Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 06 jul 2025 16:27

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Jeg har brug jeres hjælp. Nu er det ca et år siden hvor jeg efter en fest fik speed hvor jeg havde været i gang længe pludselig uden varsel fik sådan nogle svimmelheds anfald. Det gik væk igen efter nogle dage men så efter nogle måneder var det jeg tog x'er og hvor de igen opstod bare slemmer. Dagen derpå var det som om jeg gik på skyer, som vareder i over flere uger. Det gik stille væk men ikke helt for det kan opstå fra dag til dag. Nogen dage ikke og andre dage flere gange. Det føles når jeg står stille at det gynger og er i ubalnce. Har svært ved at holde fokus når jeg taler med nogen. Jeg kan fremkalde anfalde ved at sidder på bestemte måde eller sidde, og ved overanstrengelse. Har været alt igennem ved lægerne men de kan ikke finde. Kan det skyldes stress eller angst. Eller kender nogen samme følelse. Det holder mig væk fra mange ting pga jeg føler de der anfald når jeg er sammen med andre. Finder ikke ro ved at stå stille op. Og når jeg sidder nede kan jeg rokke frem og tilbage på evt en stol og fremkalde det..det føles ligesom når man rejser sig for hurtigt.

Dedikeret medlem

Jeg kender godt til det svimmelhed du snakker om, især i slutningen af en rus/binge og dagene efter, men det med at gå på skyer er jeg ikke sikker på jeg forstår. Det er simpelthen fordi det er hårdt for kroppen at tage amfetamin, og samtidig så lukker det også lidt ned for blodtilførslen, fordi ens blodårer trækker sig sammen, hvilket jo vil sige man ikke får ilt nok til hovedet, og så kan man godt gå og blive svimmel, især under fysisk aktivitet, hvor kroppen iltforbrug stiger.

Udover det, kan man også køre sine belønningsstoffer i bund, ved at tage "x" (hvis det da er MDMA/ecstasy du mener), og det samme gælder for amfetamin. Det kan mærkes bla ved nedsat koncentration, og fysisk ubehag i kroppen. Hvis du har fået noget angst, og det kan sagtens ske, fordi kroppen tror den er lige ved at dø, når man presser den hårdt, så er det bedste at skære ned på stimulanserne og få styr på det, før du overvejer at køre videre. Det lyder underligt at din læge ikke mener at det er noget..

Junior medlem

Men hvordan kan det være at jeg stadig mærker det efter ca et års tid nu. Jeg har ikke rørt noget siden og har heller ikke tænkt mig det. For det føles sq ubahageligt til tider. Kan man ha' taget skade eller? Jeg har en ny tid ved lægen men de bliver ved med at sige det er spændiger og at jeg skal søge altanativ behandling. Evt noget man kan gøre selv?

Dedikeret medlem

Det virker usandsynligt at du har taget permanent mærkbar skade af to ture, hvis du ellers er nogenlunde sund og rask. Har du taget mange stimulanser igennem tiden? Får du nogen former for lykkepiller/SSRI eller andet medicin der går ind og piller ved serotonin niveauerne?

Har du fået afvide hos lægen eller andre steder før, at du har naturligt lavt blodtryk? Det kan også have noget at sige, for så vil du nok mærke det mere end andre, og der er ting du kan gøre for naturligt at hæve blodtrykket, og derved øge ilten til hovedet igen, så du ikke bliver svimmel.

Junior medlem

Har taget rigtig meget af det før i tiden - altså rigtig rigtig meget så om det kan skyldes dette, ved jeg ikke. Jegver sind og rask. Spiser sundt og dyrker motion. Passer mit job selvom jeg har det med i bagagen. Jeg vil prøve at nævne for lavt blodtryk for min læge. Får ingen medicin eller andet men det med serotonin noveaerne var også det jeg tænkte først.

Dedikeret medlem

Det øger jo desværre sandsyndligheden for at det simpelthen er kroppen der er blevet slidt, og de sidste par ture så har fået kradset godt op i det, men forhåbentlig bliver det bedre igen med tiden. Der kan også være en masse andre ting, men det med blodtrykket er en god idé at få tjekket, for så kan du tage nogle vitaminer/kosttilskud der hjælper.

Det kan også være at andre herinde har nogle bud på hvad det kan være, men ellers så vil jeg ønske dig held og lykke med det! :)

Junior medlem

Mange tak for dine svar. Jeg vil se hvad lægen siger på tirsdag. Håber bare med at finde et svar på hvad det er. Ha en god søndag... :D

Medlem
Brugeravatar

Det første jeg tænkte var virus på balance nerven, men så læste jeg om Vertigo cefalostatica.

"Vertigo cefalostatica (anfaldsvis, stillingsbetinget svimmelhed). Er hyppigere. Udløses ved en bestemt drejning af hovedet til en af siderne. Det enkelte anfald varer kun fra sekunder til ganske få minutter. Sygdommen går som regel i ro efter nogle måneder, men ørelægen kan ofte kurere sygdommen på få dage ved nogle specielle håndgreb."

http://www.netdoktor.dk/tema/oere/virus_balancenerven.htm

Medlem

Geografisk sted: Sumpen
Hvis du er heldig skyldes svimmelheden D vitamin mangel. Havde lignende symptomer sidste vinter med ekstrem svimmelhed, D vitaminer tog størstedelen.
De koster stort set ingenting på et apotek og kræver ingen recept. Kan i hvert fald ikke skade.

Junior medlem

MrPlanter skrev:
Det første jeg tænkte var virus på balance nerven, men så læste jeg om Vertigo cefalostatica.

"Vertigo cefalostatica (anfaldsvis, stillingsbetinget svimmelhed). Er hyppigere. Udløses ved en bestemt drejning af hovedet til en af siderne. Det enkelte anfald varer kun fra sekunder til ganske få minutter. Sygdommen går som regel i ro efter nogle måneder, men ørelægen kan ofte kurere sygdommen på få dage ved nogle specielle håndgreb."

http://www.netdoktor.dk/tema/oere/virus_balancenerven.htm

Jeg ved godt det er en gammel tråd, men jeg har prøvet det du skriver om. Det kaldes os øresten og er virkelig ubehageligt. Jeg havde en konstant følelse at søsyge. Jeg gik skævt og følte mig enormt tåget.

Ørelægen rykkede nogle gange i mit hoved og så forsvandt det :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]