Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 03 maj 2025 23:15

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 430 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 ... 22  Næste
Forfatter besked
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Bananmonarkiet DK
@Groza: Fik du målt pH efter tilsætning?

Medlem
Brugeravatar

Nej, jeg observerede bare dråberne. Havde forventet at de ville trække et "røgslør" hvis der var noget at udfælde.
Jeg kan prøve næste gang, jeg laver ekstraktet.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Bananmonarkiet DK
33% HCl er en kras fætter og burde jo nok "stække striber" af udfældninger, hvis der da er noget ASA at udfælde.
Men det er jo også en citratbuffer du skal sænke pH på.
Måske der var for lidt saltsyre? Jeg ved det ikke! Men det kan du jo regne på :)

Medlem
Brugeravatar

Ja, det hele bliver en mærkelig opløsning med både citrat-, klorid- og fosfat-ioner... er slet ikke sikker på at det er nok at regne på det som var det en ren citrat buffer.
Hvis jeg en dag laver ekstrakt igen vil jeg prøve at tage ca. 10ml ekstrakt og tilsætte HCl indtil pH kommer under 2 og lader stå et par timer...
Hvad sker der egentlig: får man ikke uddrevet fosfaten og omdannet kodeinen til hydroklorid form? Hvad sker der så med fosfaten/fosforsyren i opløsningen?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

groza skrev:
Ja, det hele bliver en mærkelig opløsning med både citrat-, klorid- og fosfat-ioner... er slet ikke sikker på at det er nok at regne på det som var det en ren citrat buffer.
Hvis jeg en dag laver ekstrakt igen vil jeg prøve at tage ca. 10ml ekstrakt og tilsætte HCl indtil pH kommer under 2 og lader stå et par timer...
Hvad sker der egentlig: får man ikke uddrevet fosfaten og omdannet kodeinen til hydroklorid form? Hvad sker der så med fosfaten/fosforsyren i opløsningen?

Saltsyren vil formentlig protonere en del af fosfaten, og Cl-ionerne vil overtage fosfatens plads som korresponderende ion til kodeinen, som du så rigtigt siger. Fosforsyren vil stadig være opløst, men helt eller delvist i protoneret form.

Dedikeret medlem

Jeg har læst hele tråden, og har fået det indtryk at det skulle være sikkert at neutralisere den syrlige kodein-væsken med en base.

Men nu vil jeg alligevel lige være sikker - man er vel en HR-pussy. Kan jeg højne pH'en i opløsningen - ved hjælp af NaOH -til eksempelvis 6-6,5 uden tab af kodein eller med fare af nogen art? (Hvilke stoffer bliver der dannet?)

Det er selvfølgelig forudsat at NaOH'en er ren.

På forhånd tak

P.S. Hvordan kan det egentligt være, vi er så heldige at Acetylsalicylsyren bundfælder sig således det kan filtreres væk med et kaffefilter? Jeg har googlet lidt, og et kaffefilter skulle eftersigende være 15-30 micron, hvilket jo er nogenlunde småt - men relativt stort i forhold til et molekyle, skulle jeg mene. Klumper molekylerne simpelthen sammen til en slags granulat, eller hvad sker der? Her tænker jeg ikke kun på den bundfældning vi laver i denne ekstraktion, men også bundfældning generelt.

Medlem
Brugeravatar

pH skal ikke være meget højere end 4.5 for så kommer væsken til at smage endnu værre.

Det med filtreringen ved jeg sq. ikke rigtigt... de partikler, der udfældes må være store nok.
Og ellers er det mit indtryk at den uopløste del af pillerne lægger sig i et tykt lag ovenpå filteret og danner et filter i sig selv - som er finere end kaffefilteret.
Den væske, der kommer igennem i starten er i hvert fald væsentlig mere grumset end resten og jeg kan ikke forklare det på anden måde.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: !!!
groza skrev:
pH skal ikke være meget højere end 4.5 for så kommer væsken til at smage endnu værre.

Det med filtreringen ved jeg sq. ikke rigtigt... de partikler, der udfældes må være store nok.
Og ellers er det mit indtryk at den uopløste del af pillerne lægger sig i et tykt lag ovenpå filteret og danner et filter i sig selv - som er finere end kaffefilteret.
Den væske, der kommer igennem i starten er i hvert fald væsentlig mere grumset end resten og jeg kan ikke forklare det på anden måde.

Det kaldes en filterkage. Og ja, det er godt at "recirkulere" væsken over filteret, til den er helt klar - eller filtrere 2 gange.

Vinkelsliber> Molekylerne udfælder som krystaller. Krystallerne er mange molekyler som er sat sammen - Derfor kan du ikke se dem som molekyler. Betegnelsen granulater bruges oftest om størrer krystaller som enten er pakket ind eller lavet store og ensformede. oftest for at gøre produktet lettere at arbejde med, i kraft af det ikke støver.

Ja du kan sagtens komme NaOH i, for at hæve pH-værdien. Du skal dog bruge en tynd opløsning, da det ellers kan skade kodeinen. Det er også derfor vi bruger citronsyre. Dejlig svag syre som ikke kan skade andre molekyler særlig let. interwebbet siger man kan danne apomorfin hvis man bruger for stærk syre/base, hvilket er et kedeligt molekyle.

Medlem
Brugeravatar

Aha! "Filterkage" er ordet! :D

Men som sagt, prøv at smage på det inden du hæver pH alt for meget, en let syrlig smag gør det faktisk nemmere at sluge.

Dedikeret medlem

Tak for svarene :) Jeg har lavet ekstrakt på 12 piller, og har noteret vægten efter knusning. Der går lidt til spilde under knusningen i morteren, kunne jeg notere mig. Ca. 200mg fra startvægten der lå på noget i stil med 8,7g frit fra hukommelsen. Har det dog stående på papir et sted.

pH'en er på 3,2, og jeg har filtreret det én gang. Dog er væsken HELT gennemsigtig/klar, så jeg går ud fra en ekstra filtrering er overflødig.

Jeg regner med at tørre pulveret der blev opfanget i filteret, og derefter veje det for at se om det er sandsynligt at jeg har fået alt ASA'en ud.

Tænkte lidt på at drikke halvdelen her i aften for lige at se om jeg er overfølsom. Jeg har før taget 2 kodimagnyler mod smerte, svarende til ~19mg kodein, så det ville vel næppe være risikabelt at tage 50 mg? Her tænker jeg overfølsomhed.

Er der ætningsfare (tænker spiserøret) ved at drikke det med en pH på 3,2? Regner med at drikke noget mælk bag efter, da det jo er svagt basisk.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Vinkelsliber skrev:
Er der ætningsfare (tænker spiserøret) ved at drikke det med en pH på 3,2? Regner med at drikke noget mælk bag efter, da det jo er svagt basisk.

Nej, det svarer ca. til pH for cola og appelsinjuice. Men det er en rigtig god ide at skylle efter med vand, eller evt. mælk som du foreslår, for at få syren fortyndet/neutraliseret.

Junior medlem

der er blevet foreslået, at hæve ekstraktets ph med fx. NaOH for at udfælde kodeinbase.

jeg har læst mig til at 1 gram kodeinbase kan opløses i 120ml væske. samt at "20mg Codeine Phosphate = 14,7mg Codeine" (http://www.bluelight.ru/vb/archive/inde ... 59355.html).

laver man fx. et ekstrakt med 100 piller, vil man ende med 960 mg kodeinfosfat = 705,6 mg kodein base.
til ekstraktet vil man bruge 300 ml vand (hvoraf noget forsvinder under filtrering).
altså vil kodeinen forblive opløst i væsken, selvom den omdannes til base.

til gengæld vil magnesiummen vende tilbage til hydroxidform og derfor have en opløselighed på 1,2mg/100ml (http://en.wikipedia.org/wiki/Magnesium_hydroxide) og derfor bundfælle.

altså kan man stå tilbage med et ekstrakt der "kun" indeholder kodeinbase, fosfationer samt rester af citronsyren og natriumhydroxiden?

mine kilder er ikke synderligt troværdige, men da alt dette foregår efter man har udfældet asaen, er der vel ikke den store risiko forbundet ved at prøve?

virker det plausibelt?

Dedikeret medlem

Jeg har nu tørret det bundfald, jeg opsamlede. Der var 7,45g. Startvægten af 12 piller var 8,5g. Altså 1050mg lettere. Der skulle gerne være 115 mg kodein i 12 piller. Det må vel betyde at der er 935 mg ASA, Mg eller pillemasse. Eller en blanding af de tre.

Jeg står med 35 ml kodeinvæske. Så kan det vel ud fra vandopløsligheden af ASA'en (3mg/ml/25C) udelukkes at der kan være mere end 105 mg ASA i min opløsning.

Anyway, grunden til jeg skrev endnu en gang var nu mest for lige at stille et andet kemispørgsmål. Hvis man opløser flere forskellige stoffer i et glas med vand, vil de forskellige stoffer så påvirke hinandens opløselighed? Bortset fra hvis de reagerer og danner nye stoffer, selvfølgelig. Har en eller anden ide i mit hovede om at vandet kun kan have en eller anden bestemt mængde molekyler opløst i sig. Altså at det bliver "mættet"?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg har lavet en ekstraktion på 50 Kodimagnyl ikke-stomppende 500/9,6/150 mg, da mit apotek ikke havde dem med 75 mg magnesiumoxid.
Har brugt 37,5 g citronsyre til ~150 ml postevand, og omrørt det med de pulveriseret piller i ca. 10 min. derefter har jeg filtreret det igennem et kaffefilter..
Glemte så at måle pH-værdien før efter jeg havde filtreret det, den er så på 4,5, så jeg vil høre om jeg kan tilsætte citronsyre nu for at sænke den? hvis det overhoved er nødvendigt?

Medlem
Brugeravatar

Synes 4.5 lyder for højt, hvis du ellers har målt rigtigt...
Tilsæt 5-10g syre og lad opløsningen stå til imorgen for at se om der bundfældes mere.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Okay tak for svaret.
Hvis det bundfælder mere skal jeg så bare filtrere det en gang til?

Edit: Jeg tilføj 7 g citronsyre og fik pH ned på 3.5
Kan ikke helt finde ud af om jeg skal indtage det, hvis jeg går hen og får diarre af det. Eller om jeg skal prøve et andet apotek og købe dem med 70 mg magnesiumoxid?

Medlem
Brugeravatar

Psyduck skrev:
Okay tak for svaret.
Hvis det bundfælder mere skal jeg så bare filtrere det en gang til?

Edit: Jeg tilføj 7 g citronsyre og fik pH ned på 3.5
Kan ikke helt finde ud af om jeg skal indtage det, hvis jeg går hen og får diarre af det. Eller om jeg skal prøve et andet apotek og købe dem med 70 mg magnesiumoxid?

Self. skal du filtrere igen, ellers var der ingen mening med at tilsætte yderligere syre. Men lad endelig skidtet stå til senere på dagen, så er evt. bundfald nemmere at filtrere.

Hvis du ikke vil ha tynd mave skal du lade være med at drikke mere end 1/3 af din ekstrakt ad gangen, med nogle dages mellemrum. Tro mig, hvis du ikke tager kodein dagligt, er det rigeligt til en hygge lammer.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg drak 50 ml af ekstrakten og efter 30 min. begyndte jeg at få mavesmerter omkring solar plexus i 2 timer, er det normalt, med de ikke-stoppende?
Synes heller ikke det var så krafitgt, ca. det samme som ca. 15 mg morphin. Så vil jeg kunne intage eks. 100-150 ml idag, hvis jeg laver den med 70 mg magnesiumoxid og undgå mavesmerter eller diarre?

Edit: Hvor længe skal jeg lade dem med 70 mg magnesiumoxid bundfælde? har planer om at lave det her kl. 13, vil jeg så kunne drikke det omkring kl. 18?

Medlem
Brugeravatar

Du behøver ikke lade noget stå og bundfælde hvis du fra starten har et lille nok pH.

Mht. dit indtag synes jeg at det lyder voldsomt. Husk at der er rigtig meget citronsyre i væsken og alt andet lige er det ikke godt for din mave at indtage det i så store mængder. Selvom det ikke er helt så meget med de stoppende, er det alligevel nok til at irritere slimhinderne.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Okay endnu en gang tak for hjælpen groza! Jeg prøver mig stille og roligt frem, og starter nok ud med 70 ml.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 430 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 ... 22  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]