Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 26 jun 2025 23:46

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 
Forfatter besked
Hej psychedelia.

Jeg er 16 år og har et problem som jeg håber i kan hjælpe mig med.
For et par uger siden prøvede jeg for første gang HBWR, og det var første gang jeg nogensinde havde prøvet nogen former for stoffer. Jeg havde sat mig rigtigt meget ind i tingene, og følte at jeg havde styr på tingene.

Selve trippet:
Det var Torsdag. Jeg havde fået en kammerat med på ideen om at prøve HBWR, og jeg havde anskaffet mig en pose frø. Vi knuste 2 x 6 frø og puttede det ned i 2 glas med vand, og lod det stå i 30 minutter. Efter 30 minutter indtog vi begge hver vores portion, og ventede nu spændt på at virkningen. Vi blev begge dårlige og knækkede os. Da virkning indtraf synes jeg det var meget overvældende, men hvis jeg skal være helt ærlig, så syntes jeg det var lidt skræmmende. Under trippet gik jeg hele tiden med tanken, om jeg måske ikke ville blive mig selv igen, og jeg synes det varede en evighed før det blev sent nok, til at jeg kunne sove det væk.

Bottom line, siden trippet har jeg følt en form for angst for at trippet måske har ændret mig - på en dårlig måde. Og jeg tænker hele tiden på om jeg er ved at få en form depression eller noget lign.. Jeg har været meget træt på det sidste, og har ikke rigtigt følt overskud til særlig mange ting, og så føler jeg et behov for at sove utrolig meget.

Jeg ved ikke om dette her var forståeligt, og om i kan hjælpe mig med at sætte nogle ord, på nogle af de ting jeg har i tankerne, og om evt. nogle af jer har haft lign. episoder. Håber i kan hjælpe.

På forhånd tak, gæst.

Svar med citat  
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: Kolding
Hej!

Jeg tror mange kan nikke genkendende til dine følelser under trippet, jeg selv inklusiv, især når man er så grøn som dig. Du har en slags forsvarsmekanisme der holder dig fra at flyde med trippet. Oplevede du ingen positive ting ved trippet?

Det er rigtigt nok at psyken nemmere kan skades når hjernen ikke er på sin baseline, som på et trip. Var du sund og rask inden trippet, især mentalt? Du virker til at være let despressiv, hvordan omgås du andre mennesker nu, er du blevet mere indadvendt? Vil du mene det er så slemt, at du er blevet skræmt væk fra hallucinogener?

Mvh

Svar med citat  
Nej, jeg synes ikke rigtigt der var nogle, som sådan positive ting, andet end nu at nu har jeg prøvet det. Jeg vil mene at jeg er sund og rask mentalt, har ihvertfald aldrig fejlet noget. Jeg har egentlig altid været lidt indadvendt. Jeg er helt klart blevet skræmt væk fra psykedeliske stoffer.

Svar med citat  
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Jeg kan faktisk genkende mig selv meget i den måde du beskriver dig :) Jeg har dog ikke sat i din situation to uger efter et trip. Jeg tror du har oplevet en psykosomatisk effekt, hvor dine forventninger har farvet trippet og givet dig et rap over nallerne. Jeg tror også det er det der har påvirket dig efter trippet. Jeg tror ikke du har taget skade, men tror du leder efter en skade som trippet skulle have forårsaget, og derfor er ekstra vågen overfor uregelmæssigheder. Jeg synes ikke du har symptomer der kan rettes direkte tilbage på trippet. Derfor synes jeg du skal lade dit sind få ro, og give det tid til at komme ovenpå igen, og bruge oplevelsen til at styrke dig for at få det bedste ud af det :)

Jeg, jeg, jeg, jeg, jeg - sorry ;)

EDIT: Indlægget blev lidt komprimeret da jeg mistede hvad jeg havde skrevet i første omgang :/

Svar med citat  
Tusind tak for svaret, det var utrolig rart at hører, at der er en der kan sætte sig ind i min situation!
-Kan et trip egentlig på nogen måde ændre noget, fysisk oppe i hovedet, eller andet sted i kroppen?

Svar med citat  
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Som regel forårsager psykedeliske stoffer ikke vedvarende fysiske ændringer i kroppen. Psykisk er chancen en noget anden. Men når man som dig, kaster sig ud i et enkelt moderat trip, skal du være noget mere end normalt disponibel for psykiske lidelser for at det skal skade dig efterfølgende.

Svar med citat  
Okay. Men det er bare... Jeg føler mig bare anderledes, mere trist til mode. Jeg har ingen overskud, jeg har ingen appetit, og alt synes bare at virke meningsløst, ligegyldigt.

Svar med citat  
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Jeg kan jo selvfølgelig ikke udelukke at trippet skulle have trigget en depression, finder det bare ikke særligt sandsynligt. Måske en anden der har stået i samme situation skulle byde ind :)

Svar med citat  
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Berlin
Måske kunne det tænkes at du har fået et chock. Du har været igennem en ubehagelig oplevelse og måske prøver du at fortrænge den? Synes helt klart du burde læse den her Den udefinerbare angst

Svar med citat  
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Trippet har ikke ændret noget i hjernen på dig.

Men det er selvfølgelig ikke en helt almindelig reaktion på et første trip. Det lyder som om du måske har været lidt for ivrig efter at prøve skidtet, og skulle have sat dig bedre ind i det. Og det lyder som om, den frygt du oplevede under trippet for, at noget skulle være gået galt/at du har taget skade, har sat sig lidt fast i dig.
Det er meget almindeligt at få tanker som "bliver jeg nogensinde normal igen", og udover det ændres ens tidsfornemmelse så otte timer (eller hvor længe dit trip nu varede før du ku sove) kan føles som flere døgn. Hvis du havde været mere erfaren kunne du nok have fortalt dig selv, at du blir normal igen, og at det bare er frøene der virker som det er meningen de skal.

Som du selv skriver er du bange for, at trippet har ændret dig. Jeg tror du blir nød til at forsøge at slippe den frygt for at komme videre. De ting du beskriver med at du mangler overskud, appetit osv. skyldes først og fremmest din frygt for at noget har ændret sig i dig, og ikke at noget faktisk har ændret sig.

Har du fået det bedre nu, der er gået lidt tid siden du startede tråden?

Svar med citat  
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Berlin
Homo Superior skrev:
Trippet har ikke ændret noget i hjernen på dig.

Men det er selvfølgelig ikke en helt almindelig reaktion på et første trip. Det lyder som om du måske har været lidt for ivrig efter at prøve skidtet, og skulle have sat dig bedre ind i det. Og det lyder som om, den frygt du oplevede under trippet for, at noget skulle være gået galt/at du har taget skade, har sat sig lidt fast i dig.
Det er meget almindeligt at få tanker som "bliver jeg nogensinde normal igen", og udover det ændres ens tidsfornemmelse så otte timer (eller hvor længe dit trip nu varede før du ku sove) kan føles som flere døgn. Hvis du havde været mere erfaren kunne du nok have fortalt dig selv, at du blir normal igen, og at det bare er frøene der virker som det er meningen de skal.

Som du selv skriver er du bange for, at trippet har ændret dig. Jeg tror du blir nød til at forsøge at slippe den frygt for at komme videre. De ting du beskriver med at du mangler overskud, appetit osv. skyldes først og fremmest din frygt for at noget har ændret sig i dig, og ikke at noget faktisk har ændret sig.

Har du fået det bedre nu, der er gået lidt tid siden du startede tråden?

Noget har ændret sig. I forhold til før er der opstået en frygt/angst som ikke var der inden trippet. Men du har da ret i at det ikke er en ændring af hjernens struktur eller kemi.

Glemte også at skrive før at 16 år. er en meget tidlig alder at prøve et psykedelisk trip på. Hvis det er noget du skulle have lyst til at prøve igen synes jeg du skulle vente nogle år. Men kan selvfølgeligt være oplevelsen har skræmt dig fra det og det er jo nok en meget fornuftig reaktion.

hvordan står det til? :)

Svar med citat  
Mange tak for alle svarene!.

Jeg har det meget bedre lige for tiden, og føler ikke den der frygt mere. Jeres svar gjorde mig meget mere tryg.
Jeg kom i tanker om, at jeg i den periode jeg tog HBWR, havde jeg ikke spist ordenligt (varieret) og det har det med at give mig en mildere depression.

Mvh. Den lidt usikre, nu meget klogere.

Svar med citat  
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Kvart skrev:
Noget har ændret sig. I forhold til før er der opstået en frygt/angst som ikke var der inden trippet.

Har du selvfølgelig ret i. Jeg mente mere en permanent fysisk skade eller lignende, og at han ikke skulle være bekymret for nogen permanent skade.

Men godt at høre det går bedre, held og lykke med det i fremtiden, hvis du vil fortsætte :)

Svar med citat  
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]