Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 26 jun 2025 22:29

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 
Forfatter besked
Hej og god dag, ærede damer og herrer af Psychedelia :)

Hvordan bærer man sig ad med at finde en metadon eller subutex klinik? Jeg bor ikke i hovedstadsområdet, faktisk meget langt fra, og jeg har aldrig hørt om et behandlingssted i nærheden af hvor jeg bor. Google har ikke været til nogen hjælp overhovedet, og da jeg ikke har min daglige gang i det såkaldte "misbrugsmiljø" kender jeg heller ikke nogen som jeg kan spørge. Af personlige grunde, ønsker jeg ikke at involvere min egen læge medmindre det er absolut nødvendigt. Hvad skal jeg gøre? Herudover kunne det være dejligt med information omkring kriterier for at komme i behandling. Jeg har helt klart mest lyst til subutex, da jeg har hørt/læst nærmest udelukkende negative ting om metadon. Er det sværere at komme på subutex?

Det skal nok også nævnes, at jeg på nuværende tidspunkt ikke har intentioner om nedtrapning, men vedligeholdelse.

Svar med citat  
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Orbit Earth
Her er en liste over kommunale rådgivnings- og behandlingstilbud : http://www.uturn.dk/content/dk/hvor_kan ... _i_danmark .
Der burde findes et misbrugscenter, hvis ikke i din egen kommune, så i hvert fald i amtet, med tilhørende klinik, som kan udskrive og udlevere substitutionsmedicin, uden din egen læge skal involveres.
Der er ingen kriterier udover at du henvender dig, og fortæller at du har et problem med opioider. Derefter kommer du til en samtale, hvor i i fællesskab planlægger et behandlingsforløb. Selvom der selvfølgelig er forskel på behandlingssteder, er det mit indtryk, at de fleste er ret fleksible, og i høj grad forsøger at imødekomme borgerens ønsker, da det mindsker risikoen for at folk helt "dropper ud" af behandlingsforløbet og/eller får et sidemisbrug. Dvs. hvis målet pt. er vedligeholdelse på subutex, tror jeg ikke, at du får nogen problemer med, at få dem med på den plan.

Svar med citat  
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Du kontakter det nærmeste misbrugs ambulatorium og så kaldet Rusmiddelcenter, misbrugscenter eller sådan noget afh. hvilken kommune du er i. Du kan også prøve at søge på Substitutionsbehandling og så din kommune. Eller simpelthen kontakte det nærmeste socialcenter og fortæl dem at du har et misbrug. Er den helt galt er du velkommen til at PM mig (er selv gammel misbruger) så vil jeg se hvad jeg kan gøre.

Svar med citat  
Medlem
Brugeravatar

hej. jeg har igennem meget lang tid taget subutex 6 mg om dagen, har så i en uges tid taget methadon.. nu er jeg så blevet indskrevet i et misbrugscenter, og jeg har taget 12 mg subutex idag , men jeg har stadig snot næse og små sveder, er det abstinenser fra methadonen , er der nogen der kan svare på det?

Svar med citat  
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Hvis du tager subutex virker din doner ikke. Subutexen binder sig på receptorerne så metadonen ikke kan komme til. Eller sagt på en anden måde. Hvis du har en gut der er afhængige på metadon, morfine eller heroin , og ud så giver ham 6mg Buprenorfin vil han gå i næsten omgående withdrawal, med alle de kendte abstinens symptomer som uro, tynd mave, nysen, gåsehud, ubeskrivelig fysisk ubehag, altgennemtrængende stoftrang og så bliver det bare være derfra.
Lige et par ting, hvis man går fra metadon plejer man at trappe ned til 5mg og så venter man 24-48 timer til man begynder at blive abstinent før man tager sin første dose sub for at suben ikke skal gøre dig abstinent.
Det her kommer til at lyde dumt for en stofmisbruger, men mere Buprenorfin giver ikke altid mere virkning bla. pga. et meget kompleks agonist/antagonist tingy dingy.
Og til sidst, du har det ikke fra mig, men skulle du være ved at løbe tør for dit sub så er der nogle der sniffet deres tabs for at opnå en højre Biotilgængeligheden. Biotilgængeligheden sublingualt er ca. 30% i følge Wiki.

Held og lykke med din behandling, se at komme ud af det lort.
Det er som at komme sammen med en Jalousi utaknemmelig bitch der hader alle dine gode venner og bitcher hele døgnet over du ikke skaffer hende penge nok og det sex du får fra hende vare ikke mere end 2 minutter.

Svar med citat  
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]