Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 07 maj 2025 14:06

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
Hej

Vi er en lille gruppe designstuderende, der er i gang med et researchprojekt om brugen af ritalin, både som medicin mod adhd, som study drug og som party drug. Er der nogle af jer der har erfaringer med dette, som vil hjælpe os med at blive klogere?

Mvh Manor

Svar med citat  
Insane psychedelia user!

Der er skrevet side op og ned her på Psychedelia om ritalin.

Brug lidt tid med søgemaskinen og jeg er sikker på at i vil blive klogere.

http://bfy.tw/1nb4

http://bfy.tw/1nb6

Der udover Erowid.org eller Bluelight.org hvis ikke siden her ligger inde med noget brugbart.

Svar med citat  
Mange tak for fine links :)

Da vi skal lave portrætter, vil vi gerne mødes til en samtale. Er der nogen der kunne være interesserede i det?

Mvh Manor

Svar med citat  
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Casa Tranquila
Manor skrev:
Mange tak for fine links :)

Da vi skal lave portrætter, vil vi gerne mødes til en samtale. Er der nogen der kunne være interesserede i det?

Mvh Manor

Folk herinde er generelt ret kritiske overfor samtaler omkring deres stofbrug, medmindre man forklarer hvad det skal bruges til og hvad vinklen er. Så jeg råder dig hermed, til at uddybe hvad i specifikt vil spørge ind til og hvad det skal munde ud i?

Personligt har jeg kun prøvet ritalin en gang i brandert, så jeg er nok den forkerte at gå til.

Svar med citat  
Tak for svar :) Hermed et forsøg på at uddybe lidt:

Det er et researchprojekt, hvor vi laver portrætter af forskellige retalinbrugere, for at blive klogere på hvordan det bruges, og hvordan det opleves. Vi vil gerne høre fra folk der har adhd, hvordan de oplever at bruge ritalin, om de kan mærke forskel i kroppen og sindet. Ligeledes er vi interesserede i hvordan det opleves at bruge ritalin hvis man ikke har adhd, om det er samme oplevelse eller helt anderledes end for en person med adhd. Vi har fokus på den kropslige oplevelse. Vi vil gerne lave portrætter af folk der bruger det på forskellige måder, for at få et så nuanceret billede som muligt, og vi er meget interesserede i stoffer der ligger i spændingsfeltet mellem lovlig og ulovlig. Vi vil gerne have folk der anskaffer stofferne på ulovlig vis's holding til legitimiteten af deres brug. Filmen er et projekt vi laver i forbindelse med vores kandidat på Kunstakademiets Designskole. Den skal vises i skolesammenhæng og varer nogle minutter. Vi vil gerne have deltagene til at godkende indholdet, før vi viser noget. Vi behøver ikke at oplyse identitet i filmen, og vi kan også undlade at filme ansigt, hvis det foretrækkes.

Hvis nogen er interesserede kan jeg også kontaktes på mail manor@edu.kadk.dk

Mvh Manor

Svar med citat  
Giv mig en mail vil gerne stille op til et interview eller hva det nu var :D
Har fået Ritalin(Uno)(LA),concerta,motiron, medikinet(altså Methylphenidat(e) - har også prøvet dexamf.
Har indadvendt ADHD - ADD. Mange i familien har ADD. Har været i behandling i rigttig mange år har vværet stoppet og starttet op mange gange!
Har i en stor periode misbrugt det (Sniffet, IV - spist i store mængder)
Vil sige jeg har erfaring med det - har været oppe og bruge 8 x 30stk 56mg glas concerta på 1,5 uge, til sidst sad jeg og snakkede med mig selv i 1,2,3 Person :O Har stadig generaliseret angst efter den tur og udviklede Paranoid Skizofreni på den 1,5 uge - er udredt nu 3 år siden og er Rask men angsten er der stadig! Ja jeg er helt krøllet, slukket, færdig u name it - men jeg er fucking ærlig!
Sidder på 120mg og rå hygger mig! :P

Svar med citat  
Medlem

Vi var en vennekreds med 3 personer som havde adhd hvis man nu tror på den diagnose! De fik så ritalin og var gode til at dele ud af den når vi festede. Vi knuste det og sniffede stort set hver gang i drak, og det endte i en værre ævletur hvor alle omkring os troede vi var noget så blæst på coke. Problemet er bare den psykiske nedtur når den stopper, Det er værre en amfetamin og kokain fordi det virker så stærkt på hjernen i kombi med alkohol. Den der med at de virker andeledes på folk som ikke har adhd er noget værre vrøvl! Det er en skrøne opfundet af mediciinfirmaer og læger som har glemt at medicin skal være evidensbaseret.

Ofte er de folk som vi katagoriserer som havende ADHD, børn som har været udsat (omsorgssvigt, mobning osv) Ligesom man har lavet abeforsøg hvor at det var de udsatte aber som blev afhængig af kokainen(dopamin) og ikke alfahanden som blev det. Det er det samme med den skrøne om påvirkningen. Når de pludselig får et kunstigt tilskud af dopamin i hjernen så vil deres opførsel begynde at minde mere om de børn som er veltilpassede. Børn kompenserer skal i huske. Hvis de f.eks har svært ved at læse så vil pinagtigheden ofte få dem til at kompenserer ved at larme, lave vitser, trække sig osv. Det samme gælder alle mulige andre områder. Det er ikke et spørgsmål om en diagnose eller ej, det er et spørgsmål omkring hvor interessen i at vi simplificerer et område så komplekst som dette, ligger. Nemlig kombinationen af en presset folkeskole samt medicinal-industrien. Det er børnene som reagerer på lærerens stress og derfor meget nemmere bare at giver dem en diagnose og en pille. Der er ikke penge i at gøre folk raske skal i huske.

Svar med citat  
Dedikeret medlem

John_Malk skrev:
Vi var en vennekreds med 3 personer som havde adhd hvis man nu tror på den diagnose! De fik så ritalin og var gode til at dele ud af den når vi festede. Vi knuste det og sniffede stort set hver gang i drak, og det endte i en værre ævletur hvor alle omkring os troede vi var noget så blæst på coke. Problemet er bare den psykiske nedtur når den stopper, Det er værre en amfetamin og kokain fordi det virker så stærkt på hjernen i kombi med alkohol. Den der med at de virker andeledes på folk som ikke har adhd er noget værre vrøvl! Det er en skrøne opfundet af mediciinfirmaer og læger som har glemt at medicin skal være evidensbaseret.

Ofte er de folk som vi katagoriserer som havende ADHD, børn som har været udsat (omsorgssvigt, mobning osv) Ligesom man har lavet abeforsøg hvor at det var de udsatte aber som blev afhængig af kokainen(dopamin) og ikke alfahanden som blev det. Det er det samme med den skrøne om påvirkningen. Når de pludselig får et kunstigt tilskud af dopamin i hjernen så vil deres opførsel begynde at minde mere om de børn som er veltilpassede. Børn kompenserer skal i huske. Hvis de f.eks har svært ved at læse så vil pinagtigheden ofte få dem til at kompenserer ved at larme, lave vitser, trække sig osv. Det samme gælder alle mulige andre områder. Det er ikke et spørgsmål om en diagnose eller ej, det er et spørgsmål omkring hvor interessen i at vi simplificerer et område så komplekst som dette, ligger. Nemlig kombinationen af en presset folkeskole samt medicinal-industrien. Det er børnene som reagerer på lærerens stress og derfor meget nemmere bare at giver dem en diagnose og en pille. Der er ikke penge i at gøre folk raske skal i huske.

^hej!

lettere OffT.. men go HR: det er en dum ide at blande ritalin og alkohol.. da det danner stoffet etylphenidat som er hårdere ved kredsløb og hjerte!

Svar med citat  
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]