Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 mar 2024 11:22


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 430 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 ... 22  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 11 jan 2010 20:37 
Offline
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Tilmeldt: 22 feb 2009 20:53
Indlæg: 853
Geografisk sted: Milano
groza skrev:
Jeg kan fortælle at SWIM i weekenden har forsøgt sig med den metode, der er beskrevet i det oprindelige indlæg.
SWIM lavede ekstrakt af 40 piller (de ikke-stoppende) og brugte godt 30 g citronsyre opløst i ca. 140 ml vand. SWIM knuste pillerne grundigt i en morter (5 piller ad gangen), hældte pulveret i et glas, tilsatte syre-opløsningen og sørgede for grundig omrøring ad flere omgange med nogle minutters pauser imellem. Derefter filtrerede SWIM gennem et kaffefilter i en tragt. SWIM endte med ca. 125 ml (!) ekstrakt efter et par timer.
SWIM indtog ca. 40 ml ekstrakt tilsat en flad spiseske sukker og et halv glas danskvand - smagen var faktisk ikke så ringe endda!
Efter ca. 20 min. blev SWIM dejligt hyggelam. Næste dag indtog SWIM igen ca. samme mængde med samme resultat. SWIM har ikke haft skyggen af diarré :D

Et par iagttagelser:
- Reaktionen er svagt eksoterm men ikke noget, der kræver køling... men det kunne mærkes på glasset. Vandet var ellers rimelig koldt i starten.
- pH blev ved med at falde og endte på ca. 4. SWIM tror at et par gram citronsyre mere er værd at overveje til næste gang.

Det der SWIM halløj, det er ret irriterende og fuldstændig juridisk nytteløst.

_________________
"I'm a man of honour, a truthful person, a gentleman of absolute morality."


Top
 Profil  
 
Indlæg: 12 jan 2010 17:03 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 25 jul 2007 02:10
Indlæg: 327
Geografisk sted: Ønskeøen
groza>> Hvis du (eller andre for den sags skyld) absolut skal indtage kodein, ekstraheret fra kodimagnyler, så gør det ordenligt. det er ekstremt dumt at indtage et ekstrakt med pH 4, da over halvdelen af ASA'en ved denne pH befinder sig på sin baseform, og derfor er vandopløselig!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 12 jan 2010 19:46 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 19 dec 2009 11:29
Indlæg: 302
storken, det blev skam gjort ordentligt, desuden var der som sagt ingen tegn på bivirkninger :D
Men tak for tippet. Som det blev bemærket vil der komme et par masse % mere citronsyre i næste gang.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 13 jan 2010 12:33 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 25 jul 2007 02:10
Indlæg: 327
Geografisk sted: Ønskeøen
groza>> ekstraktet var jo ikke lavet ordenligt hvis pH var 4! At der ingen bivirkniger opstod, hænger sammen med at hele ekstraktet ikke blev indtaget, hvis dette havde været tilfældet, ville det have set anderledes ud. på medicin.dk skriver de at den toksiske dosis ASA er i omegnen af 125mg/kg, og for en person der vejer 80kg er denne 10g ASA. indholdet af ASA i de 40 tabletter der blev brugt er 20g, og ved pH 4 er 76% af ASA'en på baseform, hvilket medfører at 15,2g af acetylsalicylsyren er vandopløselig, og dermed ikke kan filtreres fra.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 13 jan 2010 12:44 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 19 dec 2009 11:29
Indlæg: 302
OK, hvad skal pH være for at der ikke er mere end f.eks. 20% ASA opløst?
Hvodan kan man beregne det?

EDIT: Det kan være at der var lidt måle-usikkerhed med det benyttede universalindikator papir... målte idag og det lignede nu mere lidt over 3.
Der blev heller ikke udfældet noget ved tilsætning af mere syre?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 13 jan 2010 13:23 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 08 nov 2005 19:15
Indlæg: 1331
Geografisk sted: Neogen
"Kodeinekstraktion fra kodimagnyler for dummies!" - er vidst så meget sagt. No offence.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 13 jan 2010 13:26 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 19 dec 2009 11:29
Indlæg: 302
Har du et konkret kommentar til fremgangsmåden eller et svar, Psycheholic?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 13 jan 2010 14:08 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 25 jul 2007 02:10
Indlæg: 327
Geografisk sted: Ønskeøen
du kan regne på det ved brug af henderson-hasselbalch ligningen, også kaldet bufferligningen. ved omskrivning af denne fåes for en syre: procent på baseform = 100/(1+10^(pKa-pH))


Top
 Profil  
 
Indlæg: 13 jan 2010 15:00 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 19 dec 2009 11:29
Indlæg: 302
Det var kanon, storken :)

Ud fra din ligning og at du skriver 76% kan jeg se at jeg skal regne med pKa for Mg-ASA på ca. 3.5? Dvs. for at komme ned på 20% skal jeg have en pH på ca. 2.9...

Men tilbage til min tidligere kommentar... burde der ikke udfældes noget ved tilsætning af yderligere syre? Eller er det fordi jeg har en buffer-opløsning og dermed skal der tilsættes rigtig meget syre for at pH ændres, og derfor sker der ingen udfældning ved små/moderate mængder tilsat syre?

Ja, undskyld alle de dumme spg. men jeg har ikke haft kemi siden skolen, og det er efterhånden mange år siden... :P


Top
 Profil  
 
Indlæg: 13 jan 2010 21:37 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 25 jul 2007 02:10
Indlæg: 327
Geografisk sted: Ønskeøen
ja, for at opnå en opløsning med 20% acetylsalicylat skal pH være 2,9, men hvorfor stræber du efter at ende ud med et ekstrakt hvor der stadig er 20% ASA opløst? pointen med at ekstrahere kodein'en er jo netop at slippe af med ASA'en.
forudsat at du har målt/aflæst rigtigt med pH-papiret (pH=4), så burde der udfældes yderligere ASA ved tilsætning af mere citronsyre. jo du ender op med en bufferopløsning, men ved tilsætning af syre forskyder du ligevægten mod den protonerede form af ASA. men det er lidt mere besværligt at regne på hvor meget pH vil rykke sig ved tilsætning af ydereligere syre, da du ender op med to forskellige buffere (en acetylsalicylsyre/acetylsalicylat buffer og en citronsyre/citrat buffer).


Top
 Profil  
 
Indlæg: 13 jan 2010 22:48 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 19 dec 2009 11:29
Indlæg: 302
Jeg satte bare 20% som et kompromis: enten indtager man for meget ASA eller for meget syre (av min mave!)... 20% betyder jo at man får samme mængde ASA ud af 10 piller som man normalt får ud af to, hvilket jo er ganske ufarligt... og mængden af kodein i 10 piller er nok til et hyggeligt rus :)

Har du forslag til andre mængder mm.?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 14 jan 2010 10:27 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 08 nov 2005 19:15
Indlæg: 1331
Geografisk sted: Neogen
groza skrev:
Har du et konkret kommentar til fremgangsmåden eller et svar, Psycheholic?


Nej faktisk ikke, hentydedet nu mere til at man skal passe på sig selv, også selv om der står at dummies kan finde ud af det.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 14 jan 2010 13:00 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 25 jul 2007 02:10
Indlæg: 327
Geografisk sted: Ønskeøen
groza>> med hensyn til mængderne har jeg ikke gidet regne på det, da jeg ikke selv har i sinde at ekstrahere kodein.. jeg kunne bare se at det du havde gang i potentielt kunne være farligt, og var derfor nødt til at blande mig.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 14 jan 2010 19:16 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 19 dec 2009 11:29
Indlæg: 302
storken, tak for den gode intention og hjælp til beregningerne :)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 24 jan 2010 13:17 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 19 dec 2009 11:29
Indlæg: 302
Forslag til ændring af opskrift: ved brug af de ikke-stoppende piller er pH stadig over 3 selvom der blev brugt ca. 1 g syre / pille!.
Derfor tror jeg pillerne indeholder magnesium i mængde, der svarer til 150 mg MgO og ikke 150 mg Mg(OH)2. I så fald skal der bruges væsentlig mere syre, nemlig ca. 1.1 g / pille.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 24 jan 2010 14:55 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jan 2003 02:01
Indlæg: 4780
groza og storken: Jeg har faaet at vide fra en som testede det at fra pH 4 og nedefter udfaeldes der praktisk talt intet, uanset hvad teorien siger. Det er ganske rigtigt at pillernes angivede indhold er vaegten af det MgO der svarer til indholdet af Mg(OH)2, men det er der svjv allerede taget hoejde for i metoden.

storken: Der maa givetvis vaere andre faktorer der ogsaa spiller ind paa oploeseligheden af ASA, saasom hvilke andre ting der ogsaa er oploest i vandet og i hvilken koncentration. Dette er tydeligt naar man tager ovennaevnte oplysninger i betragtning. Og jeg har ikke hoert om nogen der er blevet ASA-forgiftede hvis de har fulgt metoden som den er beskrevet, heller ikke selvom de har indtaget ekstrakt af 50 eller flere piller.

_________________
Der er ingen planet B.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 24 jan 2010 16:12 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 19 dec 2009 11:29
Indlæg: 302
Tom Behnke skrev:
uanset hvad teorien siger...

Hvis teorien siger noget andet end praksis så er det et tegn på at teorien ikke er komplet... og det må, som du skriver, skyldes de andre stoffer i opløsningen.

Her er en tanke: Kan diarré i virkeligheden skyldes citrat (også uden magnesium)?


Et helt andet spg.: ville det give mening at estrificere med ethanol til trietyl citrat? Er kodein opløselig i dette stof?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 24 jan 2010 17:11 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 25 jul 2007 02:10
Indlæg: 327
Geografisk sted: Ønskeøen
Tom>> det lyder meget besynderligt at der ikke udfældes ýderligere ASA. det skriger jo imod alt den grundlæggende syre/base kemi.. den eneste faktor jeg lige kan komme på er ionstyrken, men den burde slet ikke have så stor indvirkning på pH i denne situation. af produktresumet for kodemagnyler kan man se at hjælpestofferne er: magnesiumsterat, kartoffelstivelse, majsstivelse og mikrokrystallinsk cellulose, og ingen af disse er specielt vandopløselige og kan derfor ikke indvirke på opløseligheden af ASA, da de filtreres fra.
Jeg tror nu ikke jeg vil stole på din buddy's udsagn, førend jeg har set det med egne øjne, no offence :wink:

Groza>> nej, jeg mener helt bestemt at diarré'en er et resultat af den osmotiske mængde væske som ionerne er i stand til at trække ud af cellerne, og da citronsyre kun i ringe grad er ioniseret i vandig opløsning, så har citrationen ikke samme egenskab
Hvor vil du hen med triethylcitraten?

Edit: Jeg kritisere ikke metoden (det kan jeg af gode grunde ikke, da jeg ikke har gidet regne på det), jeg siger bare at det kan ende galt, hvis folk laver en ekstraktion med en forkert pH


Top
 Profil  
 
Indlæg: 24 jan 2010 17:43 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 19 dec 2009 11:29
Indlæg: 302
storken, jeg kan bekræfte at ved tilsætning af yderligere syre til ekstrakt med pH på ca. 3.5 ikke blev udfældet noget som helst. Denne gang blev der brugt ekstrakt fra 150 piller med 140 g citronsyre, der blev tilsat en mængde citronsyre, der svarede til at man havde startet med 170 g istedet for 140.

Jeg tror at det, vi måske glemmer, er reaktionshastigheden. Selvom ASA og Mg(OH)2 reagerer, kan denne reaktion foregå uhyre langsomt i den type opløsning og i pågældende temperatur-område.

Mht. triethylcitrat: som jeg læser det er stoffet en væske, der er 20 gange mindre opløseligt i vand end citronsyre... så hvis ikke kodein er opløseligt i triethylcitrat kunne man måske komme af med den store mængde citronsyre ad den vej...


Top
 Profil  
 
Indlæg: 24 jan 2010 18:31 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 25 jul 2007 02:10
Indlæg: 327
Geografisk sted: Ønskeøen
Syre/base reaktioner indstiller sig lynhurtigt (det er faktisk en af de ligevætge der indstiller sig hurtigst), så selv om at magnesiumhydroxid har et lavt opløselighedsprodukt vil det gå i opløsning i takt med at ASA/citronsyren bliver opløst og pH falder.
Hvis jeg forstår dig rigtigt så er din tankegang at derivatisere citronsyren efter ekstraktionen, for på den måde at ende op med ren kodein? det er da at gå over åen efter vand. (1) hvis det kan lade sig gøre uden at kodein er opløselig i triethylcitrat, så er det jo stadig så meget mere besværligt end at lave en a/b ekstraktion. (2) man ville ende op med et ethylether-derivat af kodein, da den frie hydroxygruppe lige ledes vil blive derivatiseret (3) ester dannelser kræver stærk syre, thionylchlorid eller andre aktiveringsreagenser, og syntese kemi skal ikke udføres hvis man ikke aner hvad man foretager sig


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 430 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 ... 22  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 18 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team