde at løse de her problemer på :) Men i min verden er det nok marginalt, hvor meget mere sikre prodrugs blir i forhold til helt nye grundstrukturer.

Generelt synes jeg, at det er en smule vanvittigt med RCs til mennesker. Men jeg griner også lidt i skægget over, at der på den måde er blevet drevet gæk med myndighederne i så mange år :mrgreen:
Jeg har selv taget min del af RCs, men det er noget jeg generelt undgår nu. Vi ved simpelthen ikke, hvordan de påvirker kroppen. Og det er grund nok i sig selv til at holde sig væk imo.

-Jimmy Carter

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]