Nafets skrev:
Pas på du ikke gør det til "synderen" af jeres problemer at han muligvis tager kokain ofte eller ved lejligheder. Nogle gange ser man i forhold at kvinder langsomt tager mere og mere på sig selv og ikke lærer at uddelegere opgaver eller håndtere følelser, så derfor projicerer de alt skylden for egen frygt, angst og vrede over på manden da han gør noget som er ulovligt eller andet som af "samfundet" eller stammen, ses som uproduktivt.
Hvis han jævnligt er påvirket omkring jeres børn og ikke er nærværende, og bruger store summer på kokain så ja, din bekymring/vrede er begrundet, selvom det ikke hjælper at blive vred i sådan et tilfælde.
Hvis ikke det er tilfældet synes jeg du skal kigge lidt ind ad og se på egne følelser af stress over den lille nyfødte, angst over infektionen, frygten for at miste ham til stoffer osv. Alt det kan du bruge os til herinde da vi er lytter øre, og kender en del til hvad din mand meget vel går igennem og hvordan du muligvis kan møde ham i det, på bedste vis.
Det er meget normalt at komme til at projicere, især under de forhold i sidder med, men misbruget og manden er sjældent årsagen alene selvom det er en dejlig synlig skurk at have med at gøre for de fleste jf. stigmaet fra samfundet ift. stoffer især
Bare sådan i harm reduction øjemed, hvis andre i en lignende situation finder denne tråd, så håber jeg ikke det her er en gængs holdning? At en kvinde, hvis mand der lyver om sit kokainmisbrug og drikker til et punkt, hvor datteren lægger mærke til det, skal "kigge indad" og overveje om problemerne
i virkeligheden ikke skyldes, at hun er lidt af en martyr?
Jeg synes det er helt bueno, hvis man som voksen person, der kun er ansvarlig for sig selv, vælger at dedikere sit liv til beruselse - dit liv, dine regler.
Men der er ingen andre der er forpligtiget til at leve med eller endsige bare prøve at forstå konsekvenserne af den livstil - mindst af alt partner og børn. Også selvom vedkommende ikke er et full blown narkovrag.
Der kan godt være andre aspekter i forholdet, der også trænger til et eftersyn, men hvis han ikke er villig til at blive clean for at få sit familieliv til at fungere, er der sgu nok heller ikke store chancer for, at han gider at lægge reelt arbejde i de finere nuancer af samlivets genvordigheder