Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 07 maj 2025 18:22

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

Halløj :D

Jeg har fået en flaske metadon fra en bekendt

Først og fremmest så har jeg læst det jeg kunne her på siden og mangler stadig svar..

Så nu kommer spørgsmålet?

Jeg tager morfin et par gange om ugen omkring 100 mg pr gang det virker også fint men nu vil jeg gerne prøve det metadon jeg har fået. Men er lidt i tvivl om hvor meget.. For lang tid siden prøvede jeg 15mg uden nogen nævneværdigt virkning.. Så jeg tænkte at umiddelbart vil 20-25 mg være en rimelig dosis.. ham jeg fik fra sagde jeg nemt kunne tage 30-40 mg. Og det synes jeg bare lyder af meget.. Og ville være træls at skulle tage alt for lidt og så vendte 2-3 timer på at reducere da det så bliver utrolig mange timer det hele skal foregå ud over.??

Er der nogen som har personligt erfaringer med det eller hvordan og hvorledes. Håber på hjælp for gider ikke rigtig bare springe ud i det uden at vide lidt..

Og vil der overhovedet være nogen virkning vis jeg tager morfin de 2-3 gange om ugen

På forhånd tak :peace:

Medlem

Hey 8)
Hold dig til skalaen 20-25 mg metadon - oraaaaaalt. Hvordan plejer du at indtage dit morphin? 100 mg er da ret højt for en sporadisk bruger?

- Ja der vil ske en virkning, hvis du tar morphin de 2-3 gange om ugen

Medlem

Jamen de 100 mg morfin er nasalt ud over en 3-5 timer. Ved ikke om det er meget men det er så det der bliver taget får 200 mg oxynorm som bliver delt imellem 2 mennesker.. imellem 2-3 gange ugentligt..

Vil hellere være sikker på det metadon før jeg gør noget og morfin kender jeg men ikke metadon.. Derfor jeg spørger.. Vil bare gerne vide om de 20-25 er nok eller for meget..

Og ja ved mængde på morfin er lidt høj men nu var det blot for at fortælle at der var en vis tolerance for morfin

Har du selv brugt metadon? Umiddelbart er det kun for at prøve det da jeg ikke har brugt det før ud over engang.. og der var ikke nogen rigtig effekt på 15 mg??

Dedikeret medlem
Brugeravatar

sniff skrev:
Jamen de 100 mg morfin er nasalt ud over en 3-5 timer. Ved ikke om det er meget men det er så det der bliver taget får 200 mg oxynorm som bliver delt imellem 2 mennesker.. imellem 2-3 gange ugentligt..

https://en.wikipedia.org/wiki/Equianalgesic viser hvad "tilsvarende" doser svarer til på tværs af opiater og sådan. Altid en god vejviser til sådan nogle ting. Ifølge den chart på wiki, siger den at 10mg morfin = 3,33mg metadon.

Udover det ville jeg bare lige påpege at morfin generelt har lavere bioavailability nasalt end oralt, så tror godt det kunne betale sig at begynde at spise det og spare næsen en tur.

Nu lyder du trodsalt til at være lidt erfaren, men pas nu forhelvede på <3...

NL: Efter der var problemer med vaskemaskine i lidt over en måned har jeg fået et nyt forhold til at vaske tøj. I stedet for at udskyde det indtil jeg ikke har andre muligheder end at vaske, får jeg rent faktisk gjort det løbende.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg tænker 20 mg vent et par timer og evt. redosere med 10 mg hvis du kan mærke det ikke er nok.

Er selv lige kommet ud af mit metadon her for 6 mdr. siden. Var i 3 måneders afgiftning fra 160 mg dgl. og derefter havde jeg abstinenser i 1½ månede, efter at have været på den dosis i vedligehold i 1½ år. Dog med benzo udtrapning samtidig.

Pas på dig selv og go' aften :)

Medlem

Wooow, hold your horses!!

Hvis den dosis morfin indtages nasalt, så skal du længere ned i en dosis metadon per oralt. Fudge påpeger også den lave biotilgængelighed per oralt, hvilket gør det vigtig, at du inkludere det i dosis konverteringen.
Biotilgængelighed for morfin nasalt er cirka 10-20%, hvorimod den er cirka 30% per oralt.
I kontrast til metadon, som har en oral biotilgængelighed på 40-90%.

Så inden du kaster dig ud i den flydende metadon, så erhverv dig en ny erfaring med morfin, hvor du evt indtager 30mg oralt og så afventer 1 time indtil rusen indtræder. Derefter kan du evt redosere i tilfælde af, at du føler et behov for dette. På den måde får du en fornemmelse for hvilken mængde morfin per oralt, som kræves for din tilfredsstillelse.

Efter det kan du beregne ækvivalente metadon dosis, og gerne trække lidt fra - better safe, than sorry!

Denne side har indkodet en automatisk opioid beregner: http://clincalc.com/opioids/

Medlem

Metadon er 5 gange så potent, som morfin ved oral indtagelse. 20 mg metadon vil derfor være ækvivalent i forhold til 100 mg morfin. Pas på dig selv, og hvis jeg skal give dig et godt råd mht. afhængihedsforebyggelse, så er det at du skal skære ned. Har selv været chipper i 6 år nu, og jeg indtager kun morfin 1 gang hver 1-2 uge. Det holder tolerancen stabil og nedsætter risiko for psykisk afhængihed. PM gerne, hvis der er noget du er i tvivl om.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]