Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 jul 2025 20:14

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem
Brugeravatar

Hej, hvad skal der til for at man "har lov til" at håndtere kemikalier og handle med dem? Skal man blot have oprettet et firma (cvr nummer) eller skal man have relevant uddannelse eller måske specifik uddannelse.

på forhånd tak, havrefar...

Admin
Brugeravatar

Det kommer an på, hvilke kemikalier det er og hvad de skal bruges til. Du må gerne som privatperson oprette et firma og sælge ukontrollerede kemikalier, der ikke er til menneskelig indtagelse.

Men hvis det er farlige/kontrollerede kemikalier eller det er til menneskelig indtagelse er det en anden sag. Så skal du have en eller anden form for licens og sandsynligvis også en relevant uddannelse for at gøre det. Har ikke læst op på lovgivningen, men jeg synes du selv burde gøre det :)

Som jeg har forstået det, er det dog lidt en gråzone når det kommer til research chemicals. Her ved sælgeren jo tit, hvad de bruges til. Og hvis politiet kan bevise du bevidst har solgt sådanne stoffer med henblik på menneskelig indtagelse, ryger man ud i nogle forklaringsproblemer.

-Jimmy Carter

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Udover det synes jeg det er forkasteligt at stå for videresalg af 'research chemicals' i større mængder til en bredere del af befolkningen. I særdeleshed hvis man endnu ikke har forsket i det eller på anden måde har indhentet noget information om hvorvidt det er til fare for de, der sikkert med glæde ville kaste sig ud i disse nye eksotiske stoffer. At private personer eller enkelte grupperinger eksperimenterer med disse kemikalier er vel deres egen sag i sidste ende, men at gøre kemikalierne lettilgængelige for de fleste kan muligvis få alvorlige konsekvenser alt efter hvilke(t) kemikalie(r), der er tale om.

Jeg beskylder dig på ingen måde for at have disse intentioner, og forstå derfor ikke min kritik som et personligt angreb. Men nu du selv lægger ud med at snakke om at forhandle kemikalier, så følte jeg lige for at ytre mig herom.

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
Hvis kemikalierne er klassificeret som giftige eller meget giftige, skal man have en gifttilladelse til de specifikke kemikalier for at kunne besidde dem lovligt. Desuden skal man opfylde alle krav om korrekt mærkning og opbevaring af kemikalierne, også selv om de ikke er giftige.

Junior medlem
Brugeravatar

Prometheus, det er præcis hvad jeg søger efter. Korrekt mærkning, opbevaring og generel sikkerhed er sin egen sag, men hvad skal der til for at få en gifttilladelse? Kan private få det, og hvad skal der til?
Skal man kun have tilladelse til giftige stoffer eller er det generelt for klassen med sundhedsfarlige stoffer som ætsende, lokalirriterende og andre toksiske stoffer?

Og bare rolig det er ikke for at lave RC spam.

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
Du kan vist godt søge om gifttilladelse som privatperson, men jeg tror du får brug for en god forklaring på hvad du skal anvende de giftige stoffer til. Og du skal have et aflåst giftskab.
Det er kun stoffer som er mærket T og Tx man skal have decideret tilladelse til - dem må man ikke besidde hvis man ikke har en tilladelse.
Du kan ansøge her: Gifttilladelse

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Seks kilo!
Dette er lidt, måske meget, off-topic. Men hvordan ville du definere giftige stoffer. Er det så som arsenik eller hvad. De fleste ting er jo i realiteten giftige. Salt, klorin osv. Dette skal ikke ses som et forsøg på flueknepperi, men blot en mindre tankestreg :D

Insane psychedelia user!

techno-tramperen skrev:
Dette er lidt, måske meget, off-topic. Men hvordan ville du definere giftige stoffer. Er det så som arsenik eller hvad. De fleste ting er jo i realiteten giftige. Salt, klorin osv. Dette skal ikke ses som et forsøg på flueknepperi, men blot en mindre tankestreg :D

Det er ting som er på den store giftliste. Oftest er det den eksperimentelt bestemte LD[sub]50[/sub] på forsøgsdyr som afgør om et stof bliver klassificeret som T eller Tx. Det er fint nok med mig at man skal indhente tilladelse til at anskaffe stoffer hvis de er så farlige at de potentielt kunne anvendes til mord. Der er sket en del stramninger med giftlovene i forbindelse med terrorpakkerne. F.eks. skal selv veletablerede laboratorier nu holde en del mere regnskab med deres gifte, og gøre tiltage for at mindske risikoen for at gift bliver stjålet, enten på arbejdspladsen eller ved indbrud. Det er ret almindelige ting som cyanider og azider som der skal køres et mere slavisk regnskab over nu.

Junior medlem

Udover det vil intet kemikalie firma med respekt for sig selv sælge til folk bare fordi de har et CVR nummer.

De undersøger en først og ringer og spørger om en pæn del spørgsmål. Bare noget som æter kræver underskrifter og som regel også et formål. Derudover er det dyrere at skaffe sig af med kemikalie affald end at købe det.

Jeg ville også tvivle på at man kan forsvare salg af RC´s i alt for store mængder, da man på forskningsbasis tit arbejder i 10 - 250 mg´s området.

Admin
Brugeravatar

^^Det kommer sgu an på, hvor i verden du køber fra! :P

Mange asiatiske og mellemøstlige firmaer er fuldstændigt og aldeles ligeglade med, hvem de sælger til og hvilken kvalitet det er.

-Jimmy Carter

Junior medlem

Ja, men der kører det over lægemiddelstyrelsen. Og heldigvis for det da til tider :-) Og andre gange øv ;-)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]