Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 23 apr 2024 09:45


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 05 nov 2016 23:14 
Hey forum - Håber i kan hjælpe hér !
Måtte blæse i en spritkontrol i går.....0.8 og ind til blodprøve....jeg store fjols........ og så på j-dag :(
Betinget frakendelse kan jeg leve med, men problemet er at jeg også havde coke i blodet (måske derfor jeg ikke følte mig beruset) - nogen der ved om de tester for narko i samme ombæring automatisk ?
De tog to små glas blod fra min højre arm og nævnte, på intet tidspunkt "narko" - Jeg skulle heller ikke lave spytprøve ell.lign - det handlede udelukkende om sprut......top-nederen yes, men nederen hvis jeg mister pappet i 3 år :((
Har siddet på nettet det meste af dagen, men kan ikke finde noget der endegyldigt beviser at sprut og narko er to forskellige blodprøver ??!


Top
  
Svar med citat  
Indlæg: 06 nov 2016 01:44 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 25 apr 2016 01:54
Indlæg: 151
Jeg ved ikke nok om det til at give et endeligt svar, men at de tager to prøver tror jeg ikke du kan lægge noget i. De har i forvejen nogle specielle metoder til at seperere forskellige ting i dit blod, så uanset hvad ville én blodprøve være nok til både at teste for både alkohol og stoffer.
Tilgengæld kan jeg læse, at de analyserer dit blod på to forskellige maskiner for at sikre så korrekt et resultat som muligt, og det kan være derfor, de taget to forskellige blodprøver.

Hvis du ikke er blevet præsenteret for en sigtelse on site for stoffer, men kun for alkohol, skulle det undre mig meget, hvis de tester for begge. Skal man ikke være fanget med hånden nede i kagedåsen via mistankegrundlag på selve stedet (spytprøve) , hvis de skal gå videre med en stof-sag? Er ikke sikker, men det kunne tænkes.


Top
 Profil  
Svar med citat  
Indlæg: 06 nov 2016 12:08 
Offline
Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 maj 2005 23:45
Indlæg: 2485
Geografisk sted: Inside the animal
Ved nogle blodprøver, især til retskemisk brug, tager man et backup-glas, hvis der er brug for mere materiale senere.

Fra én blodprøve kunne man i princippet lave analyser for langt de fleste stoffer.
Blev du sigtet for kørsel under påvirkning af narko? for ellers tror jeg ikke det er noget de undersøger for.

Kører du påvirket bil, må jeg erklære mig enig med dig; ja, du er et fjols.

_________________
- Spis ild
Støt Psychedelia
Psychedelia.dk på facebook


Top
 Profil  
Svar med citat  
Indlæg: 06 nov 2016 13:56 
Offline
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Tilmeldt: 07 okt 2008 09:49
Indlæg: 1407
Geografisk sted: Wonderland
Jeg mindes at have læst et indlæg herinde om en person som oplevede det samme. Han havde røget tjald og blev stoppet i en spritkontrol med promiller i systemet. Han blev kun tjekket for alkohol, så hudt jeg visker.

_________________
Jo mere man ved; jo mere ved man, man ikke ved..

йети skrev:
Umiddelbart vil jeg tro at det generelt ikke er særligt udbredt at brænde sin kokain af. Hvorfor gør du det?


Top
 Profil  
Svar med citat  
Indlæg: 06 nov 2016 13:57 
Tak for jeres svar.......

Nej, der blev på intet tidspunkt talt om narko ej heller testet for det via spyt ell.lign. -
På skadestuen spurgte betjenten (én eller anden i tlf) om et "spritnummer" til blodprøven........

To nisse-øl og en streg.......hold nu kæft altså :((

#IQsomkrydsfinér


Top
  
Svar med citat  
Indlæg: 06 nov 2016 23:39 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 maj 2010 12:37
Indlæg: 836
Har normalt ikke den store empati for spritkørsel eller generel narkokørsel, men hold da op, 0.8 på 2 nisseøl og en streg lyder stadig vildt.

_________________
NL: Efter der var problemer med vaskemaskine i lidt over en måned har jeg fået et nyt forhold til at vaske tøj. I stedet for at udskyde det indtil jeg ikke har andre muligheder end at vaske, får jeg rent faktisk gjort det løbende.


Top
 Profil  
Svar med citat  
Indlæg: 06 nov 2016 23:49 
fudge skrev:
Har normalt ikke den store empati for spritkørsel eller generel narkokørsel, men hold da op, 0.8 på 2 nisseøl og en streg lyder stadig vildt.


Som mit brugernavn også indikerer, så er jeg pisseflov og ulykkelig over den situation jeg har bragt mig selv i - det dummeste jeg nogensinde har foretaget mig og det er bare ikke iorden !! - Jeg drak to hurtige nisse-øl ca.45min før jeg satte mig ind i bilen og kørte. 5 før afgang tog jeg en "dygtig" streg med en bekendt, så skidtet har været i blodet for sure :(

Forventer bestemt ikke forståelse eller medlidenhed fra nogen herinde - er helt på det rene med at jeg har kvajet mig BIGTIME og må naturligvis tage det skrald der kommer - prøver blot at få lidt klarhed over den normale procedure for blodprøver i en spiritus-sag.
Der er en stor forskel på betinget frakendelse og så nul pap i 3 år........


Top
  
Svar med citat  
Indlæg: 07 nov 2016 00:24 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 25 apr 2016 01:54
Indlæg: 151
Normalt siger man jo at man - hvis man skal holde sig under de 0,5 - max skal drikke to genstande = To øl. En normal mand vil så ca. forbrænde én øl i timen, men det kan man jo aldrig regne med. Nu er der tale om de noget stærkere julebryg, og derfor skal der selvfølgelig mindre til, før du når over de 0,5. Især hvis du kørte relativt kort tid efter den sidste bajer.

Du ved godt, det var dumt, så jeg vil spare dig for moralsk pegefinger. Men man havde jo upfront hørt, at de ville være ekstra ude i dagene omkring J-dag, så det var noget af et sats at tage at køre i byen og drikke - nærmest uanset hvor meget, du drak :D:

Håber, du klarer frisag. Lærestregen er vist straf nok i sig selv


Top
 Profil  
Svar med citat  
Indlæg: 07 nov 2016 22:33 
Københavnerdrengen skrev:
Normalt siger man jo at man - hvis man skal holde sig under de 0,5 - max skal drikke to genstande = To øl. En normal mand vil så ca. forbrænde én øl i timen, men det kan man jo aldrig regne med. Nu er der tale om de noget stærkere julebryg, og derfor skal der selvfølgelig mindre til, før du når over de 0,5. Især hvis du kørte relativt kort tid efter den sidste bajer.

Du ved godt, det var dumt, så jeg vil spare dig for moralsk pegefinger. Men man havde jo upfront hørt, at de ville være ekstra ude i dagene omkring J-dag, så det var noget af et sats at tage at køre i byen og drikke - nærmest uanset hvor meget, du drak :D:

Håber, du klarer frisag. Lærestregen er vist straf nok i sig selv


Tak og ingen tvivl om at jeg mærker det fulde omfang af min idioti i disse dage - svært at sove, spise og være tilstede generelt.
Jeg fortjener det hele, ingen tvivl om det og jeg slår mig selv i hovedet flere gange dagligt, mega fjols ? Det tror jeg nok :(

Går og holder vejret indtil svaret på min blodprøve tikker ind - der kan, ifølge betjenten, gå op til 3 uger før svaret foreligger - Har søgt på alle tænkelige måder (på nettet) for at finde ud af om politiet / Retsmedicinsk tjekker for narko på en blodprøve der, alene gælder en spirtus-sigtelse, men er desværre ikke blevet klogere !

Mit job afhænger af om jeg mister kortet, så det har store implikationer at kvaje sig - gør ikke som jeg, lad bilen stå venner !!!!


Top
  
Svar med citat  
Indlæg: 08 nov 2016 02:39 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 25 apr 2016 01:54
Indlæg: 151
Hvad var din helt præcise promille? Præcis 0,8? Den vil måske være lidt lavere på selve blodprøven, som jo er foretaget senere end puste-prøven, medmindre at du er blevet stoppet så tæt på indtagelsen, at den i stedet er steget efterfølgende. Ud fra nedenstående er det lige før, du skal håbe, den er steget.

Det kan lyde mærkeligt, men fandt lige nedenstående om færdselsloven - betænkning nr. 1486/2007 - kapitel 4, stk 1: Politiets særlige beføjelser i færdselsstraffesager.

Det kunne tyde på, at de IKKE tjekker for stoffer i blodprøven, hvis du ligger over 0,8, men godt kan finde på det, hvis du ligger under 0.8 (spøjst nok).

Læs her (og se linket til siden i bunden af denne kommentar).

4.3.2. Påvirkning af stoffer

Af cirkulærets pkt. 3.3.7 fremgår, at såfremt blodprøven viser, at alkoholpromillen under eller efter kørslen har oversteget 0,80 promille (den tidligere nedre promillegrænse), foretages der nor-malt ikke yderligere retskemiske undersøgelser med henblik på at vurdere, om føreren tillige har været påvirket af euforiserende stoffer eller medicin. Det skyldes, at domfældelse for samtidige overtrædelser af færdselslovens § 53 og § 54, stk. 1, kun i ganske særlige tilfælde vil medføre en skærpelse af straffen eller frakendelsestiden i forhold til domfældelse for overtrædelse af § 53 alene.

I tilfælde, hvor blodprøven viser, at føreren under eller efter kørslen har haft en blodalkoholpromille på 0,80 eller derunder, og hvor føreren ved den kliniske undersøgelse er fundet påvirket, vil der derimod normalt blive begæret undersøgelse af de indsendte blod- og urinprøver med henblik på vurderingen af, om føreren har været påvirket af euforiserende stoffer eller medicin under eller efter kørslen.

http://jm.schultzboghandel.dk/upload/mi ... kap04.html


Top
 Profil  
Svar med citat  
Indlæg: 08 nov 2016 02:46 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 25 apr 2016 01:54
Indlæg: 151
Eller - det var vist noget vrøvl, jeg fik skrevet i toppen.

Det tyder på, at hvis du ligger over 0,8, så vil du ikke få en højere straf selv om de skulle finde ud af, at du var stofpåvirket, fordi straffen i forvejen er høj over 0,8.
Og hvis den ligger under 0,8 (hvilket man normalt ville håbe på) kan de tilgengæld finde på at teste for stoffer. Så er du jo fucked anyhow.

Så svært at gennemskue. Held og lykke med det.


Top
 Profil  
Svar med citat  
Indlæg: 08 nov 2016 08:50 
Københavnerdrengen skrev:
Eller - det var vist noget vrøvl, jeg fik skrevet i toppen.

Det tyder på, at hvis du ligger over 0,8, så vil du ikke få en højere straf selv om de skulle finde ud af, at du var stofpåvirket, fordi straffen i forvejen er høj over 0,8.
Og hvis den ligger under 0,8 (hvilket man normalt ville håbe på) kan de tilgengæld finde på at teste for stoffer. Så er du jo fucked anyhow.

Så svært at gennemskue. Held og lykke med det.


Hey igen

Tak for indsatsen :)
Ja, jeg så den godt i min søgen på nettet - da det skriv er fra 2007, altså fra før 0-grænsen, kan jeg frygte at reglerne er blevet skærpet sidenhen ! - Min promille var 0.8 første gang jeg blæste og stigende 2.gang (efter ca.15min) så der er grund til at tro at den vil ligge højere i blodprøven. Men det må vel være pusteprøven der gælder så eller ? -


Top
  
Svar med citat  
Indlæg: 08 nov 2016 17:37 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 25 apr 2016 01:54
Indlæg: 151
Jeg forstår ikke helt det, du skriver. Der er IKKE 0-grænse i Danmark. Grænsen er 0,5 (og det blev ændret i 1998 fra 0,8). Der kan selvfølgelig godt være lavet nogle ændringer i bekendtgørelsen siden 2007, men det er i så fald småting.

Det er ALTID blodproven der tæller i forhold til straf. Blæse-testen er kun vedledende for strisserne, idet det bare er en guideline til dem om, hvorvidt de kan kræve, du tager en blodprøve. Det kan de nemlig kun ved begrundet mistanke, og den kan de kun få, hvis de får lavet en blæsetest. Den viser så, om de har hjemmel til at kræve dig ind og tage en blodprøve. Og det er blodprøven der tæller i forhold til strafudmåling.

Men som jeg læser det, så er straffen så hård for alt over 0,8 promille, at du ikke vil få en endnu højere straf hvis du var påvirket af stoffer.
Hvorimod hvis du ligger under 0,8 i promille, så tester de normalt for stoffer i blodprøven også, fordi straffen for under 0,8 promille er så "lav", at evt. stofpåvirkning vil øge din straf væsentligt.

Det er derfor jeg siger, at du - hvis du er uhedig - er fucked uanset hvad (sorry). For hvis du har over 0,8 vil du i forvejen få en streng straf og frakendelse (formentlig). Og har du under 0,8, så risikerer du, at de tester for stoffer, og så vil din straf alligevel blive forhøjet til samme niveau som hvis du var over 0,8.

Dit håb må være, at du ligger under 0,8 ved blodprøven, men at de undlader at teste for stoffer. Som jeg læser det sker det "normalt" - men der kan være undtagelser.
De vurderede ikke, at de skulle teste dig for stoffer, da de standsede dig. Derfor kan det jo godt være, de ikke har skrevet i rapporten, at der bør testes for dette i blodprøven.


Top
 Profil  
Svar med citat  
Indlæg: 08 nov 2016 18:20 
Når jeg skriver "0-grænse", mener jeg for stoffer...sorry, dér var jeg vist ikke helt klar i spyttet !

Den redegørelse du henviser til, siger (sådan som jeg læser den) at stoftesten udelukkende omhandler personer i en "klinisk undersøgelse" - den kategori hører jeg heldigvis ikke ind under, da det vist er en helt anden boldgade :)

Jeg er stort ikke i tvivl om at promillen i min blodprøve vil overstige de 0.8 da den, ifølge betjenten, var stigende ved den sidste blæsning - om det er til min fordel er svært at sige. Men som du skriver : Jeg er fucked uanset !
Spørgsmålet er bare i hvor høj grad jeg er fucked; indtil 1.2 promille er det en betinget frakendelse af kørekortet, hvilket vil sige at jeg kan generhverve indenfor 3 mdr fra at afgørelsen falder - det er naturligvis nederen at få en dom for spritkørsel, men det betyder da, i det mindste, at jeg kan fortsætte med at køre bil ....i 100% upåvirket tilstand, ja tak !!

Tester de derimod for stoffer, uagtet at jeg ikke blev hverken testet eller sigtet for narkokørsel da jeg blev stoppet, ser det unægteligt værre ud : 3 års ubetinget frakendelse og farvel job :(

Jeg kan vist ikke gøre så meget andet end at holde skruen i vandet og vente på det svar :)


Top
  
Svar med citat  
Indlæg: 08 nov 2016 19:49 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 25 apr 2016 01:54
Indlæg: 151
GODE NYHEDER

Jeg har nu talt med en strisser, jeg kender perifert. Altså bare på et generelt plan. Jeg aner jo heller ikke, hvem du er, så bare rolig :-D. Han snakker om at der skal tages tre prøver, hvis man vil teste for både alkohol og stoffer. Du fik så taget kun to.

Han siger følgende ordret:

Det lyder til, at det er sprit, der blev taget blod for. Der skal yderligere tages to prøver for test af stoffer! Han kan nok tage det roligt. Han skal dog op til en teori- og køreprøve og deltage i kurset alkohol og trafik!
Hvis han ikke er sigtet for stoffer, ville det være mærkeligt at teste for det. Tror ikke han skal være bekymret :D


Top
 Profil  
Svar med citat  
Indlæg: 08 nov 2016 20:04 
Københavnerdrengen skrev:
GODE NYHEDER

Jeg har nu talt med en strisser, jeg kender perifert. Altså bare på et generelt plan. Jeg aner jo heller ikke, hvem du er, så bare rolig :-D. Han snakker om at der skal tages tre prøver, hvis man vil teste for både alkohol og stoffer. Du fik så taget kun to.

Han siger følgende ordret:

Det lyder til, at det er sprit, der blev taget blod for. Der skal yderligere tages to prøver for test af stoffer! Han kan nok tage det roligt. Han skal dog op til en teori- og køreprøve og deltage i kurset alkohol og trafik!
Hvis han ikke er sigtet for stoffer, ville det være mærkeligt at teste for det. Tror ikke han skal være bekymret :D


Tak Københavnerdrengen - det er f**** pænt af dig !!

Jeg krydser fingre for at det passer og skal selvfølgelig nok smide en update når jeg er blevet klogere på det hele :)


Top
  
Svar med citat  
Indlæg: 22 nov 2016 09:53 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 15 nov 2016 20:28
Indlæg: 3
Nogle updates, blev også stoppet j-dag på samme promisser som dig. Har stadig intet hørt fra dem er dog ved at blive tosset af at vente.


Top
 Profil  
Svar med citat  
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 22 gæster


Du kan skrive nye emner
Du kan besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team