Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 18 apr 2024 18:56


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 10 okt 2018 20:52 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 10 okt 2018 20:29
Indlæg: 0
Hejsa :)

Jeg er en ung fyr på 26 år, som har kæmpet med depression, siden jeg var ti. Jeg har nok prøvet alle præparaterne derude, og det eneste, som virkede, og som jeg kunnet tolerere, var en kombination af 50 mg agomelatine (Valdoxan) og 5 mg vortioxetine (Brintellex) sammen med 40-45 mg dextroamphetamin (tidligere dextroamphetamin, men nu lis-dextroamphetamin, efter det blev godkendt i Danmark). Jeg føler desværre ikke, at disse har effekt længere, ligesom jeg ikke kan tolerere dem.

Jeg har læst en del på amerikanske forums, hvor rigtig mange mennesker har held med enten tranylcypramin (Parnate) eller phenelzin (Nardil). Når jeg søger efter det i Danmark kan jeg dog ikke finde det.. Men det kunne jeg jo heller ikke med dextroamphetamin, da jeg startede med at tage det for snart otte år siden. Dengang fik min psykiater fremstillet det magistrelt på Glostrup apotek. Jeg er derfor nysgerrig, om nogle af jer derude har erfaring med disse præparater.


Mvh :)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 12 okt 2018 05:24 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 04 dec 2012 23:06
Indlæg: 110
Først og fremmest vedrørende MAOI, har du læst denne side?
http://pro.medicin.dk/Laegemiddelgrupper/Grupper/243010

Der er tale om de ældste antidepressiver man kender, og derfor er nogle af dem udfaset til fordel for nyere stoffer og virkningsmekanismer. Bl.a. på grund af interaktion med kosten, som beskrevet på den linkede side.

Dernæst angående amfetamin: Amfetamin er det man kalder et chiralt molekyle, dvs. det findes i flere former, der er rumligt forskellige. Den ene form kaldes dextroamfetamin og den anden levoamfetamin.
Hvis man fremstiller amfetamin efter slavemetoden får man 50% af hver, og det kan derfor ikke betale sig for pusherne at fremstille den ene form rent. Så skulle de jo smide 50% væk! Er man et lægemiddelselskab, så kan det godt betale sig, og så gør man det. Empirien har vist at dextroamfetamin virker bedst.

Man kan derfor sige på sæt og vis, at dextroamfetamin er amfetamin, det er blot oprenset på en særlig måde. Derimod er lisdexamfetamin et andet stof; det er lysinamidet af dextroamfetamin, og det er derfor helt forventeligt at det vil virke anderledes.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 12 okt 2018 16:37 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 02 okt 2018 11:52
Indlæg: 77
Geografisk sted: København
Hey Deliandra. Lider/led selv af depression, nærmest kronisk, men fik fornylig Marplan (Isocarboxasid).Den eneste godkendte maoi for depression herhjemme. Det kan du få i danmark, det er rigtig nok en af de ældste antidepressive midler og ret problematisk, men har været ekstrem virksomt for mig. Der følger en kur med, visse madvarer du skal undgå, lidt besværligt, men så er det ikke værre. Jeg fik en del bivirkninger, men virkningen ophæver i den grad ulemperne. De fleste psykiaterer vil ikke bruge det, men jeg kender to stk. der har en god og lang erfaring med at udskrive det. KBH, området.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 21 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team