Hold da op, det blev lige en ordentlig smøre

men håber du kan bruge det.
Kemi på C-niveau er for nybegyndere. Lidt grundlæggende viden er en fordel, men ikke en nødvendighed! For du vil alligevel blive sat ind i kemiens grundlæggende principper. Her får du dannet fundamentet for en viderebygning. Du har emner som atomers opbygning og reglerne der spiller ind når de reagerer med hinanden (oktetreglen, kovalente bindinger, ionbindinger, elektronegativitet), indførelse i periodesystemet, mængdeberegninger, metaller og redoxkemi, intro til analytisk kemi (blandinger, koncentrationer, titrering), syrebasekemi (pH). Her er organisk kemi ikke nødvendigvis et selvstændigt emne, men dukker op igen og igen igennem de forskellige emner.
Kemi B-niveau er C-niveau, bare mere dybtegående, der er flere emner og du bliver indført i de simple principper bag organisk kemi sammenlignet med C. Det er her det bliver hyggeligt og spændende. Kemien bliver generelt lidt mere avanceret, du får brug for grundlæggende viden indenfor matematik C/B-niveau. Når Kemi B er gennemført, giver eksempelvis shulgins kemisnak lidt mere mening. Eksempler på emner: alle på C-niveau, bare dybere. Desuden: syrebasekemi (pH, puffere, kemisk ligevægt), og en del organisk kemi: molekylstrukturer, molekylnavngivning, isomeri, intermolekylære kræfter, fedt-kemi, biostrukturkemi (hvordan er cellevægge opbygget kemisk?), funktionelle grupper (hvad er NH2, C=O og COOH?) og evt. medicinsk kemi (hvad er c-vitamin? hvad er morfin? Hvordan adskiller det sig fra heroin? Hvad er kokain? Salicylsyre? Hvad indeholder hovedpinepiller?). Måske man ville snuse lidt til orbitaler.
Kemi A-niveau er for nørderne. Det tager Kemi B på en højere plan, hvor ting der ikke helt gav mening før, bliver forklaret og fordybet. Man har generelt mere tekniske emner, man bliver ført længere ind i organisk kemi, og du får en dybere viden omkring atomers og molekylers opførsel (kvantekemi), organisk kemi (shulgin begynder at give mening) og analytisk kemi (f.eks. IR- og NMR-spektroskopi). Her er Fysik B og Matematik B en fordel (faktisk en enorm fordel). Her gennemgås alt det man har lært på B, bare dybere og mere teknisk. Emner kan være reaktionskinetik, kvantekemi (atom- og molekylorbitaler), spektroskopi, termodynamik, og andre meget spændende nørdeemner

Niveauerne kan godt have en flydende overgang til hinanden.
Jeg gik ind til faget med en "psykedelisk" tilgangsvinkel. Den "kemividen" jeg havde (jeg havde i virkeligheden kun kigget på hundredvis af strukturer og navne til stoffer igennem årene, og kundt fattet lidt i starten, og lidt mere efterhånden) hjalp mig meget i kemitimerne. Jeg kunne konstant relatere narkokemien til det vi lærte, hvilket gav mig en klar fordel fagligt. Efterhånden er det blevet sådan, at jeg ikke bruger narkokemien til at forstå kemien, men kemien til at forstå narkokemien. Men narkokemien var en enorm solid støttepæl i starten! Nu er det omvendt.
Og ved du hvad? Det er sgu fedt at kunne mange stof-strukturer i hovedet, uden den store indsats, for ikke at sige ingen. For så kan du gå ind i en narkodiskussion med et ordentligt våben, og evt. tegne og skrive så du kan gøre dig selv meget mere forståelig - og give dem tørt på med narkokemi-visdom

så kan de som regel fatte de ikke skal sniffe knuste ecstasypiller.
Desuden kan man gennemskue den dybere mening bag shulgins bøger, Pihkal og Tihkal. Hans fremgangsmåden, forskelle på strukturerne og hvordan stoffer hænger sammen i det store hele. Og det gør det altså en tand mere spændende

Og endelig er der en udbredt misforståelse af, at kemikere sviner naturen til. Men det er forkert! Faktisk er kemikeren som regel den natur- og kemikalie-bekymrede, der kan ende med at rydde op efter borgere der bare smider ting ud igennem afløbet.
Læs kemi for fanden! Hvis valget stod mellem strippende hotbabes og roterende molekyler, så valgte jeg roterende molekyler