Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 26 jun 2025 01:08

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 42 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Kort fortalt blev jeg igår nat, 2-3 timer inde i det nye år, sigtet af politiet for besiddelse af euforiserende stoffer.

Jeg søger nu lidt viden om emnet, eftersom mange af mine venner og bekendte mener at bøden kan ankes.

Den lange version er således:
Jeg var til en privat nytårsfest, som blev holdt i nogle lejede lokaler. Ved 2-3 tiden (nat) gik jeg ud for at få en smøg, og spottede kort tid efter nogle af mine kammerater som stod og fyrede en joint et stykke væk fra festen.

Jeg var i godt humør og var ganske frisk på at få et hiv med sammen med drengene nytårsaften. Efter at have stået med dem i nogle minutters tid får jeg jointen i hånden, og jeg når lige et få nogle hiv før der pludseligt står en af vagterne fra festen bag mig. Han tager jointen ud af hånden på mig, lugter til den, og får os så til at bekræfte at det er hash vi ryger. Det skal siges, at der kun var 1/4 tilbage af jointen (ca), og at der nok var hvad der svarer til omkring 0.2-0.3g hash deri.

Han tager jointen som bevismateriale, og hiver mig med indenfor hvor han derefter tilkalder politiet.

Politiet ankommer, og eskorterer mig et sted hen hvor vi kan snakke. Jeg havde intet andet på mig end jointen jeg havde i hånden, men jeg blev altså sigtet for besiddelse af euforiske stoffer + jeg fik en bøde på 1500 kr. De har nu mine oplysninger fra mit kørekort samt mit mobil telefonnummer.

Jeg er 19 år, og dermed myndig (kan være det har en afgørende betydning?).

Hvad jeg gerne vil vide nu, er hvad jeg kan og bør gøre i min situation her, samt høre om der findes nogle konkrete svar på nedenstående spørgsmål..

- Er dét at holde en joint med 0.2-0.3g virkelig nok til at give mig en bøde på 1500 kr.?
- Når politiet siger at de sigter mig, betyder det så at jeg får en plet på straffeattesten?
- Er der mulighed for at man kan få politiet til IKKE at sende noget fra dem med posten til mig? (Jeg bor hjemme, og er stadig usikker på om jeg bør fortælle mine forældre det. Jeg ved, at de vil overreagere, og jeg er normalt slet ikke typen som kommer ud for sådanne ting)
- Kan jeg anke deres sigtelse? I så fald, hvad vil der ske derefter?
- Hvordan er reglerne overhovedet mht. indtagelse, besiddelse og køb/salg af hash?

Jeg er meget præget af hvad der skete igår, da jeg normalt ikke kommer ud for situationer med politiet involveret, og derfor har jeg det ret ubehageligt med mig selv lige nu, da jeg ikke ved hvad jeg skal gøre..

PS. Jeg har ikke taget mig tid til at finde så mange informationer fra forums el. lign. på denne hjemmeside, så det kan sagtens være at jeg kunne have fået noget information andetsteds, men jeg foretrækker egentlig selv at spørge..

Svar med citat  
Medlem

Det lyder ikke så behageligt. Hvilken idiotisk vagt var hans egen coke pose tom? ;-)
Mhh til din "sag"
1 du får ikke en plet på straffeattesten for et halvt gram hash.
Men hvis du erkendte overfor politimanden det var dit så er uheldet ude.
Og du må bide i det sure æble og modtage din første bøde.
Jeg ved ikk om du kan overtale betjenten til at lade være at sende
et brev, men det ihvertfald standard procedure at de sender det ud.
Men det rager jo ikk din mor og far hvad der står i din private post.

Svar med citat  
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: Kolding
1. Ja, det er nok til at du får en bøde.
2. Jeg mener bestemt man får en plet på straffeattesten.
3. Det tror jeg desværre ikke.
4. Er jeg ikke sikker på. De tager nok jointen ind til en analyse, tror ikke du vil stå stærkt i en ankesag.
5. Alle forhold du nævner er ulovlige, det er kun lovligt at være påvirket.

Svar med citat  
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: over stok og sten
Ja sikke et indebrændt fjols af en vagt.
Nogen kan jo bare ikke tåle magt desværre.

Men se lyst på det.. hans nytårsaften var da med garanti
ødelagt i forvejen... han var på arbejde.
Og hvad blander han sig egentlig for hvis i er gået væk fra festen som du skriver ?
Jeg var da personligt gået fuldkommen amok... selv om det ikke nytter

Kan sådan en vagt overhovedet sige ( du kommer lige med her ) ?
kan du ikke bare sige ... fuck dig ?

Får man virkelig en plet for en joint....
en bøde burde da virkelig være nok....this world ! :x

Senest rettet af Mr.Pink 01 jan 2011 22:09, rettet i alt 1 gang.

Svar med citat  
Medlem

Du får ikke en plet for et halv gram.
Er sket to gange for undertegnede uden anden konsekvens end bøde.

Svar med citat  
Alshabab - det var ikke min joint eller mit hash. Desværre spurgte betjenten ikke, og jeg var både fuld og basket, så har af en eller anden grund ikke fortalt at det ikke er mit.
Betyder det, at jeg kan anke sigtelsen, hvis ikke det var mit?

Vil iøvrigt lige høre - hvordan kontakter jeg politiet før jeg modtager brevet? Skal jeg bare ringe 112 og sige mit navn, og så finder de rapporten, eller?

+ findes der en troværdig kilde (no offense!) hvor jeg kan finde ud af reglerne mht. besiddelse af hash? fx om man får en plet på straffeattesten når det er under et halvt gram..

Svar med citat  
Mht. ovenstående var det ikke det hele som var henvendt til Alshabab, bare det første. Vil gerne høre alt hvad alle har at sige, så vidt som muligt, om det her!

Svar med citat  
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: Kolding
Hør her, du bliver taget med hash på dig. Det er fuldstændigt ligegyldigt om det er noget du bare holder for en ven.

Svar med citat  
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Ønske øen, 2. stjerne til højre lige i udkanten af Mælkevejen
Mr. Nytårsnedtur skrev:
- Når politiet siger at de sigter mig, betyder det så at jeg får en plet på straffeattesten?

Her får du ihvertfald politiet's egen "Oversigt over hvor længe en overtrædelse står på straffeattesten"

http://www.politi.dk/da/borgerservice/straffeattest/straffeattester/straffeattester.htm#SubHeader4

Og hvis man går ud fra den er du heldigt stillet med hensyn til din straffeattest da der ikke medtages sager om lov om euforiserende stoffer afgjort ved bødestraf.

Mr. Nytårsnedtur skrev:
- Er der mulighed for at man kan få politiet til IKKE at sende noget fra dem med posten til mig? (Jeg bor hjemme, og er stadig usikker på om jeg bør fortælle mine forældre det. Jeg ved, at de vil overreagere, og jeg er normalt slet ikke typen som kommer ud for sådanne ting)

No way in hell you're gonna be that lucky.

Mr. Nytårsnedtur skrev:
- Kan jeg anke deres sigtelse? I så fald, hvad vil der ske derefter?

Man kan ikke anke en sigtelse.

Man man kan anke en dom. (ikke relevant for dig)

Man kan en bøde afgjort ved domsafsigelse.
Bøde afgjort ved domsafsigelse er hvis: du har fået et bødeforlæg i en sag hvor du mener du er uskyldig og derfor ikke vedkender dig bøden. Men alligevel bliver dømt i retten til at betale bøden (+sagsomkostninger), og JA hvis man ikke vedkender bøden kommer man i retten.

og fordi en snemand er min ven

Svar med citat  
Ser ud til at jeg får den information jeg søger! :-)

Det ser dog ikke ud til at jeg slipper for mine forældres viden om hændelsen..

Svar med citat  
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Casa Tranquila
Hvis du er studerende så husk din studierabbat! Du slipper for halvdelen af bøden. Du skal så vidt jeg ved bare sige at du er studerende og derfor skal have en lavere bøde sats.

Svar med citat  
WHAT!?!? FOR FEDT! Hvordan får jeg studierabat igennem? mit umiddelbare indtryk er nemlig at politiet somme tider ikke er særligt samarbejdsvillige..!

Svar med citat  
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Strawberry Fields
Bummelum.

Senest rettet af Morten på 14 02 jan 2011 00:22, rettet i alt 1 gang.

Svar med citat  
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Casa Tranquila
Mr. Nytårsnedtur skrev:
WHAT!?!? FOR FEDT! Hvordan får jeg studierabat igennem? mit umiddelbare indtryk er nemlig at politiet somme tider ikke er særligt samarbejdsvillige..!

Jeg ved det desværre ikke, er aldrig blevet opdaget i noget, havde en ven der blev taget i at køre 2 på en scooter, han sagde vidst bare at han var studerende og derfor skulle have en billigere bøde.

Hvis politiet ikke giver dig rabatten holder de sig ikke til loven og du kan anklage dem, det er de ikke interesseret i.

Svar med citat  
Morten på 14 - ja, meget gerne! Sidder med en kammerat som roser avisen, hvilket jeg tager til mig! Går selv meget ind for legaliseringen af cannabis.

Jack von Hashluder - konge navn du har dig, iøvrigt. Og tak for info - havde sparet sammen til en tattoo, hvilket var en opsparing som jeg troede var gået i vasken grundet af bøden, men nu ser det lidt lettere ud! :-)

Svar med citat  
Morten på 14 - Kan ikke tilmelde mig hjemmesiden. Kan ikke se billedet når jeg skal skrive den der bekræftelseskode, så du får altså bare min email her.

Edit: Fjernet emailadresse. Det er altså ikke smart på et offentligt forum som dette.
Mvh, Odden

Svar med citat  
Medlem
Brugeravatar

gælder sådan en "studierabat" også på andre former for bøder? Tænker her på DSB bøder.

Svar med citat  
Medlem

Nej så vidt jeg ved er det kun hos politiet.
Men hvis du skylder nok kan man forhandle sig til en realistisk beløb.

Svar med citat  
Dedikeret medlem
Brugeravatar

frækfyr skrev:
gælder sådan en "studierabat" også på andre former for bøder? Tænker her på DSB bøder.

nej, en togbøde er ikke en bøde, men derimod en kontrolafgift, da de ikke har beføjelse til at udskrive bøder.

(Baudelaire 1860).

Svar med citat  
Medlem

Geografisk sted: KBH/Falster/Berlin
For dsb/movia er det vel også bare en fordel at det bliver kaldt en kontrolafgift, fremfor en bøde.
jf. at bøden kan halveres.

Det er længe siden jeg sidst fik en bøde af politiet (-der gik i øvrigt temmelig lang tid før den nåede frem) -Hvis de ikke har halveret bøden på det girokort du får tilsendt, så smider du dem såmænd bare et kald og forklarer dem situationen. Muligvis vil de gerne se en kopi af dit studiekort, men jeg tvivler.

Ærgerlig oplevelse. Kan du ikke fortælle dine forældre sandheden?

Svar med citat  
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 42 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]