Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jun 2025 21:24

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Kemi C
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Hell right now
Jeg overvejer kraftigt at vælge kemi på c-niveau, men jeg har ikke en kemisk viden på nuværende tidspunkt.
Forventes det man har en kemisk viden når man starter på faget? Hvis ja, hvilken form for kemisk viden skal man have og kunne anvende?

Titel: Re: Kemi C
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Nej, C-niveau er der hvor man starter i fx. gymnasiet, så jeg er ret sikker på at der ikke kræves noget.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: .....
Der kræves ikke noget - og ved, at på VUC kan du tage, det der svarer til et helt år, på et halvt år, men så skal der terpes lidt ekstra.. Men det er også bare en mulighed... =)

Medlem
Brugeravatar

Jeg tog B-niveau på et tre ugers intensivt kursus. Det er faktisk en rigtig god måde at blive sat ind i det, da det hele kommer i rap, og man derfor ikke mister fokus og glemmer alt det man har lært i løbet af tiden.
Det eneste det kræver er, at du blot er engageret. Men sådan er det vel med så mange fag...

Psykedelisk Syreperker
Brugeravatar

Geografisk sted: Acidophilic environments
Hold da op, det blev lige en ordentlig smøre :) men håber du kan bruge det.

Kemi på C-niveau er for nybegyndere. Lidt grundlæggende viden er en fordel, men ikke en nødvendighed! For du vil alligevel blive sat ind i kemiens grundlæggende principper. Her får du dannet fundamentet for en viderebygning. Du har emner som atomers opbygning og reglerne der spiller ind når de reagerer med hinanden (oktetreglen, kovalente bindinger, ionbindinger, elektronegativitet), indførelse i periodesystemet, mængdeberegninger, metaller og redoxkemi, intro til analytisk kemi (blandinger, koncentrationer, titrering), syrebasekemi (pH). Her er organisk kemi ikke nødvendigvis et selvstændigt emne, men dukker op igen og igen igennem de forskellige emner.

Kemi B-niveau er C-niveau, bare mere dybtegående, der er flere emner og du bliver indført i de simple principper bag organisk kemi sammenlignet med C. Det er her det bliver hyggeligt og spændende. Kemien bliver generelt lidt mere avanceret, du får brug for grundlæggende viden indenfor matematik C/B-niveau. Når Kemi B er gennemført, giver eksempelvis shulgins kemisnak lidt mere mening. Eksempler på emner: alle på C-niveau, bare dybere. Desuden: syrebasekemi (pH, puffere, kemisk ligevægt), og en del organisk kemi: molekylstrukturer, molekylnavngivning, isomeri, intermolekylære kræfter, fedt-kemi, biostrukturkemi (hvordan er cellevægge opbygget kemisk?), funktionelle grupper (hvad er NH2, C=O og COOH?) og evt. medicinsk kemi (hvad er c-vitamin? hvad er morfin? Hvordan adskiller det sig fra heroin? Hvad er kokain? Salicylsyre? Hvad indeholder hovedpinepiller?). Måske man ville snuse lidt til orbitaler.

Kemi A-niveau er for nørderne. Det tager Kemi B på en højere plan, hvor ting der ikke helt gav mening før, bliver forklaret og fordybet. Man har generelt mere tekniske emner, man bliver ført længere ind i organisk kemi, og du får en dybere viden omkring atomers og molekylers opførsel (kvantekemi), organisk kemi (shulgin begynder at give mening) og analytisk kemi (f.eks. IR- og NMR-spektroskopi). Her er Fysik B og Matematik B en fordel (faktisk en enorm fordel). Her gennemgås alt det man har lært på B, bare dybere og mere teknisk. Emner kan være reaktionskinetik, kvantekemi (atom- og molekylorbitaler), spektroskopi, termodynamik, og andre meget spændende nørdeemner :)

Niveauerne kan godt have en flydende overgang til hinanden.

Jeg gik ind til faget med en "psykedelisk" tilgangsvinkel. Den "kemividen" jeg havde (jeg havde i virkeligheden kun kigget på hundredvis af strukturer og navne til stoffer igennem årene, og kundt fattet lidt i starten, og lidt mere efterhånden) hjalp mig meget i kemitimerne. Jeg kunne konstant relatere narkokemien til det vi lærte, hvilket gav mig en klar fordel fagligt. Efterhånden er det blevet sådan, at jeg ikke bruger narkokemien til at forstå kemien, men kemien til at forstå narkokemien. Men narkokemien var en enorm solid støttepæl i starten! Nu er det omvendt.

Og ved du hvad? Det er sgu fedt at kunne mange stof-strukturer i hovedet, uden den store indsats, for ikke at sige ingen. For så kan du gå ind i en narkodiskussion med et ordentligt våben, og evt. tegne og skrive så du kan gøre dig selv meget mere forståelig - og give dem tørt på med narkokemi-visdom :) så kan de som regel fatte de ikke skal sniffe knuste ecstasypiller.

Desuden kan man gennemskue den dybere mening bag shulgins bøger, Pihkal og Tihkal. Hans fremgangsmåden, forskelle på strukturerne og hvordan stoffer hænger sammen i det store hele. Og det gør det altså en tand mere spændende :)

Og endelig er der en udbredt misforståelse af, at kemikere sviner naturen til. Men det er forkert! Faktisk er kemikeren som regel den natur- og kemikalie-bekymrede, der kan ende med at rydde op efter borgere der bare smider ting ud igennem afløbet.

Læs kemi for fanden! Hvis valget stod mellem strippende hotbabes og roterende molekyler, så valgte jeg roterende molekyler ;)

Dedikeret medlem

alis skrev:
Læs kemi for fanden! Hvis valget stod mellem strippende hotbabes og roterende molekyler, så valgte jeg roterende molekyler ;)

Bøss?

Psykedelisk Syreperker
Brugeravatar

Work before bitches. Ellers er man en desperat sucker.

Medlem

Geografisk sted: København
Jeg vil sige hvis du tager kemi på C-niveau, så tag det skridtet videre og fortsæt med kemi på B-niveau. Jeg har selv haft kemi på B-niveau og det var først der jeg reelt kunne bruge det til noget synes jeg. Organisk kemi især bliver uddybet, men generelt bevidsthedsmæssigt og hvordan man tænker kemisk ændrede sig meget for mig fra C til B-niveau.

Så glæd dig til at komme igang med C-niveau for så kan du snart komme videre med B-niveauet :)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

alis skrev:
Work before bitches. Ellers er man en desperat sucker.

Du har jo faktisk ret. Men vi ved jo også godt begge to at Flaban ramte hovedet på sømmet med sit spørgsmål, så der er ingen grund til at glide af på det på den måde.

:mrgreen:

Psykedelisk Syreperker
Brugeravatar

Flaban :gud:

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]