Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 jul 2025 11:47

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Tørring
Junior medlem

Hvad går det ud på?

Senest rettet af wolfcreek 02 nov 2006 18:49, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Insane psychedelia user!

Hmm, jeg har nu ikke set CaCl2 brugt som tørremiddel før, men måske det også virker? Har kun selv brugt det til det vandfri synteser, hvor det har været anvendt i tørrerør sammen med vat (til fremstilling af Grignard reagens)

Nu skal jeg ikke vide mig 100% sikker på hvad den præcise oversættelse er, men normalt når man tørrer et solvent fra rester af vand tilsætter man, som jeg har nævnt i din anden tråd om pilleoprensning, en mættet NaCl opløsning for at forskyde ionbalancen så du får så meget af dit ioniserede stof over i vandfasen. Herefter skilles vandfasen fra og der tilsættes et par spatelfulde tørret natriumsulfat (som er vandsugende), som senere filtreres fra under vakuum (med vandstrålesug). Men hvis du ikke har ordentligt filterpapir (kaffefiltre dur ikke) og en tragt (f.eks. en büchertragt) er det ikke til meget nytte, da du så stadig vil have rester af natriumsulfat i din opløsning og det vil man ikke, når du skal inddampe dit solvent med dit opløste stof.

EDIT: Washing Soda er det samme som Natriumcarbonat og Epsom salt er det samme som magnesiumsulfat.

Magnesiumsulfat er dit tørrestof som fungerer på lige fod med natriumsulfat, dvs. det er vandsugende. Natriumcarbonat'en, vil jeg tro, tilsættes for at basificere din opløsning - men det er lidt svært at sige, da jeg ikke ved hvad i hvilken sammenhæng du skal bruge det.

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Jeg vil tro at MgSO[sub]4[/sub] er bedre til at tørre solventer som f.eks. IPA med, men det skal nok helst foregå i en ekssikator... 96% svovlsyre er helt sikkert også virke.

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Bananmonarkiet DK
Om tørring af solventer:

Opløselighed og tørringsmidler

Vælg korrekt tørringsmiddel

Data på tørringsmidler

Anvendte tørringsmidler

Tørring af solventer og lab. chems

Titel:
Junior medlem

I http://www.erowid.org/archive/rhodium/c ... ght-e.html

skriver han "Oven dried Epsom Salts or Washing Soda (drug / food store)".

SWIM fandt noget "vaske soda" i et dansk supermarked, men det er jo natrium carbonat som i skriver. Det vil da kun basificerer og ikke tørre? Washing soda i US skulle dog være det samme.. Mystisk.

Titel:
Moderator
Brugeravatar

På stående fod ved jeg ikke hvor meget krystalvand Na2CO3 binder, men K2CO3 binder i hvert fald 2 mol krystalvand og bliver til dihydratet:

K2CO3+2H2O -> K2CO3,2H2O

Titel:
Junior medlem

tak

Titel:
Moderator
Brugeravatar

wolfcreek skrev:
Men vil CaCl2 ikke du fint?

CaCl2 vil svjv også binde to krystalvand. Hvis det er kompatibelt med de pågældende solventer, så kan det bruges.
Tjek tabellerne ud :wink:

Titel:
Junior medlem

Problemet er at CaCl ikke er specielt fedt at bruge til IPA. Men epsom salt er svært at få fat i og jeg er ikke meget for at smide vaske soda ned i. Så bliver det jo basisk og så dur straight to e ikke. Så vil PE jo bllive freebase og forsbvinde over i yxlene. Fatter ikke rigtigt Geez vil bruge det. Jeg tror nu godt CaCl2 vil kunne gå, det bliver ihvertfald min løsning.

Titel:
Moderator
Brugeravatar

wolfcreek skrev:
Problemet er at CaCl ikke er specielt fedt at bruge til IPA. Men epsom salt er svært at få fat i og jeg er ikke meget for at smide vaske soda ned i. Så bliver det jo basisk og så dur straight to e ikke. Så vil PE jo bllive freebase og forsbvinde over i yxlene. Fatter ikke rigtigt Geez vil bruge det. Jeg tror nu godt CaCl2 vil kunne gå, det bliver ihvertfald min løsning.

Det kan godt være, at calciumchlorid ikke er specielt fedt(?) at bruge?
Har du prøvet Matas mht. MgSO4 - det tror jeg ikke du har!
I den tabel jeg har linket til, står der sort på hvidt, at K2CO3 bruges til at tørre bl.a. alkoholer. Hvorfor følger du ikke den?
Et salt, der er i stand til at binde vand vil som oftest først optage krystalvand, før det opløses, hvilket afhænger af vandets damptryk. Du vil kunne se dit tørremiddel klumpe sammen på bunden af en gennemsigtig flaske, når det optager krystalvand.
Hvis du tilsætter tilstrækkeligt med tørremiddel i dit solvent, vil laaangt det meste af vandet, som forklaret, være bundet og der vil således ikke være tilgængeligt vand til en syre/base-reaktion.
Fra din kemiundervisning(?) ved du jo givetvis, at syre/base egenskaberne kun viser sig i vandigt miljø under normale betingelser :wink:

Titel:
Junior medlem

Kan ikke finde det.

Titel:
Moderator
Brugeravatar

wolfcreek skrev:
Matas dur heller ikke.

Du skriver K2CO3, kaliumcarbonat, vaskesoda er natriumcarbonat. Det kan jeg ikke finde brugt som tørrings stof i de links? Vil natriumcarbonat du?

http://www.erowid.org/archive/rhodium/chemistry/equipment/dryag.html
I ovenstående link er kaliumcarbonat brugt som tørremiddel til alkoholer.
Da Na og K begger er alkalimetaller med tilnærmelsesvis de samme egenskaber som ioner, tror jeg også at natriumcarbonat vil virke, men hæng mig ikke op på det!

Jeg mener absolut at have set MgSO4 i Matas. Jeg har muligvis forvekslet det med CuSO4, men mener dog det var magnesiumsulfat(?). CuSO4 har Matas i hvert fald, men ved dog ikke hvordan Cu++ ionen tér sig med solventet, på trods af det optager 5 vand.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]