Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 22 jun 2025 22:16

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Hey alle. Jeg håber at der er nogle lidt kemikyndige derude der kan fortælle mig hvordan det forholder sig med produktionen af træsprit/methanol ved gæring af plantemateriale. Det forholder sig sådan at jeg har haft gang i en mjødbrygning og jeg har lige hældt den (næsten) færdiggærede bryg over på flasker. Der røg en del af bundfaldet gær med over i nogle af flaskerne. Det er, så vidt jeg ved, ikke usundt at drikke noget af gæren - det er vel det man kender som 'ufiltreret'?

Men vi havde længe haft planer om at lave et alkoholudtræk af noget grønt fra haven i år (cannabis) og tænkte det var oplagt at fyre lidt i noget hjemmebrygget mjød i år. Men nu hvor vi har en slat gær med i bryggen sammen med nogle blade og skud, kan jeg se at de flasker med tiføjet urt producerer mere kulsyre end de andre flasker uden noget i. Det må vel betyde at gæren er aktiv og derved vil producere alkohol? Er der fare for det resulterer i methanol? :?

Jeg håber virkelig I kan hjælpe, jeg vil helst ikke risikere noget og drikker intet før jeg har hørt hvad I har at sige.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: kbHoe
Prøv at se om du ikke kan finde svar på dit spørgsmål her.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

FLAK, det må bestemt anses som værende svar nok - tusind tak for din hjælp. Jeg går ud fra at the verdict blev: nej. der kan ikke dannes methanol ved alm. gær. (Har brugt tørgær fra brugsen.)
Til folk: I må stadig gerne kommentere, diskutere og uddybe.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: kbHoe
Jeg vil da gerne forsøge at hjælpe lidt yderligere, hvis jeg kan.
Som det også fremgår af tråden jeg har linket til, er jeg dog ikke synderligt kyndig på dette område, og jeg har ikke selv erfaring med gæring af plantemateriale, så det bliver blot lidt teori fra min side.

Det burde ikke være usundt at drikke gær, selvom jeg kan forestille mig smagen måske ikke er helt god når det nu er almindelig bagegær der er brugt. Du har, så vidt jeg kan se (herfra), helt ret i at det netop er ufiltreret øl, hvori det stadigvæk er bl.a. gærrester. Sørg for dine flasker står oprejst en tid inden de skal drikkes, så gærcellerne får tid til at bundfælde sig.

Du er nervøs for at der bliver dannet yderligere kulsyre i dine flasker efter tilsætning af cannabis. Normalt dør gærceller omkring 12-13 procent alkohol, alt efter gærtype (portvinsgær kan f.eks. komme en del højere op). At du ser kulsyredannelse kan så tyde på at alkoholprocenten ikke er deroppe, og din gær stadigvæk var i live ved tilsætningen af cannabis. At du ikke så vækst, betyder sandsynligvis bare de havde opbrugt deres næring. Du har så givet den mere næring, og nu vokser den videre, hvorfor du ser yderligere kulsyredannelse.

Det er vist ganske almindeligt at eftergære øl på flasker og fade, men jeg kan tænke mig du måske får et problem med overdreven kulsyredannelse i dine flasker, med eventuelle sprængte propper til følge. Der står eventuelt noget om overkarbonering (hedder det åbenbart) her.

Junior medlem

det kan først blive til træsprit/methanol hvis du forsøger at destillere det, ellers kan der ikke ske noget (:
skriv endelig hvis du får et godt resultat med hamp? (:

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

ninja993 skrev:
det kan først blive til træsprit/methanol hvis du forsøger at destillere det, ellers kan der ikke ske noget (:
skriv endelig hvis du får et godt resultat med hamp? (:

Det er simpelthen noget sludder. Der dannes ikke methanol i gæringsprocesser, og heller ikke under destillationen. Medmindre du selv eller en anden direkte tilsætter methanol er der ingen fare for methanol i dit hjemmebryg, punktum.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: !!!
http://ing.dk/debat/25

Bliver gæringen inficeret med bakterier eller andre svampearter, så er der mulighed for methanol. Brug aldrig inficerede gæringer, der kan også opstå mycotoxiner og andet crap.

Junior medlem

nemli', det er ikke let at holde det fuldstændig sterilt...

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: !!!
Det skulle ikke være noget problem.

Bare husk at det ikke er ligegyldigt hvorvidt gæringen bliver inficeret, selvom i vil oprense den.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]