Jeg havde egentlig tænkt mig at neutralisere til salt ved at tilsætte fortyndet NaOH opløsning (evt. til salmiak med ammoniakvand), men du har ret, en fordampning af syren burde være et udmærket alternativ

Men jo mere jeg tænker over det jo mere pessimistisk bliver jeg. Der er andre ingredienser i hver pille: HPMC, stivelse, magnesiumstearat og talcum.
- stivelse er jeg ikke bekymret for - den kan måske hydrolisere minimalt, dog næppe ved den temp. og ikke til noget giftigt
- HPMC aner jeg intet om, men det, jeg finder tyder på at den ikke går i vandfasen? Måske er det HPMC fasen, der binder noget af kodien og formindsker udbyttet?
- magnesiumstearat: burde være uopløselig i vand men hvad med HCl? Får man evt. stearinsyre og MgCl2? Så skal der muligvis mere HCl til end beregnet...
- talcum - her må jeg have hjælp: reagerer det med HCl eller er det 100% inaktivt?
Som jeg ser det er der muligvis to meget forskellige veje, man kan gå:
1) lade tingene stå i rigtig lang tid ved stuetemp. med tilpas stor mænde HCl til at både Mg(OH)2, magnesiumstearat og evt. andre ingredienser bliver opløst/omdannet (den langsommeste reaktion er flaskehalsen)
2) bruge meget lidt syre i en kold opløsning (5 grader C) og lave ekstraktinen meget hurtigt (kort omrøring) og stole på at man derved forhindrer dannelsen af MgASA i mængder, der kan være giftige. Dette er ud fra den antagelse at fordi både ASA og Mg(OH)2 er tungt opløselige vil de reagere langsomt.
???
Forresten: mine forslag er baseret på den antagelse at MgCL2, som jeg forventer dannes ved at bruge HCl, er uskadeligt... men er det det?