Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 20 apr 2024 01:50


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 23 jan 2017 11:02 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 23 jan 2017 10:47
Indlæg: 2
Okay, prøver lige forklare lidt fra begyndelsen af, så det er til at finde rundt i.
Der er sket visse ting i min barndom, hvor jeg måtte vidne imod min far og fik ham sat i fængsel. Det som skete ødelagde mig mere end jeg først var klar over. Syntes jo selv i starten at jeg klarede det godt og kom nogenlunde igennem det. Men ca. Et år efter begynder jeg at tage morfin aka mandolgin, tramadol, ketogan osv. Blev pænt afhængig af det, og tog det fordi jeg så sov meget og egentlig var ret ligeglad med alt omkring mig. Det gik så vidt jeg ofte tog 12-25 piller af 50 mg stykket. Og ja, røg så også i kramper og på hospitalet et par gange.

Til sidst blev jeg klar over at det var gået for vidt. Så søgte hjælp via misbrugscenteret. Kom så på noget suboxzone eller hvad det nu hedder (får det stadigvæk)

Well, det havde god effekt. Var svært i begyndelsen men kom ud af mit misbrug. Men.. idag er jeg gået hen og blevet ret alvorligt syg, fordi mig og min ex flyttede i en lejlighed hvor vi ik vidste der var fyldt med skimmelsvamp. Jeg blev syg efter kun en måned, røg ind og ud af sygehuset med vejrtræknings problemer. Først da det blev så galt at jeg måtte have fast ilt og flytte ud af lejligheden, da fandt man alt svampen, som lægerne siger angreb mine lunger.
Idag får jeg så en helveds masse medicin, har i flere år fået predniSOLON, og det har så ødelagt min ryg. Har fået sammenfald og knogleskørhed. Det har så fået lægerne til at give mig smertestillende... nemlig... morfin!

Var og er stadig mega bange.. for ved at hvis jeg får nedtur på eller noget sker, så kan jeg sagtens finde på at tage en masse af dem. Har jeg gjort et par gange, har endda sagt det til misbrugscenteret og mine læger. Men de lytter ikke rigtigt, de mener jeg skal have det morfin elllers får jeg så ondt jeg ik vil kunne fungere. Det er jeg klar over, men forstår ik hvorfor de må/tør/er villige til at give en tidligere misbruger morfin igen.. altså får 100 styks af gangen, og er bange for den dag vil komme hvor jeg ryger ud i det igen eller får taget så mange det går helt galt. :/


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 jan 2017 14:05 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 nov 2006 17:29
Indlæg: 1714
Geografisk sted: Gellerup
Den frygt du nævner flere gange i indlægget, er det noget du bearbejder med en terapeut/psykolog/psykiater/whatever?
Det er vel her problemet opstår, og ikke at du har tabletterne til rådighed.

Jeg kan godt forstå at du er imod at få morfin, men umiddelbart er der bare ikke så mange andre gode eller bedre muligheder for smertedækning uden også at øge risikoen for afhængighed.

Umiddelbart undrer det mig også lidt mht. misbrugscenteret, at de ikke vil være med til at dosisdispensere din medicin pga. øget risiko for misbrug.
Men dette kan eventuelt have noget at gøre med hvor mobil du er. Du skal jo kunne komme ned til misbrugscenteret for at hente tabletterne ofte, hvis du vil have den støtte.

Tag fat i din kontaktperson på misbrugscenteret og sikre dig at der ikke er opstået misforståelser.

Sidst men ikke mindst, har du også mulighed for at få dosisdispenseret medicin fra apoteket, mod et lille ekstrabeløb. Dette resulteter i at du kun får medicin for 1-2 uger af gangen.

Edit:
Zoi29 skrev:
Var og er stadig mega bange.. for ved at hvis jeg får nedtur på eller noget sker, så kan jeg sagtens finde på at tage en masse af dem.


Du bliver nødt til at arbejde med hvordan du forholder dig til nedture og reagerer på dem.
Igen, får du nogen terapeutisk/psykologisk hjælp?

_________________
Bagsidens gule sider - Giftlinjen, rådgivning om misbrug mm.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 jan 2017 14:46 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 23 jan 2017 10:47
Indlæg: 2
Hej, og tak for dit svar :)

Altså, misbrugscenteret kommer her med medicin til en uge af gangen. Og min kontaktperson ved godt, at jeg et par gange har taget flere af de morfin piller når jeg fx får nedtur eller noget i den stil.
Fik hjælp da jeg var de 13-14 år gammel grundet det med min far. Men droppede det hurtigt og har ik siden hen fået noget hjælp fordi jeg ik helt kan tale om det, kun overfladisk.

Havde også i staten sådan at jeg og min kontaktperson talte sammen en time en til to gange i ugen, men nu har hun så travlt at det som regel er i telefon vi taler og ik særlig tit fordi hun ik er helt så ung længere.
Men har bare haft så meget tvivl omkring min medicin, også fordi jeg får temmelig stærke angst pilller. Lyrica af 600 mg om dagen, og det er jo også sløvende, ligeså er morfinen.. og ved at det ik er godt for mine lunger, det påvirker den kraftigt, men trods det føler jeg ik læger eller misbrugscenteret tager det alvorligt.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 jan 2017 14:57 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 nov 2006 17:29
Indlæg: 1714
Geografisk sted: Gellerup
Puha, det er også nogle store tanker at gå alene med.

Vil det sige at du bruger 100 morfin tabletter på en uge? Siden misbrugscenteret kommer med dem og leverer 100 af gangen. Hvilken dosis snakker vi om?

Jeg kan kun på det kraftigste råde dig til at opsøge hjælp til dine psykiske kvaler. Ingen mennesker at født til at kunne snakke om problemer, men stort set alle kan lære det til en vis grad.
Det kræver dog øvelse, øvelse og atter øvelse.

Den gode nyhed er at der faktisk er mange kompetente, professionelle mennesker derude som har forståelse for hvad du har gået igennem og som kan være en effektiv psykisk sparringspartner.

Den tvivl du har omkring medicinen, kan jo være en reel tvivl, men nogle gange kan man også gå med negative tanker for længe i hovedet, således at de til sidst vokser sig 1000x gange større end de startede med at være.

Nu ved jeg ikke præcis hvad der er galt med dine lunger, men jeg kan ikke umiddelbart se hvad der skulle være dicideret farligt ved at tage Gabapentin og Morfin på samme tid.
Men husk, at du altid har ret til en anden læges holdning, hvis du føler det nødvendigt.

Edit: Man får en anden læges vurdering ved at ringe til en vilkårlig læge og spørge om de har tid til at komme med en "second opinion" vedr. ens diagnose eller mangel på samme.

_________________
Bagsidens gule sider - Giftlinjen, rådgivning om misbrug mm.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 jan 2017 22:39 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 27 feb 2009 19:21
Indlæg: 1379
Synes du skal høre om der ikke er noget gratis psykolog tilbud, eller i det mindste nedsat pris, til en gut som dig, og så få bearbejdet noget af din angst fra barndommen. Det er meget normalt at man bliver lidt for god til at have antennerne ude(social angst), hvis man har haft en barndom med en eller to utilregnelige forældre. Det kan lade sig gøre, men det tager noget tid :)

Jeg kan godt se, at det måske er lidt ufint, at de giver dig morfin, når du har en historie med misbrug af det, men der findes mig bekendt desværre ikke så meget andet kraftig smerte medicin, som kan bruges i længere tid.

_________________
Tilgiv Tilbliv


Top
 Profil  
 
Indlæg: 12 mar 2017 12:11 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 19 okt 2016 00:21
Indlæg: 46
Hej :)

Nu ved jeg ikke hvor i landet du bor eller hvilke problemer du har haft i din barndom. Gratis psykologhjælp er desværre meget sjælendt - i bedste fald kan du via henvisning fra din læge gå betydelig ned i pris, men det ligger stadig på nogle hundred kroner.

Dog findes der et hav af organisationer og foreninger som er specifikke indenfor de enkelte problemstillinger. Vold, incest osv.
Det er som regel gratis og kan være en rigtig god hjælp og støtte :)

Held og lykke fremover


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 84 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team