Jeg bliver også deprimeret, paranoid og asocial når jeg ryger meget i perioder. Det vender altid tilbage, hvis jeg begynder at ryge meget igen. Hvis jeg kun ryger et par gange eller mindre om måneden, oplever jeg kun minimalt de ovennævnte bivirkninger. Jeg kan stadig blive paranoid under rusen, men det sker sjældnere og er mere forbigående, i perioder jeg ikke ryger "meget". Den "sociale paranoia" jeg oplever har jeg dog med tiden indset snarere skyldes lavt selvværd, og andre problemer, end "bare" hashrygningen. Men hashen er en katalysator, og den skubber til problemerne, så de kommer til at fylde mere - det kan jeg altid være helt sikker på.
Desværre hænger størrelsen af mit hashforbrug meget ofte sammen med, hvordan jeg ellers har det. Dvs. jeg i perioder hvor jeg keder mig meget, ikke har noget job, ikke har noget at lave, har en tendens til at fylde tomrummet med hashrygning - noget der så yderligere skubber til nedturen, fordi rygningen som sagt har det med at blæse nogle problemer op, for mig.
Om der sker noget for dig, hvis du begynder at ryge en gang eller to om måneden, er der ikke nogen her inde der kan sige. Du bliver nød til selv at gøre dig den erfaring. For mig fungere det godt, og er langt fra en umulighed, bare at ryge et par gange om måneden. Men som sagt kræver det, at jeg er opmærksom på, om rygningen bliver et forsøg på, at gi' mit liv indhold, og ikke hvad det burde være, nemlig sjov, hygge og afslapning - alene eller med venner.
_________________ O Laziness, have pity on our long misery! O Laziness, mother of the arts and noble virtues, be thou the balm of human anguish!
|