Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 mar 2024 20:47


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 21 mar 2009 21:32 
Offline
Psychedelia bot
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jun 2008 16:04
Indlæg: 1
Overført fra den gamle tripsektion. Skrevet af ManFromAnotherPlace den. 09.11.2004

Substans/er: ayahuasca
Setting: I naturen
Var du sammen med andre: Ja
Erfaring: Har en stor viden om det meste

Triprapporten
Jeg rejser for tiden rundt i Sydamerika - lige nu naermere betegnet i Peru. Jeg havde, inden jeg tog afsted, laest en del om ayahuasca. Skulle det proeves, skulle det jo naesten vaere hernede, hvor forskellige etniske grupper har gjort det i aarhundreder. Mine erfaringer med hallucinogener begraensede sig inden trippet til tre mere eller mindre kraftige psilosybin-svampetrips. Jeg vidste derfor ikke helt, hvad jeg gik ind til, udover hvad jeg havde laest mig til og faaet fortalt. En anden backpacker beskrev, da jeg fortalte, at jeg havde trippet svampe, det som en mellemting mellem et svampetrip og en alkoholrus. (Ikke en helt praecis beskrivelse fandt jeg senere ud af, men jeg forstaar, hvad hun mente...)

Over internettet havde jeg fundet et agancy i Cuzco (Peru), der blandt meget andet arrangerede ayahuasca natceromonier med en shaman. Prisen var ret hoej, men nu havde jeg besluttet mig! Paa trods af mine forholdsvis faa svampetrips har jeg fundet ud af, at set og setting betyder en del for mig. Jeg var derfor spaendt paa hvordan, jeg ville reagere, naar jeg nu skulle trippe et helt fremmed sted med en mand, jeg aldrig havde moedt foer. Jeg besluttede derfor at tage min rejsebuddy med til ceromonien: En lille tryghedsforanstaltning!

Vi moedtes med shamanen, Kush, kl. otte om aftenen. Han spurgte mig, om jeg foretrak at ceromonien skulle foregaa i byen eller fire km vaek derfra. Jeg spurgte, hvad han anbefalede, og han svarede uden for byen, da det var taettere paa Maanens Tempel. Sidste mulighed var den, der tiltrak mig mest, saa jeg besluttede mig for denne. Vi gik forbi Kushs hus for at hente et par ting og tog derefter en taxa derop. I min mave kunne jeg maerke en blanding af spaendthed og sult. (Da ayahuasca jo kraever en straeng diet, havde jeg naesten ikke spist i 24 timer.) Stedet var omgivet at en stor mur.

Indenfor var der et stort graesareal med ildsted og to huse. Som det foerste viste Kush hvor toilettet laa. "Incase of diarrea" sagde han. Han sagde, at jeg ellers bare kunne tisse og kaste op hvor paa graesplaenen jeg havde lyst, og vi gik herefter ind i det mindste af husene.

I den ene ende af det rektangulere rum laa der en masse madresser, puder og taepper i en firkant paa et roedt gulvtaeppe. I midten, paa det roede taeppe, stod et lille bord med forskellige remedier: Piber, fjer, en floejte, en lille skaal med smaa stykker braende m.m.. Vi satte os. Efter at have snakket lidt, sagde Kush, at han ville give mig ayahuascaen. Herefter ville der gaa 40-45 min foer trippet begyndte, saa i mellemtiden kunne vi tale videre. Kush tog en flaske frem og haeldte omkring halvanden deciliter af den orange vaeske op i et glas. Han pustede stearinlyset (der var den eneste lyskilde i rummet) ud, ventede et oejeblik, og taendte det igen. Herefter lagde han nogle smaa stykker braende i skaalen paa bordet og satte ild til dem. Han lagde forskellige andre smaa ting ovenpaa og lod det braende ud. Han viskede lidt, rakte mig glasset og gav tegn til, at jeg skulle drikke.

Jeg drak det bitre indhold i glasset og laente mig tilbage. Saa sker det snart, taenkte jeg. I den naeste halve times tid sad vi og snakkede. Kush boed paa cocablade, hvilket jeg sprang over. Jeg spurgte, hvad jeg kunne forvente, der ville ske. Kush sagde, at jeg ville begynde at se en masse farver, moenstre og dyr. Herefter talte vi om inkaerne, pre-inkaerne og Amazonjunglens befolkningsgrupper, der gennem aarhundreder havde brugt ayahuasca og san pedro til religioese ceremonier. Vi talte om Don Juans laere og om peyote og datura. Han fortalte, at nogle shamaner blandede faa daturablade i ayahuascaen. (Kush var heldigvis ikke en af dem.) Kush var en flink mand og jeg foelte mig tryg i det lille lerhus. Jeg foelte mig klar til trippet.

Efter omkring 20 minutter begyndte jeg at maerke en summen i kroppen. Jeg sagde til Kush, at jeg kunne begynde at maerke det i kroppen. "Already?" sagde han. Efter nogen minutter begyndte jeg at iagtage det roede taeppe foran mig. I taeppet var der et svagt synligt moenster i en anden nuance af roed. Det var naesten umuligt at se kun i skaeret fra stearinlyset. Ikke desto mindre blev dette moenster mere og mere tydeligt, jo mere jeg fokuserede paa det. Den roede nuance skiftede til en groenlig farve og moensteret blev helt tydligt for mig. Jeg kiggede op paa min ven og sagde, at nu begyndte det. Det naeste, der skete var, at jeg begyndte at foele mig enorm traet og tung i hele kroppen. Alle muskler og lemmer slappede af, og jeg skiftede fra min skeadderstilling til halvvejs at ligge ned. Jeg begyndte at gabe voldsomt. Kush smilede og sagde, at det var en af ayahuascaens virkninger.

Jeg fik kvalme og troede, at jeg skulle kaste op. Folelsen i kroppen blev nu saa overvaeldende, at jeg blev noedt til at ligge mig helt ned paa madressen. Det hjalp paa kvalmen, der efterhaanden forsvant helt. Kush begyndte at synge. Jeg kunne hoere, nej, egentlig naermere maerke, ordene han sang som ekkoer i mit hoved. Nogen gange syntes jeg, at jeg vidste, hvad han vil synge. At jeg kendte ordene. Trippet peakede med det samme. I hvad der kan have vaeret alt fra en halv til to timer, blev jeg helt ubevidst om min tilstedevaerelse i rummet. Jeg havde kraftige hallucinationer og visuals. Baade CEVs og med aabne oejne. Om mine oejne var aabne eller lukkede betoed ikke rigtigt noget, jeg tror, Kush havde slukket lyset. I loebet af denne tid gik jeg paa opdagelse i de mest fantastiske moenstre og farver. Jeg saa masser af forskellige rum, jeg aldrig havde set foer. Ved at fokusere kunne jeg komme taettere paa dem og studere dem naermere. Jeg fik den foelelse af, at vaere i en anden dimension, af at vaere et andet sted uden at vaere det fysisk. Den samme foelelse, jeg kendte, fra mine svampetrips. Det her var dog mere kraftigt end noget, jeg havde oplevet foer.

I det fjerne kunne jeg hoere Kushs sang, og langsomt blev jeg paany bevidst om min tilstedevaerelse i rummet igen. Det var ligesomom sangen kaldte mig tilbage igen. Jeg fik et smil paa laeberne: Jeg havde det under kontrol, og trippet var skoent. Jeg havde den foelelse i kroppen, som man har lige foer, man falder i soevn, dog uden at vaere rigtig traet. Jeg foelte, at jeg, der paa den tynde madras, laa saa godt som jeg aldrig havde gjort foer. Hallucinationerne fortsatte, omend ikke saa kraftige, og nu havde min hjerne osse faaet overskud til at begynde at taenke over selve trippet. Tankevirksomheden var ikke saa overvaeldende, som det har vaeret paa isaer et af mine svampetrips. Jeg foelte mig ikke naer saa analyserende og havde bedre styr paa mine tanker. Jeg begyndte at taenke over, hvad jeg kunne faa ud at trippet og kom frem til, at det gav mere mening for mig at fokusere paa, hvordan trippet objektivt paavirkede mig, end at proeve at analysere hvad de forskellige billeder jeg saa betoed for mig.

Jeg havde under trippet meget svaert ved at bevare tidsfornemmelsen (vel og maerket den, jeg plejer at have). Jeg skoener trippet til at have varet yderligere to-tre timer. I den tid laa jeg stille og lyttede til shamanens sang, melodierne fra hans lille panfloejte og lyden fra de bundter af fjer, han svang i luften, samtidigt med at mine visuals blev svagere og svagere. Det var altsammen meget betryggende, og da trippet efterhaanden hoerte op, lagde jeg mig til at sove. Det var imidlertid svaert for mig at falde i soevn. Jeg begyndte at faa ondt i maven og lidt kvalme igen. Ud paa morgenen lykkedes det dog. Vi vaagnede ved syvtiden. Kush kom ind i huset og spurgte, hvordan mit trip havde vaeret. Jeg svarede, at det havde vaeret en rigtig god oplevelse. Herefter spurgte jeg ham om de forskellige ting, han havde sunget. Han sagde, at han havde sunget paa dyrernes og planternes sprog. Han vidste ikke hvad, han sang, det var noget han foelte i kroppen. Han fortalte at sangen var for at holde de onde aander vaek. Jeg spurgte ham, om alle plejede at have gode oplevelser med ayahuascaen. Han sagde, at ved hans ceremonier havde alle.

Med andre shamaner (eller helt uden shamaner) havde folk dog nogen gange knap saa gode oplevelser. Lidt efter forlod vi stedet og gik forbi Maanens Tempel tilbage ned mod byen til vores hostel. Min oplevelse havde i hvert fald vaeret god. Visuelt den kraftigste psykedeliske oplevelse jeg havde haft. Trippet var osse fysisk meget kraftigt. Jeg er derfor osse glad for, at jeg havde lidt erfaringer med hallucinogener. Det tror, jeg gjorde, at trippet ikke skraemte mig, hvilket nok osse var en af grundene til, at dette alt i alt nok har vaeret det bedste trip, jeg endnu har haft. At ligge der og trippe med shamanens sang og melodier i baggrunden var virkelig specielt. For man muligheden for at proeve det, kan jeg anbefale det paa det kraftigste.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 mar 2009 21:35 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 24 aug 2004 17:07
Indlæg: 1362
Geografisk sted: Århus
Det lyder simpelthen alt for godt det der! Jeg går på HH nu, men skal til Peru om et år eller to, og der regner jeg med at tage til Peru fordi jeg er så interesseret i deres kultur... Jeg PM'er dig lige for at stille dig lidt spørgsmål.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 mar 2009 21:36 
Offline
Psykedelisk Syreperker
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 maj 2003 01:01
Indlæg: 2633
Geografisk sted: Acidophilic environments
Du starter rapporten godt, men jeg synes kvaliteten falder lidt til sidst. Du gør en virkelig spændt i starten, og man forventer at læse en masse om hvad der skete i trippet - men det bliver til meget, meget lidt. Jeg savner meget mere info omkring trippet, hvad du så, følte, tænkte, og lignende. Men en okay rapport :)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 mar 2009 21:36 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 05 dec 2000 02:01
Indlæg: 2137
Geografisk sted: Monkey Island
Super triåpraport! Det lyder til at have været en helt unik oplevelse. Jeg håber du fik noget med dig som du kan bruge ude i verden! :) /Hygge!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 mar 2009 21:37 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 07 aug 2000 01:01
Indlæg: 1461
Geografisk sted: Sjælland
Dejlig rapport.. Tak for den


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 mar 2009 21:37 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 10 aug 2005 02:58
Indlæg: 42
Geografisk sted: oppe i din momz
Siiiick dude... At chille med en rar Shaman i en lille lerhytte tæt på månens tempel....det lyder som en af mine utopiske visioner om det perfekte trip! Hvis jeg nogensinde får muligheden for det vil jeg tage en lignende tur, med kyndig guidning af en rar shaman... Kid


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 mar 2009 21:38 
Offline
Junior medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 jan 2008 20:15
Indlæg: 14
Geografisk sted: somewhere in space!
kan det passe at stoffet på latinsk hedder Banisteriopsis caapi??


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 mar 2009 21:39 
Offline
Psychedelia bot
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jun 2008 16:04
Indlæg: 1
Ovenstående svar er overført fra den gamle triprapport sektion


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 mar 2009 15:06 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 jan 2009 13:36
Indlæg: 2115
Geografisk sted: Et sted få finder.
Lyder til at du har haft en super fed oplevelse :D
Rapporten er også meget god, men lidt mere info om hvad du så og følte kunne være dejligt en anden gang, selvom det godt kan være meget svært og huske når man tripper igennem ;)

- Må indrømme at jeg er lidt jaloux på dit trip hehe :)

_________________
Bagsidens gule sider - Giftlinjen, rådgivning om misbrug mm.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 okt 2009 01:56 
Offline
Junior medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 okt 2009 20:02
Indlæg: 4
Meget spændende læsning! :) ..og ja, vi andre kan vist kun være helt igennem misundelige på din oplevelse med ayahuasca i de beskrivede omgivelser.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team