Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 18 apr 2024 15:15


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 28 jun 2017 07:23 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 28 jun 2017 06:39
Indlæg: 1
Hej jeg er ny her inde. Undskyld hvis spørgsmålet ikke passer helt præcist på teksten men var ikke sikker på hvad jeg sku skrive :)
Jeg har gået ved psykiater siden oktober sidste år (2016) grundet depression. Da jeg så fik ordineret lykkepiller efter flere års forsøg ud og ind af depressioner uden medicin. Valgte jeg så denne gang at prøve
Det virkede utroligt nok. Da jeg så er ude på den anden side, fortæller min psykiater at han mistænker ADHD. Først bliver jeg lidt overrasket da det er set dårligt på i min familie, de er meget fordomsfulde til forskel fra mig selv. Men efter nogle minutter gav det pludselig mening med min barndom og min måde at være på. Selvfølgelig os de forfærdelige ting jeg har oplevet spiller en rolle men, at ADHD'en kommer ind i billedet sætter de sidste brikker i min barndom og teenager år på plads. Efter en masse test, konkludere min psykiater at jeg Har ADHD. Meget hurtigt forslår han Medicin. Jeg har så siden februar fået "Methylphenidat Alyernova" 10 mg med det aktive stof methylphenidathydrochlorid. Jeg får 60 mg fast dagligt og jeg må suplere så jeg når op på 90 mg om dagen i alt. Efter behov.
Men her er mit spørgsmål. Jeg har altid fået at vide at. Hvis Man har ADHD og tager medicinen, så bliver man koncentreret, afslappet, mindre agrrasiv og styr på sine tanker og nogle også lidt døsig.
Men min psykiater og så hvad der selvfølgelig står på selve pakken, siger det modsatte. At det kan virke opkvikkende, man får en bedre koncentration og opmærksomhed osv.
Jeg ved min psykiater og hvad der står på pakken bør være det rigtige. Men hvorfor søger alle så det modsatte eller hvertfald dem jeg kender ?
Når jeg forklare dem at når jeg tager det bliver jeg glad overskudsagtig og enormt effitiv i timerne og der hjemme og først træt til aften ? Så siger de alle sammen til mig det sådan det burde virke på folk uden ADHD bare lidt mere oppe at køre?
Det forstår jeg ikke hvorfor ? Jeg får jo den rette mængde dopamin når jeg tar det. Så selvfølgelig blir jeg ikk træt ? Jeg føler jeg har bedre kontrol over mig selv .
Hvad er jeres erfaringer og er det mig og min psykiater det er forkert på den med hensyn til hvordan det burde virke ? Eller ? Undskyld den lange tekst ;) på forhånd tak og god sommer :)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 jun 2017 14:38 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 12 feb 2017 17:35
Indlæg: 77
Kommer helt an på dosen . synes de virker stimulerende på en god måde selvom jeg en del symptomer på ADHD er ikke diagnoseret


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 jun 2017 23:40 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 jan 2009 13:36
Indlæg: 2115
Geografisk sted: Et sted få finder.
Jeg har fået konstateret ADHD her for to års tid siden, midt i 20'erne.

Mine omgivelser kan mærke på mig med det samme jeg har glemt at spise min medicin om eftermiddagen, pludselig begynder jeg nærmest at kravle på væggene. Kan ikke finde ro i nogle af de ting jeg laver. Det filter jeg har, når jeg spiser ift. at tænke før jeg taler forsvinder fuldstændig.

Jeg ved ikke helt hvad det er at du gerne vil have svar på? :)
Om du har ADHD eller ej, det ved din psykiater nok lidt bedre end din omgangskreds.

_________________
Bagsidens gule sider - Giftlinjen, rådgivning om misbrug mm.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 sep 2017 13:48 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 16 sep 2017 10:16
Indlæg: 6
det er ikke alle adhd der oplever at ritalin osv. er godt at sove på. desuden er der forskellige grupper af adhd som set udefra reagere meget forskelligt. Jeg synes at hvis du oplever en stor øget effektivitet så er det nok det rette for dig. Prøv at tage benzoer de virker tit speedende på dem der har damp(adhd). Men igen fortsær med at tage din medicin jeg tror det er det rigtige for dig.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 sep 2017 21:36 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 jan 2009 13:36
Indlæg: 2115
Geografisk sted: Et sted få finder.
Skizo skrev:
det er ikke alle adhd der oplever at ritalin osv. er godt at sove på. desuden er der forskellige grupper af adhd som set udefra reagere meget forskelligt. Jeg synes at hvis du oplever en stor øget effektivitet så er det nok det rette for dig. Prøv at tage benzoer de virker tit speedende på dem der har damp(adhd). Men igen fortsær med at tage din medicin jeg tror det er det rigtige for dig.


Hvad er det da for en omgang vås det der??
Det sgu en ommer. Der er intet af det du har skrevet der har hold i virkeligheden.

_________________
Bagsidens gule sider - Giftlinjen, rådgivning om misbrug mm.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 sep 2017 00:39 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 feb 2003 02:01
Indlæg: 2386
Geografisk sted: NRBX
Frisk, overskudsagtig og mere fokuseret. sådan virker det på mig.

Sidst jeg tjekkede, led jeg ikke af ADHD.

_________________
Den røde knap →


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 sep 2017 08:41 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 sep 2014 17:34
Indlæg: 796
snufkin skrev:
Frisk, overskudsagtig og mere fokuseret. sådan virker det på mig.

Sidst jeg tjekkede, led jeg ikke af ADHD.
Sådan virker det også på mig, og jeg har heller ikke ADHD. De af mine kammerater der er diagnosticeret med ADHD bliver rolige, fattede og koncentrerede, men med et langt større overskud, og "gåpåmod" hvorimod de foruden deres meds, farer rundt, ude af stand til at finde ro og fokusere på noget konkret, og næsten hele tiden abstrahere fra samtalen eller opgaven med irrelevante input og handlinger, med andre ord kan de virke overtrætte eller uinteresseret. Medmindre de er stimuleret tilstrækkeligt og kan gøre hvad der passer dem.
Så jeg vil mene at din psykiater og indlægssedlen har ret.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 sep 2017 15:49 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 jun 2007 18:56
Indlæg: 3533
Geografisk sted: Outside
Næsten uanset hvilken person der tager Ritalin, vil de få noget forskelligt ud af det. Den afslappethed du nævner er i min erfaring mere en psykologisk tilstand af velvære, end en egentlig afslapning af krop og sind. Hvis du som ADHD patient igennem hele dit liv har oplevet ikke at have noget som helst overblik eller evne til at koncentrere dig, kan det virke utroligt beroligende pludelig at have dét, det kan også virke euforisk og stimulerende, alt efter dosis. Kaffe drukket på andre tidspunkter end tidlig morgen og sen aften har lidt samme effekt synes jeg. Får man derimod for meget, af hvilken som helst stimulant, føler man sig mere frisk end "normalt", uanset om man har ADHD eller ej.

_________________
"Inform yourself. What does inform yourself mean? It means transcend and mistrust ideology. Go for direct experience." - T. McKenna


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 43 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team