Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 03 maj 2025 18:19

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 20 indlæg ] 
Forfatter besked
Hej.

Nogle venner jeg har taget mdma og kiks med, fortalte mig at de nogengange tager sådannogen antideprissiver der hed Cymbalta under, eller efter de har leget med stoffet. Det skulle gøre den efterfølgende nedtur lettere. Jeg synes det lød lidt stenet og turde ikke helt, så jeg lod selv vær.
Den ene fortalte også at han kunne finde på at æde én en dag, hvis han skulle noget specielt, eller var i dårligt humør, og havde brug for en opkvikker.

Har læst hva der står herinde, men kan ikke rigtig tolke om man kan tage dem sammen med stoffer, vel at mærke hvis man ikke lider af depression. Nogen der kan hjælpe?
http://www.medicin.dk/(ncrfxmuhjtuvy3utiectv0md)/show.aspx

Desuden, hva ville der ske, hvis jeg åd én, en ganske almindelig hverdag?

Også underligt at der under bivirkninger både står søvnløshed og træthed...

Tak, håber nogen kan hjælpe.

ps, fedt forum.

Svar med citat  
 Titel:
Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Inside the animal
Prøv at tage et kig her:
http://psychedelia.dk/forum/viewtopic.php?t=6450

Svar med citat  
 Titel:
Insane psychedelia user!

Geografisk sted: Påskeland
For at give dig et (relativt) kort svar, så du slipper for at læse det hele igennem:

Mht. antidepressiv medicin efter Ecstasy
En af teorierne om hvorfor Ecstasy skader hjernen permanent er, at det frigiver en masse serotonin (et signal-stof i hjernen som du får det godt af).
Når stoffet så stopper med at virke, er der næsten ikke mere serotonin tilbage i hjernen, men derimod stadig dopamin (et andet signal-stof i hjernen).
Dopaminen vil så prøve at binde sig til de receptorer der skulle optage serotoninen, og det vil ødelægge receptorerne permanent (dvs. at de ikke kan optage serotonin i fremtiden, hvilket kan give dig en permanent depression).

Grunden til at man mener, at antidepressiv af formen SSRI'er (Selektive Serotonin Re-uptake Inhibitorer) kan hjælpe er, at de blokerer for genoptagelsen af serotoninen i hjernen. Dvs. at serotoninen ikke "forsvinder ud" af hjernen når den er udløst, men bliver ved med at være der.

Hvis man indtager SSRI/antidepressiv medicin 3-4 timer efter man har indtaget Ecstasy, vil SSRI'en altså sørge for, at der stadig er lidt serotonin i hjernen, når Ecstasyen stopper med at virke, så dopmainen ikke kan smadre receptorerne.

OBS OBS OBS: Du må IKKE bruge antidepressiv medicin af formen MAOi'er sammen med eller efter Ectasty - det kan være livsfarligt!!
Jeg kan ikke huske den præcise forklaring, men er ret sikker på at det er meget farligt, så lad endelig være!

(det ovenstående er måske ikke 100% korrekt formuleret, men det burde forklare principperne bag teorien ret godt)

Mht. antidepresiv FØR ecstasy
Effekten af SSRI'er burde formindske MDMA-trippet, hvis man tager det før Ecstasyen.
Specielt hvis man er i antidepressiv behandling og har taget medicinen i længere tid.

Svar med citat  
 Titel:
Medlem

Geografisk sted: Nowhere land
Zarathustra skrev:
Grunden til at man mener, at antidepressiv af formen SSRI'er (Selektive Serotonin Re-uptake Inhibitorer) kan hjælpe er, at de blokerer for genoptagelsen af serotoninen i hjernen. Dvs. at serotoninen ikke "forsvinder ud" af hjernen når den er udløst, men bliver ved med at være der.

Hvis man indtager SSRI/antidepressiv medicin 3-4 timer efter man har indtaget Ecstasy, vil SSRI'en altså sørge for, at der stadig er lidt serotonin i hjernen, når Ecstasyen stopper med at virke, så dopmainen ikke kan smadre receptorerne.

Der er vidst lige et par småting jeg tror du har misforstået selvom det vidst ikke er så langt fra.
Altså SSRI blokerer delvist for genoptagelsen af serotonin tilbage i det presynaptiske neuron, så serotoninen bliver længere tid i synapsen hvor det har sin virkning.
Når man efter en MDMA rus har udtømt sine serotonin lagre, mener man at de presynaptiske neuroner kan komme til at optage dopamin i stedet for serotonin hvilket efterlader nogle frie radikaler da dopaminen her ikke kan nedbrydes helt.
Da SSRI blokerer for disse genoptagelses receptorer (transport protein receptorerne) mener man at det vil forhindre dem i at optage dopaminen og man derved kan undgå disse skader.
Dog tror jeg ikke det er noget problem så længe man holder MDMA doserne på et fornuftigt plan, ikke redoserer en masse gange og holder nogle gode pauser imellem man tager det. (og så er 5-HTP heller ikke en dårlig ting)

Svar med citat  
 Titel:
Insane psychedelia user!

Det skal lige siges, at det stadig kun er en teori, og at der ikke er nogen afgørende resultater hvad angår MDMA neurotoxicitet endnu. Det synes også at overophedning er vigtigt for den skade der sker.

Svar med citat  
 Titel: ..
Ok, det vil sige at jeg kan godt tage én af ssri typen, men ikke Maoi, når man er på vej ned? Hvilken type er cymbalta? Kan ikke lige tyde det på medicin.dk. Der står der faktisk at det er en SNRI....(?).

Hva med idéen om at bruge dem som humørbooster eller opkvikker...?

tusin tak for hjælpen alle sammen iøvrigt!!!

Svar med citat  
 Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Zarathustra skrev:
Mht. antidepressiv medicin efter Ecstasy
En af teorierne om hvorfor Ecstasy skader hjernen permanent er, at det frigiver en masse serotonin (et signal-stof i hjernen som du får det godt af).

Til den positive side er at nyere forskning har vist, at MDMA ikke giver permanente hjerneskader. Der kan være forandringer i hjernen, men de forsvinder efter ca. 2 måneder.

Skal man fremprovokere ændringer i hjernen (for det giver ecstasy under visse forhold), så har bl.a. forskere på Bispebjerg hospital fundet ud af, at man skal dosere ca. 20 mg/kg kropsvægt. Et længere varende misbrug (ved lavere doser) kan formentlig forårsage lidt af samme negative virkninger.

Zarathustra skrev:
OBS OBS OBS: Du må IKKE bruge antidepressiv medicin af formen MAOi'er sammen med eller efter Ectasty - det kan være livsfarligt!!
Jeg kan ikke huske den præcise forklaring, men er ret sikker på at det er meget farligt, så lad endelig være!

(det ovenstående er måske ikke 100% korrekt formuleret, men det burde forklare principperne bag teorien ret godt)

Mono Amine Oxidase enzymet bruger kroppen til at nedbryde diverse (gift)stoffer: både en masse forskellige, som vi får fra vores normale mad, men også diverse stoffer som f.eks. MDMA, psilocybin og DMT. MAO inhibitors (hæmmere) bremser kroppens evne til at rydde op i (gift)stofferne, og det er derfor potentielt meget farligt at tage et stof, der hæmmer kroppens evne til at rydde op efter f.eks. MDMA.

Det er især giftigt ved de ikke reversible MAOi, der kan virke i op til en uge.

Nogle stoffer kan kombineres med MAOi, andre kan ikke. Det er i hvert fald for eksperter.

(Anti-depressivt virker MAOi ved at serotonin ikke bliver nedbrudt.)

Svar med citat  
 Titel: Re: ..
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Anonymous skrev:
Ok, det vil sige at jeg kan godt tage én af ssri typen, men ikke Maoi, når man er på vej ned? Hvilken type er cymbalta? Kan ikke lige tyde det på medicin.dk. Der står der faktisk at det er en SNRI....(?).

Hva med idéen om at bruge dem som humørbooster eller opkvikker...?

tusin tak for hjælpen alle sammen iøvrigt!!!

Jeg tør ikke udtale mig om SNRI'er, men igen er der en række simple råd, som virker rimelig godt:

- Spis 5-htp, alternativt nogle fødevarer med gode mængder tryptofan (en aminosyre - se "Fakta om stoffer")

- Lad være med at tage voldsomme mængder af MDMA (euforien ved redosering langt ud på natten er alligevel lidt spildt, for euforien er sgu mildest talt en kende lunken, når man har tømt serotonin-ressourcerne tidligere.)

- Blandt ikke med amfetamin, alkohol eller andre stoffer, der er hårde ved kroppen.

Svar med citat  
 Titel:
Insane psychedelia user!

Hvis MDMA blev nedbrudt af MAO enzymet, ville MDMA jo ikke virke. DMT bliver nedbrudt af MAO - derfor er det ikke oralt aktivt uden en MAOI som f.eks. harmalin. Så det med at MDMA bliver nedbrudt af MAO er ikke helt rigtigt.

En SNRI vil sige en serotonin noradrenalin re-uptake inhibitor, dvs. et stof der hæmmer for genoptagelsen af både serotonin og noradrenalin. Det kunne f.eks. være duloxetin (Cymbalta) eller venlafaxin (Efexor). For de fleste SNRI gælder, at det først er i højere doser at der sker en hæmning af begge transmittere, mens det i lavere doser primært hæmmer for genoptaget af serotonin alene.

Svar med citat  
 Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Treasure skrev:
Hvis MDMA blev nedbrudt af MAO enzymet, ville MDMA jo ikke virke. DMT bliver nedbrudt af MAO - derfor er det ikke oralt aktivt uden en MAOI som f.eks. harmalin. Så det med at MDMA bliver nedbrudt af MAO er ikke helt rigtigt.

Hmm, er du sikker på MAO nedbryder alt øjeblikkeligt så INTET kan komme igennem?

Du kan måske godt have ret, og jeg er såmænd lidt i tvivl om det modsiger mig?

Ang. DMT ved jeg, at rusen er meget kortvarig, når du ryger et rent, og en MAOi+DMT bryg er en del mere langvarig.

Hvad jeg ikke ved, er om indtagelsen af en MAOi (altså f.eks. halvdelen af en ayahuasca te) ville forlænge oplevelsen ved rygning?

Nå, men det er måske lidt OT efterhånden.

Svar med citat  
 Titel:
Insane psychedelia user!

Jeg tror mere man skal det som, at MAO-enzymet har en vis kapacitet dvs. den mængde enzym man har, kan nedbryde en hvis mængde DMT pr. tidsenhed. Ved rygning bliver DMT'en hurtigt absorberet så hurtigt, at plasmakoncentrationen bliver større end hvad MAO-enzymet kan nedbryde - dvs. en fraktion af det indtagne stof vil have en effekt. Når du indtager DMT oralt absorberes det langsommere og plasmakoncentrationen bliver dermed ikke så høj, så der kan MAO godt følge med.

Jeg vil bestemt tro, at indtager du en MAOI og derefter ryger DMT, vil du få en kraftigere og længere virkning.

Svar med citat  
 Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Treasure skrev:
Jeg tror mere man skal det som, at MAO-enzymet har en vis kapacitet dvs. den mængde enzym man har, kan nedbryde en hvis mængde DMT pr. tidsenhed. Ved rygning bliver DMT'en hurtigt absorberet så hurtigt, at plasmakoncentrationen bliver større end hvad MAO-enzymet kan nedbryde - dvs. en fraktion af det indtagne stof vil have en effekt. Når du indtager DMT oralt absorberes det langsommere og plasmakoncentrationen bliver dermed ikke så høj, så der kan MAO godt følge med.

Jeg vil bestemt tro, at indtager du en MAOI og derefter ryger DMT, vil du få en kraftigere og længere virkning.

Spørgsmålet er nok, om jeg ikke har sagt noget forkert - damn, hvor er eksperterne? Måske har MAOi+MDMA ikke har så meget med selve MDMA'en at gøre i første instans. Altså så nedbryder MAOi måske ikke direkte MDMA. Til gengæld - hvis man husker at MAOi også bruges som anti-depressiv i serotoninspørgsmål - så betyder MAOi måske meget for oprydning i serotonin (og dopamin og måske adrenalin).

Ah well, jeg er lige lidt for doven til at researche det :)

Svar med citat  
 Titel:
Treasure skrev:
En SNRI vil sige en serotonin noradrenalin re-uptake inhibitor, dvs. et stof der hæmmer for genoptagelsen af både serotonin og noradrenalin. Det kunne f.eks. være duloxetin (Cymbalta) eller venlafaxin (Efexor). For de fleste SNRI gælder, at det først er i højere doser at der sker en hæmning af begge transmittere, mens det i lavere doser primært hæmmer for genoptaget af serotonin alene.

Det vil sige at jeg kan godt bruge SNRI´er på samme måde til harm reduction som med SSRI?

Altså omkring de 4 timer efter indtagelse.

Svar med citat  
 Titel:
Insane psychedelia user!

Anonymous skrev:
Treasure skrev:

Det vil sige at jeg kan godt bruge SNRI´er på samme måde til harm reduction som med SSRI?

Altså omkring de 4 timer efter indtagelse.

I princippet ja, men de fleste SNRI har nogle ret nasty bivirkninger i starten af behandlingen - svedeture, uro, søvnløshed mm. er ikke ualmindeligt.

Svar med citat  
 Titel:
Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Silkeborg
Treasure skrev:
I princippet ja, men de fleste SNRI har nogle ret nasty bivirkninger i starten af behandlingen - svedeture, uro, søvnløshed mm. er ikke ualmindeligt.

Det skal så lige siges, at det har SSRI som oftest også, og kender det kun alt for godt. Det bør derefter nok også nævnes, at i mit tilfælde (det gælder alle de forskellige jeg har prøvet) går der altså et par dage inden bivirkninger sparkede ind. Men, hvis du mangler et navn, så er Sertraline SSRI.

Svar med citat  
 Titel:
Medlem

Geografisk sted: Udlandet
Treasure skrev:

en SNRI er altså en Selektiv Noradrenalin Reuptake Inhibitor, og har og har ikke noget med serotonin at gøre, der skal du have SSRI Selektiv Serotonin Reuptake Inhibitor. Begge produkter markedsføres som anti depressions midler men virker på to forskellige neurotransmittor reuptake systemer. Ved nogle typer depresion virker den ene ved andre virker den anden. Nogle anti depresive piller inholder begge stoffer og er derfor dobblet virkende.

Svar med citat  
 Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: I den psykedeliske suppe^^
future skrev:
en SNRI er altså en Selektiv Noradrenalin Reuptake Inhibitor, og har og har ikke noget med serotonin at gøre, der skal du have SSRI Selektiv Serotonin Reuptake Inhibitor.

Se der tager du fejl min ven... Treasure har helt ret. en SNRI er en Serotonin Noradrenalin Reuptake Inhibitor. NRIer er Noradrenalin Reuptake Inhibitorer.
@Gæst Desuden er Cymbalta ikke noget du har lyst til at lege med da den har nogle ret voldsomme bivirkninger til tide... mistede næsten en veninde engang på grund af nogle bivirkninger der gjorde at hun fik lyst til at slå sig selv ihjel... evt. kig på http://en.wikipedia.org/wiki/Duloxetine så du kan se hvor nasty det kan være...

Svar med citat  
 Titel:
Medlem

Dr. Ning skrev:
future skrev:
en SNRI er altså en Selektiv Noradrenalin Reuptake Inhibitor, og har og har ikke noget med serotonin at gøre, der skal du have SSRI Selektiv Serotonin Reuptake Inhibitor.

Se der tager du fejl min ven... Treasure har helt ret. en SNRI er en Serotonin Noradrenalin Reuptake Inhibitor. NRIer er Noradrenalin Reuptake Inhibitorer.
@Gæst Desuden er Cymbalta ikke noget du har lyst til at lege med da den har nogle ret voldsomme bivirkninger til tide... mistede næsten en veninde engang på grund af nogle bivirkninger der gjorde at hun fik lyst til at slå sig selv ihjel... evt. kig på http://en.wikipedia.org/wiki/Duloxetine så du kan se hvor nasty det kan være...

Hvor dejligt, jeg elsker konsistent navngivning :)

Var det denne wikipedia side on SNRI? http://en.wikipedia.org/wiki/Strategic_ ... _Institute

Ehh

Svar med citat  
 Titel:
Insane psychedelia user!

Noget andet en del mere interessant er at stoffer der virker som en SSRE, dvs. en selektiv serotonin re-uptake enhancer tilsyneladende også har en antidepressiv effekt - f.eks. Tianeptin, som ikke er godkendt i Danmark endnu.

Den antidepressive effekt sker, mener man, bl.a. pga. hæmning af CRF (Cortison Releasing Factor), der øger niveauet af stresshormonet cortison.

Så meget for monoamin-hypotesen 8)

Læs evt. her: http://www.tianeptine.com/tianeptine-stablon.pdf

Svar med citat  
 Titel:
Medlem

Treasure skrev:
Noget andet en del mere interessant er at stoffer der virker som en SSRE, dvs. en selektiv serotonin re-uptake enhancer tilsyneladende også har en antidepressiv effekt - f.eks. Tianeptin, som ikke er godkendt i Danmark endnu.

Den antidepressive effekt sker, mener man, bl.a. pga. hæmning af CRF (Cortison Releasing Factor), der øger niveauet af stresshormonet cortison.

Så meget for monoamin-hypotesen 8)

Læs evt. her: http://www.tianeptine.com/tianeptine-stablon.pdf

Nu er depression jo et symtom på et problem, og der arbejdes i øjeblikket med minimun tre forstyrrelse i hjernen der kan give depression, den ene er mangle på serotonin en anden er cortison. Det forklare bla også hvorfor lukkepiller (SSRI) ikke hjælper alle med depression.

Svar med citat  
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 20 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]