Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 29 jun 2025 20:15

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 30 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Dedikeret medlem

Geografisk sted: Midtjylland
Hej,

Min kammerat fortalte mig for nylig om noget for mig helt nyt - Såkaldt syntetisk kokain (benzoylmethylecgonine). Altså kokain som ikke er udvundet fra koka-planten, men derimod fra andre syntetiske prekursorer. Først og fremmest, er dette en and?
Hvis ikke, vil dette så fjerne en stor indtægstskilde for gangstere i mellem- og sydamerika i den nærmeste fremtid? Og kan man spekulere i at dette vil skabe en helt nyt og stor misbrugskilde, hvis markedet om 10-20 år oversvømmes med syntetisk kokain til 2-300 kroner pr gram?
Er der iøvrigt noget med at kokain findes i fire isomere, hvoraf rigtig kokain hovedsageligt eller udelukkende består af den ene, hvorimod syntetisk kokain teoretisk vil bestå af en blanding af disse, og derfor hypotetisk kun være 1/4 så potent?

Jeg er naturligvis klar over at der findes 100'vis, hvis ikke 1000'vis af syntetiske kokain analoger, som er mere eller mindre potente (så vidt jeg husker findes der en analog der er 500 gange så potent som rigtig kokain).
Nu jeg alligevel har oprettet topic, vil jeg derfor forespørge om nogen ved hvorfor ingen af disse analoger findes på markedet? Er det udelukkende ford det er er for dyrt/besværligt at fremstille? Og er jeg uvidende når jeg foreslår at ingen af disse analoger ihvertfald findes i mængder som kan konkurrere med den rigtige kokain i mængde?

Ved gennemlæsning af topic kan jeg se at det er blevet en blanding af videnskabelige og filosofiske spørgsmål - Håber nogen kan være mig behjælpelig med begge dele!

Good day,Karma

Admin
Brugeravatar

Tror syntetisk kokain ville være dyrere end ekstraheret fra koka planten. Der findes 16 forskellige enantiomere og diastereomere af "kokain", hvor det kun er den ene af dem der benyttes rekreativt. Når man laver det syntetisk får man en blanding af enantiomerer og diastereomerer, så udbyttet blir meget ringe, og det er svært at oprense den rigtige enantiomer.

Med de fleste nye analoger (phenyltropaner), er det samme problem med blanding af enantiomere og diastereomerer. Men jeg synes egentlig det er meget godt, de ikke er dukket op på RC markedet.

-Jimmy Carter

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: På bunden af havet
nu der det ikke fordi rigtig kokain er særligt dyrt at fremstille, har hørt at det er billigere at fremstille kokain end af fremstille sukker(kilde mangler) så tvivler på at de syntetiske versioner vil komme til at være billigere da det som regel handler om udbud og efterspørgsel. og ikke omkostninger af fremstillingen

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Ja den er go nok.For ca 20 år siden fandt jeg ca.70 gram helt rent syntetisk Koka hos en dyrlæge.Han brugte det til at lave lokal bedøvelse (hvorfor kan man så spørge sig selv om,når man altid har kunne få færdige opløsninger),men Koke var det sq.Med smag af æter og hele moletjavsen.Jeg var lige ved at slå mig ihjel med det,fordi jeg injicerede større og større doser på grund af tolerancen.Jeg kunne ligeså godt have fået et hjerte anfald.
Jeg skal ikke kunne sige hvordan de laver det,men Koke var det. :D

Medlem
Brugeravatar

Kixen skrev:
nu der det ikke fordi rigtig kokain er særligt dyrt at fremstille, har hørt at det er billigere at fremstille kokain end af fremstille sukker(kilde mangler) så tvivler på at de syntetiske versioner vil komme til at være billigere da det som regel handler om udbud og efterspørgsel. og ikke omkostninger af fremstillingen

Grunden til at kokain er så relativt dyrt har vel også noget at gøre med at det kun fremstilles i Sydamerika, og skal transporteres/smugles hele vejen til lille Danmark.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: KBH
syntetisk coke er ikke helt nemt at fremstille er ikke noget man lige fikser i et hjemmelaboritorie ude i regnskoven... og ja så kan det nok simpelthen ikke betale sig når både smulger og fremstillings processserne er så vel tilrettelagte og afprøvede i forevejen..

Dedikeret medlem

IMP@
Tak for dit indlæg, det var nyttigt og velovervejet.

Gonzo@
Interessant historie. Men jeg kan ikke umiddelbart forstå hvorfor du mener at denne kokain du "fandt" ved dyrlægen skulle være syntetisk fremfor udvundet fra koka-planten?

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: Lige rundt om hjørnet
Karma skrev:
Gonzo@
Interessant historie. Men jeg kan ikke umiddelbart forstå hvorfor du mener at denne kokain du "fandt" ved dyrlægen skulle være syntetisk fremfor udvundet fra koka-planten?

Jeg vil skyde på han regner med at det er syntetisk fordi at det ellers ville være ulovligt, og det tror jeg ikke en dyrelæge har liggende :)

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: kbHoe
Cocainhydrochlorid har skam tidligere været brugt i øjendråber.

Hvordan den legale status var for 20 år siden, og hvad det ellers har været indholdsstof i skal jeg ikke kunne udtale mig om... Jeg mener at huske det blev droppet til systemtisk effekt i mennesker pga. folk blev afhængige af skidtet, hvorfor det blev brugt i øjendråber, men der er jo nogle andre regler for veterinærpræparater.

Forresten kan nogen måske huske en gylden scene i Lars Von Triers Riget, hvor Søren Pilmark inddamper rester fra øjendråber på en lampeskærm, med henblik på at få fingrene i lidt kokain af god farmaceutisk kvalitet ;)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Karma skrev:
IMP@
Tak for dit indlæg, det var nyttigt og velovervejet.

Gonzo@

For det første havde jeg svært (som en anden er inde på) ved at tro,at en respektabel dyrlæge som han vitterlig var,havde helt ren ulovlig Koka liggende,men det jeg mest flippede over var den måde det så ud på.Det var lange helt tynde krystaller helt nåletynde.Jeg har set rimelig meget forskellig Koke,også noget der kom næsten direkte fra Sydamerika,og som var mellem 80-85% rent,og det lignede ikke det fjerneste.Helt tynde krystal nåle der da de knækkede blev til noget der lignede knust glas,er nok den bedste måde at beskrive hvordan det så ud.Jeg tror stadig det var syntetisk.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Away...
Tror ikke det er syntetisk. Så vidt jeg husker, så er al den farmaceutiske kokain, der sendes ud i verden, fremstillet på coca colas lab. De har jo, som bekendt, et ekstrakt af coca-busken i deres drik, som de har fjernet kokainen fra, og som sælges videre til den farmaceutiske industri.

Grunden til, at kokainen du fik fingrene i, var helt fine krystaller er, at det har været igennem nogle kvalitetssikrede laboratorier inden salg. Modsat den gængse kokain, der fremstilles af en random colombianer eller lignende, i et lab i junglen.
Hvis du er god til at omkrystallisere er jeg sikker på, at du kan få lige så fine krystaller ud af gadekokain.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

noname skrev:
Tror ikke det er syntetisk. Så vidt jeg husker, så er al den farmaceutiske kokain, der sendes ud i verden, fremstillet på coca colas lab. De har jo, som bekendt, et ekstrakt af coca-busken i deres drik, som de har fjernet kokainen fra, og som sælges videre til den farmaceutiske industri.

Grunden til, at kokainen du fik fingrene i, var helt fine krystaller er, at det har været igennem nogle kvalitetssikrede laboratorier inden salg..

Har du en kilde på det?

Dedikeret medlem

Atna skrev: "Jeg vil skyde på han regner med at det er syntetisk fordi at det ellers ville være ulovligt, og det tror jeg ikke en dyrelæge har liggende"

Kokain udvundet fra koka-planten har jo en anden legal status når det benyttes i veterinærindustrien eller på hospitaler, så dit argument holder ikke. Jeg kan dog ikke 100 % sige om den kokain der bruges/brugtes på hospitaler som lokalbedøvelse, var syntetisk eller "the real deal". Måske andre ved hvordan det forholder sig?

Og bruges kokain stadig som lokalbedøvende i danmark? Så vidt jeg ved er lidocain langt mere potent udvortes og formentlig også billigere.

Junior medlem

har ikke så meget forstend på kemi, men jeg har tit hørt folk tale om syntetisk coke fremstillet i polen eller lign. men det lyder lidt som - af hvad jeg kan læse her (og på wikipedia) at "folk" ikke rigtigt ved hvad de snakker om

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Kokain bruges svjv. ikke til noget som helst i DK, medicinsk. Ikke til menneskeligt brug ihvertfald. Der er langt mere effektive analoger, som nævnt for oven, uden de uønskede euforiske bivirkninger.

[quote=Atna]Jeg vil skyde på han regner med at det er syntetisk fordi at det ellers ville være ulovligt, og det tror jeg ikke en dyrelæge har liggende[/quote]
Alt kokain er ulovligt, medmindre det er med medicinsk eller forskningsmæssig godkendelse man opbevarer det. Og det er ligegyldigt om det er syntetisk eller ekstraheret fra en koka-plante.
Vi snakker kokain, og folk lyder ret forvirrede mht. syntetisk kokain... når vi snakker syntetisk kokain, snakker vi stadig kokain, og ikke en eller anden analog (som dimethocaine).

Moderator
Brugeravatar

@Rush: Ikke en skreven kilde, og min mundtlige kilde er ikke en, jeg har lyst til at offentliggøre. But I assure you, it's true :)

Mener i øvrigt også, at der har været flere topics om det på Bluelight.

Desuden giver det også fin mening, når nu der stadig er ekstrakt af coca-busken i coca cola. De kan jo lige så godt lave nogle legale penge på den kokain, der trækkes ud af de formodentligt enorme mængder blade, de får kørt igennem maskineriet på et år.

Junior medlem

noname skrev:
@Rush: Ikke en skreven kilde, og min mundtlige kilde er ikke en, jeg har lyst til at offentliggøre. But I assure you, it's true :)

Det er nu heller ikke mere hemmeligt end at det har været i avisen før:
http://www.nytimes.com/1988/07/01/business/how-coca-cola-obtains-its-coca.html

Moderator
Brugeravatar

Nu fandt jeg også lige en kilde på det med, at syntetisk kokain er utroligt sjældent, og hvor de også nævner sodavandsindustrien som leverandør af farmaceutisk kokain:
http://www.erowid.org/archive/rhodium/c ... ction.html

"Pharmaceutical cocaine is a by-product from the industrial extraction from coca of flavoring agents used in the soft-drink industry. The isolation process is proprietary and cannot be detailed in this study; however, it is known to proceed through numerous recrystallization and purification steps. The final product, cocaine hydrochloride, is generally of better than 99.5% purity."

og

"The classic total synthesis of cocaine involves three synthetic, one enantiomeric resolution and one diastereomeric purification steps (Figure 112,22), and requires a significantly high level of synthetic expertise and well-equipped laboratory facilities. The synthesis will produce a pair of racemic diastereomers (of which only one, i.e., (-)-cocaine, is physiologically active) if the enantiomeric resolution and diastereomeric purification steps are omitted. To date, there have been only three seizures of illicit synthetic cocaine laboratories in the United States. All three followed the classic synthesis; however, none of the three performed the enantiomeric resolution step. Two of these laboratories were run by clandestine operators with advanced chemical training, and successfully produced very low yields of racemic cocaine."

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Gellerup
Hvis kokain blev lagalt og ikke-reguleret, ville Coca Cola sidde massivt på markedet!

Dedikeret medlem

Geografisk sted: I centrum af solsystemmet.
Jeg synes nu også der har været en masse snak om syntetisk kokain gerne lavet i polen og jeg er ret sikker på det holder stik - for det kan købes billigere end rigtig kokain.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 30 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]