Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 29 jun 2025 01:37

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 
Forfatter besked
Nogen vil nok allerede sige stop der, but please dont.
Jeg er udemærket godt klar over, fordelene og ulemperne ved det, men lige pt. er det fordelene der taler for sig selv. Tanken om hvor godt jeg kan få det med mig selv, med andre og bare generelt med mine omgivelser. Dette er hvad der vejer mest.

Men tanken er der også, når jeg i forvejen er i behandling. Jeg føler dog ikke jeg kommer videre, udover det er en kæmpe byrde at være i medicinsk behandling. Det har sine mange birvirkninger, især det fysiske med vægtøgning. I mange år har jeg været overvægtig, og med de bivirkninger medicinen har, har jeg desværre taget godt vel 10-15 kg på de seneste år. Alkoholen har selvfølgelig os været en stor del af skylden.
MEN nu vil jeg gøre noget ved det, ikke blot tabe mig, men først og fremmest tage fat i roden, selvom det kan være yderst ubehageligt for mig, pga. et seksuelt misbrug i barndommen af et familiemedlem.

Jeg ved godt denne side primært har sine brugere af hankøn, og kun få hunkøn som brugere. Jeg håber der er nogen derude der kan hjælpe mig disse spørgsmål.

Nogen der har en ide, om hvordan jeg skal gribe dette her an, hvordan jeg kan forholde mig osv.?

Hvad vil det bedste psykedeliske stof være til dette formål?

Hvad skal jeg forvente? Dæmoner, angst/frygt osv.

Rejsen

Svar med citat  
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
Først og fremmest vil jeg råde dig til at lade være, det er simpelthen for risky at begive sig ud på sådan en rejse med så tung en ting i bagagen som et overgreb - risikoen for at det går galt eller bare slet ikke giver dig noget er forholdsvis stor. Det virker nu som om at du har tænkt dig at ignorere min advarsel og begive dig ud på rejsen alligevel så jeg vil give dig de bedste råd jeg kan.

1. Du skal allerførst sikre dig at den medicin du får ikke går ind og blokerer for virkningen af det stof du beslutter dig for at tage, siden meget psykofarmaka går ind og regulerer på dine serotoninlagre og det også er dem de psykedeliske virker på, står du allerede her med en ret stor problemstilling som du skal sørge for at have styr på inden du begiver dig videre på din færd.

2. Jeg ved ikke hvad du lider af, men mit bedste gæt er jo nok at du bøvler med noget PTSD og depression af en art, hvis det "bare" er PTSD vil jeg foreslå at du tager mellem 100 og 120 mg MDMA sammen med en kyndig tripsitter - sørg dog for at teste for overfølsomhed inden du tager dosen, dette gør du ved at spise 1-5 mg af stoffet et godt stykke tid inden har tænkt dig at tage trippet. Hvis du er afklaret med traumet og det hovedsagligt er dårligt selvværd og depression der plager dig vil jeg foreslå psilocybinsvampe, igen med en kyndig tripsitter, med svampe er det svjv ikke nødvendigt at øverfølsomhedsteste, man kan ikke rigtig være allergisk overfor dem. Jeg kan nu alligevel godt anbefale at du prøver en dose på 0,1 - 0,2 g tørrede cubensis, før du tager en fuld dose, på den måde har din krop stiftet bekendtskab med det, selvom du måske langtfra føler den fulde effekt af det.

3. Forvent alt og intet, min erfaring siger mig, at jo færre forventninger man har til trippet, desto bedre bliver trippet også. Der er ikke noget i vejen for, at du skriver en masse spørgsmål ned som du gerne vil have svaret på, det kan dit trip måske hjælpe dig med - men igen, forvent det ikke! De fleste oplever en form for angst/spænding (hvordan man nu ser på det) første gang de skal tage et trip, det er sundt med en lille smule angst, så længe det gør dig mere fokuseret og ikke lammer dig fuldstændig.

Det var hvad jeg lige havde at byde ind med umiddelbart.

Held og lykke med rejsen.

har lige et par tillægsspørgsmål - hvor gammel er du? Hvor lang tid siden foregik overgrebet? Og kan du huske det hele?

Svar med citat  
Først og fremmest vil jeg råde dig til at lade være, det er simpelthen for risky at begive sig ud på sådan en rejse med så tung en ting i bagagen som et overgreb - risikoen for at det går galt eller bare slet ikke giver dig noget er forholdsvis stor. Det virker nu som om at du har tænkt dig at ignorere min advarsel og begive dig ud på rejsen alligevel så jeg vil give dig de bedste råd jeg kan.

1. Du skal allerførst sikre dig at den medicin du får ikke går ind og blokerer for virkningen af det stof du beslutter dig for at tage, siden meget psykofarmaka går ind og regulerer på dine serotoninlagre og det også er dem de psykedeliske virker på, står du allerede her med en ret stor problemstilling som du skal sørge for at have styr på inden du begiver dig videre på din færd.

2. Jeg ved ikke hvad du lider af, men mit bedste gæt er jo nok at du bøvler med noget PTSD og depression af en art, hvis det "bare" er PTSD vil jeg foreslå at du tager mellem 100 og 120 mg MDMA sammen med en kyndig tripsitter - sørg dog for at teste for overfølsomhed inden du tager dosen, dette gør du ved at spise 1-5 mg af stoffet et godt stykke tid inden har tænkt dig at tage trippet. Hvis du er afklaret med traumet og det hovedsagligt er dårligt selvværd og depression der plager dig vil jeg foreslå psilocybinsvampe, igen med en kyndig tripsitter, med svampe er det svjv ikke nødvendigt at øverfølsomhedsteste, man kan ikke rigtig være allergisk overfor dem. Jeg kan nu alligevel godt anbefale at du prøver en dose på 0,1 - 0,2 g tørrede cubensis, før du tager en fuld dose, på den måde har din krop stiftet bekendtskab med det, selvom du måske langtfra føler den fulde effekt af det.

3. Forvent alt og intet, min erfaring siger mig, at jo færre forventninger man har til trippet, desto bedre bliver trippet også. Der er ikke noget i vejen for, at du skriver en masse spørgsmål ned som du gerne vil have svaret på, det kan dit trip måske hjælpe dig med - men igen, forvent det ikke! De fleste oplever en form for angst/spænding (hvordan man nu ser på det) første gang de skal tage et trip, det er sundt med en lille smule angst, så længe det gør dig mere fokuseret og ikke lammer dig fuldstændig.

Det var hvad jeg lige havde at byde ind med umiddelbart.

Held og lykke med rejsen.

har lige et par tillægsspørgsmål - hvor gammel er du? Hvor lang tid siden foregik overgrebet? Og kan du huske det hele?

Jeg siger ikke det skal være nu, det kan godt være jeg venter 1/2-1 år.
Jeg vil ikke springe ud i det, før jeg har en rigtig god periode.

Jeg ved at min medicin, vil gå ind og påvirke svampe etc. Så op til selve trippet, vil jeg ikke tage min medicin i et par dage. Den del har jeg læst om.

MDMA har jeg været igennem, men det var bare ikke nok, hvis man kan sige det sådan.
Måske skulle jeg give det et forsøg igen, bare gribe det lidt an på en anden måde.

Det lyder til at svampe, er det bedste valg? Netop fordi det er en ting du kommer i dybden med.

Jeg var mellem 11-13 år da det stod på. I dag er jeg godt op i tyverne.
Kan huske det i glimt, hvordan følelsen var og hvilken tanker jeg fik.

Svar med citat  
Medlem

Selvom mange vil fortælle om hvordan LSD eller andet psykedelika har ændret deres syn på tilværelsen, og der er da også lavet en hel masse forskning i især de traditionelle bevidshedsudvidende stoffer, og som der også har været interesse omkring dem indenfor den kliniske psykologi.

Det er meget muligt at en psykedelisk oplevelse vil gøre dig godt, så vil jeg passe meget på med at opbygge en forventning om at vil være den "nem løsning" på de problemer som du nu engang kæmper med.

Hvis jeg endeligt skal prøve at give nogle generelle råd, så vil det først og fremmest være at bruge det som et værktøj, end som en løsning i sig selv. F.eks. hvis man har gavn af at fortælle og snakke om sine oplevelser og følelser, men har problemer med at åbne op pga. angst, så kunne en moderat dose MDMA måske gøre sådan en samtale nemmere.

Men generelt vil jeg sige, at skal man kaste sig ud med et psykedelisk trip, så betyder ens indstilling og mentale tilstand meget for at få en god oplevelse. Er du desperat og tynget af en masse problemer, så bliver resultatet ofte derefter.

Men det er utroligt svært at give ordentlige råd, når man ikke kender mere til din situation. For nogen ender deres eksperimenteren med stoffer med bare at blive en virkelighedsflugt.

* edit *

Kan se du i mellemtiden har skrevet et indlæg mere med informationer som jeg ikke har taget højde for. Så noget af det jeg skriver kan du let skimme henover :)

Svar med citat  
Tror en af de ting jeg vil have godt af, er at se de ting i øjnene om hvad der er sket.
Hvilket er grundlaget til jeg har valgt at skrive det her, hvor jeg tror psykedeliske er det bedste vel.

Derfor vil man stadig have nogle gode råd med på vej ;)

Svar med citat  
Tror en af de ting jeg vil have godt af, er at se de ting i øjnene om hvad der er sket.
Hvilket er grundlaget til jeg har valgt at skrive det her, hvor jeg tror psykedeliske er det bedste valg.

Derfor vil man stadig have nogle gode råd med på vejen ;)

Svar med citat  
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: up yours
Hej Cille

Jeg vil sige et par ting:
For det første synes jeg du skal alliere dig med en som har rigtig god erfaring med psykoaktive stoffer og psykedelisk terapi. Jeg synes ikke du bør rode med de her ting på egen hånd, og uden at have en tripsitter ved din side under trippet. Den bruger som hedder Fanny herinde har stor erfaring med psykoaktiver og laver forskellige typer terapi for grupper(som dog ikke involverer indtagelse af psykedeliske stoffer).

Jeg vil også som Jokeren anbefale dig MDMA, hvis formålet er at dykke ned i et traume og få det bearbejdet uden at blive overvældet af alt det negative som knytter sig dertil. MDMA er skræddersyet til lige netop det formål, hvor der ligger et helt konkret problem, som skal åbnes op i en tilstand der ikke domineres af frygt. Psilocybin og andre ægte psykedelika er mere egnet til spørgsmål af en eksistentiel karakter. Hvis du du søger efter en mening med tilværelsen. Hvordan kan jeg udleve mine bedste sider og talenter på en optimal og konstruktiv måde? Hvordan skal jeg leve mit liv, så jeg bringer kærlighed og glæde til dem jeg omgås og mig selv? Hvordan praktiserer jeg min spiritualitet og bliver et bedre menneske? Her kommer psykedeliske stoffer til sin ret, da de hjælper dig med at lave associationer du normalt ikke udforsker i din naturlige hjernekemi-konfiguration.

Iboga har fået et ry som et ganske særligt psykedelikum til at bekæmpe lige netop afhængighed. Det har vist en ekstraordinær evne til at "nulstille" hjernen hos mennesker der lider af afhængighed af alkohol og nikotin, sådan at deres fysiske og psykiske abstinenser er reduceret til et tåleligt niveau lige i begyndelsen af deres afholdenhed. Samtidig har stoffet i høj grad en filosofisk/eksistentiel karakter som giver dem som tager det, nogle nye perspektiver på tilværelsen. Behandlingscentre som tilbyder dette findes dog hovedsageligt i mellem og sydamerika, samt Canada. Der findes dog en del i Strobrittanien og enkelte i resten af europa.

Jeg synes det vil være en rigtig skidt ide at stoppe din medicinering med antidepressiver, med det formål at tage psykedeliske stoffer. Jeg går ud fra det er SSRI'er du tager, da jeg ved at de gør de fleste psykedeliske stoffer næsten virkningsløse i normale doser. Det betyder at du skal have din plasmakoncentration af præparatet ned før du kan få virkning, hvilket vil tage mindst et par dage. Det vil også sige at dit serotoninniveau vil være lavere end din hjerne er blevet vant til. Når du skal indtage et psykedelikum er det alfa omega at du har psykologisk overskud, og det har du højst sandsynligt ikke ved et brat ophør af din medicinering, da du lige pludselig vil være i underskud af "lykkestoffet". Det forhøjer risikoen for at du bliver overvældet, og med dit traume vil jeg på det kraftigste fraråde det, da det kan bliver meget ubehageligt for dig.

Svar med citat  
Hej Fis' kal.

Jeg ved godt jeg skal ha en ved min side, det har prøvet det før med MDMA.
Hvor det ligesom blev lagt væk, men det blev det så ikke alligevel, måske fordi jeg ikke snakkede om det, men blev lagt i en form for hypnose/trance tilstand.
Yea har læst diverse poster som Fanny har skrevet, så det er os en mulighed.

Jeg har dog svært ved at at se hvorfor MDMA skulle være meget bedre, til at få afklaret nogen ting i mit tilfælde.
MDMA er jo ren lykke :), hvor jeg så tænker jeg ikke kommer helt til bunds i det. Jeg kan i hvert fald ikke forestille mig, at bryde sammen på MDMA pga. den lykke den gi. Måske i sidste ende, er det jeg har brug for at græde, skrige, råbe, hvordan fanden i helvede han kunne gøre det.

Iboga skulle os kun være hvis det var et ekstrem tilfælde, hvilket jeg ikke selv føler det, til trods andre mener noget andet. Hvis jeg havde viljestyrken til at holde op, så var det jo nemt. Det er ikke fordi jeg ønsker at stoppe med at drikke helt, med mindre vil gøre en stor betydning.

Vidste godt på forhånd, at jeg skal lade vær med at tage dem i et par dage, måske en lille ugestid op til.
Hvilket du fraråder i forbindelse med psykedeliske stoffer, men det virker som du siger det er okay i forbindelse med MDMA som det bestemt heller ikke er.

Cille

Svar med citat  
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: up yours
nej det er heller ikke optimalt at stoppe beh. i MDMA tilfældet. MDMA er dog forskelligt fra Psykedeliske stoffer idet at det fungerer lidt som et antidepressiv x 100. Dvs. oversvømmer din hjerne med serotonin. Derfor er det usandsynligt at det skulle kunne resultere i en negativ oplevelse. Hvis du ikke talte om dit traume så forspildte du jo muligheden for at bearbejde negative følelser i et forum hvor du kan se på det du har genemgået i et neutralt lys, hvor de negative følelser ikke er altdominerende. Det kan hjælpe dig til at slippe lidt af det negative, få en hvis grad af accept og måske endda tilgivelse.

Iboga behøver ikke kun finde anvendelse i ekstreme tilfælde. Mange mennesker uden afhængighed kunne ganske givet få indsigter som fører til ændrede vaner og livsførelse. Afhængighed behøver ikke være grundet store traumer eller dyb ulykke. Det kan også være pga. en indgroet negativ livsanskuelse. Rigtig mange mennesker med høj intelligens får eksistentielle kriser, fordi de måske gennemskuer mange af de falske forudsætninger og formål som andre lever deres liv efter. Psykedeliske stoffer kan virkelig gøre noget ved enhver forudindtagelse et mennesker har om livet og andre mennesker.

jeg kan ikke sige hvad der vil virke for dig, kun guide dig med den viden jeg har om stofferne og deres anvendelse. MDMA er ved at vinde anerkendelse indenfor traumebearbejdelse af PTSD. Måske er det ikke det som skal til i dit tilfælde, eller måske var du ikke målrettet nok under terapien...

Det kan godt være at psykedelika er det som skal til, jeg vil blot advare om at det er mere risikabelt, og man kan brænde nallerne ret grusomt hvis man ikke passer meget på.

god vind :-)

Svar med citat  
nej det er heller ikke optimalt at stoppe beh. i MDMA tilfældet. MDMA er dog forskelligt fra Psykedeliske stoffer idet at det fungerer lidt som et antidepressiv x 100. Dvs. oversvømmer din hjerne med serotonin. Derfor er det usandsynligt at det skulle kunne resultere i en negativ oplevelse. Hvis du ikke talte om dit traume så forspildte du jo muligheden for at bearbejde negative følelser i et forum hvor du kan se på det du har genemgået i et neutralt lys, hvor de negative følelser ikke er altdominerende. Det kan hjælpe dig til at slippe lidt af det negative, få en hvis grad af accept og måske endda tilgivelse.

Iboga behøver ikke kun finde anvendelse i ekstreme tilfælde. Mange mennesker uden afhængighed kunne ganske givet få indsigter som fører til ændrede vaner og livsførelse. Afhængighed behøver ikke være grundet store traumer eller dyb ulykke. Det kan også være pga. en indgroet negativ livsanskuelse. Rigtig mange mennesker med høj intelligens får eksistentielle kriser, fordi de måske gennemskuer mange af de falske forudsætninger og formål som andre lever deres liv efter. Psykedeliske stoffer kan virkelig gøre noget ved enhver forudindtagelse et mennesker har om livet og andre mennesker.

jeg kan ikke sige hvad der vil virke for dig, kun guide dig med den viden jeg har om stofferne og deres anvendelse. MDMA er ved at vinde anerkendelse indenfor traumebearbejdelse af PTSD. Måske er det ikke det som skal til i dit tilfælde, eller måske var du ikke målrettet nok under terapien...

Det kan godt være at psykedelika er det som skal til, jeg vil blot advare om at det er mere risikabelt, og man kan brænde nallerne ret grusomt hvis man ikke passer meget på.

god vind :-)

Tusind tak for det uddybende svar.

MDMA lyder mere og mere tiltrækkende, end psykedeliske. Selvom begge har deres egenskaber, på den negative og postive måde.

Ja det kan man vel godt sige, men ham der stod for det havde lagt en plan på hvordan det skulle foregå. Som i form for hypnose, hvor han talte ned til ''barnet'' og fik mig til at fortrænge det.
Derfor jeg tænkte på psykedeliske, måske mere er det rette valg, til at konfrontere ham, da jeg har nogle tanker of følelser jeg skal ud med.

Anerkendelsen af arbejdet med PTDS og MDMA har jeg hørt om, men mener også jeg har hørt det samme om psykedeliske stoffer/substanser?

Svar med citat  
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Den her hjemmeside var oppe på et tidspunkt http://www.psychedelicpsychotherapy.com/ omhandler arbejde med traumer og psykedelika+MDMA. med en rent praktisk tilgang til det. Og her er det også, at komme ud med det, det handler om, som du også er inde på.

Svar med citat  
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]