Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jul 2025 00:50

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

Geografisk sted: Ønskeøen
jeg har undret mig lidt over at når man læser synteseforskrifter (både ulovlige og lovlige) så der næsten altid at man skal vacuum destillere, men er der nogen forskel på at destillere under reduceret tryk og så destillere ved atmosfærisk tryk og så tilsvarende højere temperatur?

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Bananmonarkiet DK
storken skrev:
jeg har undret mig lidt over at når man læser synteseforskrifter (både ulovlige og lovlige) så der næsten altid at man skal vacuum destillere, men er der nogen forskel på at destillere under reduceret tryk og så destillere ved atmosfærisk tryk og så tilsvarende højere temperatur?

Ja, forskellen er netop temperaturen - mange stoffer er termisk ustabile, hvorfor et reduceret kogepunkt foretrækkes i en oprensningsproces :wink:
Jo lavere tryk, des lavere kogepunkt for en væske. Vand koger vist nok ved 73°C på toppen af Mount Everest, grundet det lavere tryk end ved havoverfladen.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Det er i øvrigt ret farligt hvis du ikke ved hvad du har gang i.

Medlem

Geografisk sted: Ønskeøen
mit spørgsmål gik mere på hvorfor vacuum destillation er at fortrække frem for bare at hæve temperaturen 8)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: København SV
storken skrev:
mit spørgsmål gik mere på hvorfor vacuum destillation er at fortrække frem for bare at hæve temperaturen 8)

Fordi det har en lavere kogetemp under tryk. Det er ikke altid helt nemt at få udstyr til at varme ting op til meget meget høje varmegrader. Men det er muligt under tryk. Det skyldes sikkert også andre ting, det skal jeg ikke gøre mig klog på.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Fra wikipedia:
Citat:
Laboratory-scale vacuum distillation is used when liquids to be distilled have high atmospheric boiling points or chemically change at temperatures near their atmospheric boiling points.[1][2][3] Temperature sensitive materials (such as beta carotene) also require vacuum distillation to remove solvents from the mixture without damaging the product. Another reason vacuum distillation is used is that compared to steam distillation there is a lower level of residue build up. This is important in commercial applications where temperature transfer is produced using heat exchangers.

Moderator

Geografisk sted: Wiggie
som øgler og flere har skrevet, foretrækkes varcuum destillation af hensyn til nemheden i at varme substancen op til en lavere temperatur, end ved 1 atm. OG af hensyn til stoffets øgede stabilitet, ved en lavere temperatur

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]