Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 04 maj 2025 03:30

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 
Forfatter besked
Hej alle psychedelia-brugere...

Her fra et par måneder siden fik jeg endelig indrømmet overfor mig selv, at mine tanker var ude på et sidespor, og jeg havde fået eller var tæt på at få en psykose. Så den sidste måned har jeg holdt en absolut hashpause... Under perioden hvor jeg røg meget, var min selvtillid lav og jeg undervurderet mig selv hele tiden... Efter min pause kan jeg mærke, at virkeligheden er kommet tilbage igen og jeg føler mig generelt selvsikker og ovenpå... Vigtigst af alt er jeg kommet væk med alt det uro jeg havde i hovedet og føler ikke, at hash styrer mig mere... Nu hvor jeg har genvundet fatningen tænker jeg lidt på at starte med hashen igen... Altså et par gange om måneden eller noget af den stil... Tror i stadig jeg vil blive psykotisk af det? eller tror i jeg bare kan nyde den dejlige normale hashrus jeg savnede så meget til sidst og stadig savner?:)

Svar med citat  
Medlem

Geografisk sted: Bornholm
hvad mener du med at dine tanker var ude på et sidespor?
Vi bliver nødt til at vide noget mere specifikt om disse tanker inden vi rådgiver dig yderligere.

Svar med citat  
Wiki Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Vest for Roskilde
Det er svært at sige. Formentlig kan du godt nyde en joint i ny og næ, uden at få de uheldige bivirkninger du nævner (som jeg i øvrigt ikke ville kalde en psykose, nærmere en hashrelateret depression). Men PAS PÅ! Du kan meget let falde i igen, og stille og roligt begynde at ryge mere og mere indtil du en dag er tilbage i depressionen igen. Hash tager røven på rigtig mange på det punkt. Så jeg vil råde dig til at være overordentlig forsigtig, hvis du begynder at ryge igen.

Svar med citat  
TheRagingPussy skrev:
hvad mener du med at dine tanker var ude på et sidespor?
Vi bliver nødt til at vide noget mere specifikt om disse tanker inden vi rådgiver dig yderligere.

De ting, der gav mening i mit hoved gav ikke mening i virkeligheden... Kunne mærke jeg engang imellem havde svært ved at kende forskel på virkelighed og fantasi... For eksempel troede jeg helt seriøst at folk kunne læse mine tanker, mens jeg var skæv... Troede fuld og fast på nogle ting som jeg godt kan se nu var rimelig langt ude... Det var mine venner og folk omkring mig der fortalte, at jeg var begyndt at blive underlig... I starten blev jeg ved med at sige til mig selv, at det var dem der var underlige... Er ikke sikker på jeg havde fået en direkte psykose, men er rimelig sikker på, at det var ved at trække op til det...

Svar med citat  
Drupe skrev:
Det er svært at sige. Formentlig kan du godt nyde en joint i ny og næ, uden at få de uheldige bivirkninger du nævner (som jeg i øvrigt ikke ville kalde en psykose, nærmere en hashrelateret depression). Men PAS PÅ! Du kan meget let falde i igen, og stille og roligt begynde at ryge mere og mere indtil du en dag er tilbage i depressionen igen. Hash tager røven på rigtig mange på det punkt. Så jeg vil råde dig til at være overordentlig forsigtig, hvis du begynder at ryge igen.

Hvad kan du fortælle om en hashrelateret depression? Vidste ikke at hash kunne føre til en direkte depression

Svar med citat  
Wiki Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Vest for Roskilde
Gæst skrev:
Drupe skrev:

Hvad kan du fortælle om en hashrelateret depression? Vidste ikke at hash kunne føre til en direkte depression

Det er almindeligt kendt, at hverdagsrygning på sigt kan føre til depressionslignende symptomer hos nogen mennesker. At man får sværere ved at være social, bliver initiativløs, får lavt selvværd osv.. Symptomerne forsvinder igen efter et stykke tid, hvis man stopper med at ryge hash, så det er ikke en "rigtig" depression, men en bivirkning ved et alt for højt hashforbrug.

Svar med citat  
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: NørrebronX
Jeg har selv haft lidt af det du snakker om, og er der for stoppet helt med at ryge. Jeg kan simpelthen ikke lide at være skæv mere, jeg bliver paranoid, både under selve rusen og i en lidt mindre grad de følgende dage. Jeg vil råde dig til at ligge hashén på hylden for evigt, om et halvt års tid vil du helt sikkert kigge tilbage og tænke: Hvad fanden havde jeg gang i?.

Svar med citat  
Alt Ædende Ateist skrev:
Jeg har selv haft lidt af det du snakker om, og er der for stoppet helt med at ryge. Jeg kan simpelthen ikke lide at være skæv mere, jeg bliver paranoid, både under selve rusen og i en lidt mindre grad de følgende dage. Jeg vil råde dig til at ligge hashén på hylden for evigt, om et halvt års tid vil du helt sikkert kigge tilbage og tænke: Hvad fanden havde jeg gang i?.

Præcis, men den der "hvad fanden havde jeg gang i følelse" har jeg allerede nu... Forstår du, jeg føler at jeg er "mentalt restartet" eller hvad man kan sige... Jeg kan tænke klart igen og sagtens adskille tanker fra virkeligheden. Tænker slet ikk på at starte et hashforbrug igen, men bare nyde en joint en sjælden gang imellem, fordi jeg savner den følelse jeg fik af at være skæv fra et par år siden. Men tror i det vi fucke min hjerne op igen?

Svar med citat  
Tak for svar indtil videre,

Der er ikke andre, der har råd eller erfaringer de gider dele?

Svar med citat  
Medlem
Brugeravatar

God læsning, gode erfaringer. Har selv røget pot/skunk ca. hver dag i 4 måneder nu. Og jeg kan godt følge den "lidt paranoide" følelse, og jeg er i den grad begyndt at tænke mere over hvad andre tænker. Har det med at gå en samtale jeg har haft, igennem i hovedet, og analyserer (kald det hvad i vil :P ) hver eneste sætning ud fra enhver tænktelig indgangsvinkel. Nogle gange bliver det lidt mærkeligt :)

Svar med citat  
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg bliver også deprimeret, paranoid og asocial når jeg ryger meget i perioder.
Det vender altid tilbage, hvis jeg begynder at ryge meget igen. Hvis jeg kun ryger et par gange eller mindre om måneden, oplever jeg kun minimalt de ovennævnte bivirkninger. Jeg kan stadig blive paranoid under rusen, men det sker sjældnere og er mere forbigående, i perioder jeg ikke ryger "meget".
Den "sociale paranoia" jeg oplever har jeg dog med tiden indset snarere skyldes lavt selvværd, og andre problemer, end "bare" hashrygningen. Men hashen er en katalysator, og den skubber til problemerne, så de kommer til at fylde mere - det kan jeg altid være helt sikker på.

Desværre hænger størrelsen af mit hashforbrug meget ofte sammen med, hvordan jeg ellers har det. Dvs. jeg i perioder hvor jeg keder mig meget, ikke har noget job, ikke har noget at lave, har en tendens til at fylde tomrummet med hashrygning - noget der så yderligere skubber til nedturen, fordi rygningen som sagt har det med at blæse nogle problemer op, for mig.

Om der sker noget for dig, hvis du begynder at ryge en gang eller to om måneden, er der ikke nogen her inde der kan sige. Du bliver nød til selv at gøre dig den erfaring. For mig fungere det godt, og er langt fra en umulighed, bare at ryge et par gange om måneden. Men som sagt kræver det, at jeg er opmærksom på, om rygningen bliver et forsøg på, at gi' mit liv indhold, og ikke hvad det burde være, nemlig sjov, hygge og afslapning - alene eller med venner.

Svar med citat  
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Er I sikre på at det i oplever som hashpsykoser etc. ikke har noget at gøre med social angst som for meget hash sagtens kan forstærke.?

Asocial er en person som ikke ved hvordan man er social
Usocial er hvis man selv vælger det, ved f.eks. at spærre sig inde på værelset med sin bong.

Svar med citat  
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]