Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 25 jun 2025 21:21

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

det her er bestemt ikke et af de avancerede spørgsmål.

Jeg tænkte blot om hvis man nu havde sammenkogt en plante, der afgav sine indholdsstoffer til vand. lad os sige man gik fra 1 l til 2 dl. kan man så fordampe resten i en microbølgeovn?
har ikke de story redskaber, men synes det er sjovt at lege med sådan noget, selvom jeg nu aldrig får det brugt :p

bnb

Site Webmaster
Brugeravatar

Jeg har ingen anelse om hvad du snakker om, men lad være med at forsøge at koge vand i en mikrobølgeovn.

"Det hendte paa et Theater, at der gik Ild i Coulisserne. Bajads kom for at underrette Publicum derom. Man troede, det var en Vittighed og applauderede; han gjentog det; man jublede endnu mere. Saaledes tænker jeg, at Verden vil gaae til Grunde under almindelig Jubel af vittige Hoveder, der troer, at det er en Witz." - Søren Kirkegaard

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: over stok og sten
rbp skrev:
Jeg har ingen anelse om hvad du snakker om, men lad være med at forsøge at koge vand i en mikrobølgeovn.

Hvorfor ?
Har du aldrig set radio karen ? :mrgreen:

http://www.env.dk/media/Energirigtig_kogning.pdf
Citat:
Du sparer 30 % el ved at koge kartofler og grønsager den lille vandmængde frem
for at dække dem med vand. Mikroovnen er billigst til kogning af små portioner
kartofler eller grønsager, max 500 g

http://www.wikihow.com/Boil-Water-in-the-Microwave
Citat:
Water can be boiled in the microwave, but if you're boiling it for safety reasons (e.g. to purify water for drinking) it can be tricky to make sure the water reaches the necessary temperature. In addition, there is the risk of superheating, when the water heats up past the boiling point without bubbling and then erupts suddenly, possibly causing burns. While this is unlikely[1] there are some precautions you can take.

Senest rettet af Mr.Pink 01 maj 2011 16:27, rettet i alt 1 gang.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det jeg snakker om er at lave et ekstrakt af planter i vand.
Mit spørgsmål er så om jeg kan fordampe vandet i en mikrobølgeovn (Selvfølgelig ikke flere l, men måske bare 2-3 dl).

Junior medlem

jeg må fraråde dette da det er nemmere at gøre det du vil i en gryde. det vil gå hurtigere og det er nemmere at styre temparturen i gryden.

peace

Dedikeret medlem
Brugeravatar

okay, jeg failer bare altid med gryder

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Hvad med et vandbad i gryden så?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Problemet er at jeg altid står tilbage med ca. 2-4 dl sammenkog, som jeg ikke ved hvad jeg skal gøre af.
Hvis jeg koger det endnu mere sammen brænder jeg altid indholdsstofferne af, men jeg er samtidig ikke interesseret i at drikke 3-4 dl klamt ekstrakt. Derfor håbede jeg mikrobølgeovnen, som jo kun får vandet til at fordampe ville være løsningen.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: sydschlaraffenland
Vandbad i en gryde ved lav varme i 5-6 timer skulle klare tricket.

Hvis du skulle være i tvivl er et vandbad en gryde med vand og så en skål oven i vandet, så nadet varmer skålen op.

En mikrobølgeovn fungererer så vidt jeg ved, ved at udsende bølger med lav frekvens, som så skaber friktion i vandmolekylerne primært.

Dog er det jo et lukket apparat og du kan ej overvåge det på samme måde. Du kan jo sagtens forsøge dig med mikroovn, men jeg vil nu også fraråde dig det..

//blazR

Dedikeret medlem
Brugeravatar

okay, jeg har nok været for utålmodig med mine vandbade :)
Ved godt, hvad det er, tror bare jeg har været lidt for hurtig, når jeg har fordampet vandet.

Tusind tak for svarene, de var meget brugbare :)

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Jorden, mellem nogle intermolekylære kræfter.
Ved at bruge en mikroovn risikerer du at ødelægge what-ever-substance du har i den opløsning du søger at fordampe vandet fra. Specielt hydrolyse bliver udtalt når næsten alt vand er fordampet. Desuden skal du have et effektivt luftflow over den gryde du damper vand fra, for at undgå for stor ødelæggelse af din substans/ ved hydrolyse eller senere (tørrere): pyrolyse.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
entheoceuten skrev:
Ved at bruge en mikroovn risikerer du at ødelægge what-ever-substance du har i den opløsning du søger at fordampe vandet fra. Specielt hydrolyse bliver udtalt når næsten alt vand er fordampet. Desuden skal du have et effektivt luftflow over den gryde du damper vand fra, for at undgå for stor ødelæggelse af din substans/ ved hydrolyse eller senere (tørrere): pyrolyse.

Hvorfor er hydrolyse mere udtalt i en lille mængde vand?

Medlem

Geografisk sted: Køgeomegn
Hey entheoceuten
Er det muligt man kan blande Nitroethan sammen med Benzaldehyd i en mikrobølgeovn i håb om at kunne lave P2NP
Jeg forestiller mig processen udført enten ved hjælp af en oxygering eller en reaction med aluminum amalgam
men ved ikke om mikrobølgeovnen er det smarteste ;-)
Men Fuck det !
Kan det lade sig gøre og hvis ja
hvor farligt er det ? På en skala fra 1 til 10 hvis man nu ikke lige har noget åndedrætsværn til rådighed eller der går en kat forbi :-)

Admin
Brugeravatar

Det kan man godt. Og i følge denne[sup]1[/sup] artikel i godt udbytte og uden brug af solvent åbenbart. Men lad nu være med at gøre det, hvis du ikke ved hvad du laver. Opvarmning af nitroethan i en mikrobølgeovn kan være en RET risikabel affære. Det kan eksplodere spontant ved høje temperaturer. Desuden kan det lave nogle ret nasty dampe ved høje temperaturer, som også er brandfarlige/eksplosive. Hvis du endelig skal lave P2NP i dit køkken, er det måske ikke den bedste måde at gøre det. Reaktionen fungerer helt udmærket uden mikrobølger.

[sup]1[/sup]http://www.erowid.org/archive/rhodium/pdf/mw.nitroalkene.pdf

-Jimmy Carter

Medlem
Brugeravatar

Hej igen

Med hensyn til hvorfor hydrolyse er udtalt, hvis vand er tilstede, afhænger af vands evne til at optage mikrobølgeenergien, citat aus wikipedia :
Principles

For more details on this topic, see dielectric heating.
A microwave oven works by passing non-ionizing microwave radiation, usually at a frequency of 2.45 gigahertz (GHz)—a wavelength of 122 millimetres (4.80 in)—through the food. Microwave radiation is between common radio and infrared frequencies. Water, fat, and other substances in the food absorb energy from the microwaves in a process called dielectric heating. Many molecules (such as those of water) are electric dipoles, meaning that they have a partial positive charge at one end and a partial negative charge at the other, and therefore rotate as they try to align themselves with the alternating electric field of the microwaves. This molecular movement represents heat which is then dispersed as the rotating molecules hit other molecules and put them into motion.
Microwave heating is more efficient on liquid water (than on frozen water, where the molecules are not free to rotate) and on fats and sugars (which have a smaller molecular dipole moment).[8] Microwave heating is sometimes explained as a resonance of water molecules, but this is incorrect: such resonance only occurs in water vapor at much higher frequencies, at about 20 GHz.[9] Moreover, large industrial/commercial microwave ovens operating at the common large industrial-oven microwave heating frequency of 915 MHz—wavelength 328 millimetres (12.9 in)—also heat water and food perfectly well.[10]
Microwave heating can cause localized thermal runaways in some materials with low thermal conductivity, where dielectric constant increases with temperature. Under certain conditions, glass can exhibit thermal runaway in a microwave to the point of melting.[citation needed]
A common misconception is that microwave ovens cook food "from the inside out," meaning from the center of the entire mass of food outwards. In reality, microwaves are absorbed in the outer layers of food in a manner somewhat similar to heat from other methods. The misconception arises because microwaves penetrate dry non-conductive substances at the surfaces of many common foods, and thus often induce initial heat more deeply than other methods. Depending on water content, the depth of initial heat deposition may be several centimetres or more with microwave ovens, in contrast to broiling (infrared) or convection heating, which deposit heat thinly at the food surface. Penetration depth of microwaves is dependent on food composition and the frequency, with lower microwave frequencies (longer wavelengths) penetrating further. Microwaves cook from the inside out only in the sense that each molecule is generating heat from "inside" and radiating it "outward".

http://en.wikipedia.org/wiki/Microwave_oven#Principles

Det der med oxygenering og / eller amalgam reduktion i en mikrobølgeovn vil jeg nok holde mig langt, langt fra... Hvis du får fordampet kviksølvet suges det ud med apparaturet normale køling, hvilket leder til en meget farligt situation. Kviksølvforgiftning er absolut ingen spøg. kviksølv "Heat of vaporization 59.11 kJ·mol" og kogepunkt ca. 357 grader C. Det fordamper meget sandsynligt ud til dine lunger... (og så kreperer du ca. 2-3 måneder senere)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Hmm.. jeg har ellers lært at microbølger varmer ved at få intramolekylære bindinger til at strække og bøje sig?

Jeg finder ikke noget der forklare hvorfor:

entheoceuten skrev:
Specielt hydrolyse bliver udtalt når næsten alt vand er fordampet.

Medlem
Brugeravatar

Fordi temperaturen stiger meget på dette tidspunkt. Damp er rigtig godt til at hydrolysere. Når temperaturen når over der hvor vandet er fordampet, starter pyrolysen.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Ok. Er det så i dampfasen (dvs ikke i vand-opløsningen/blandingen)?

Medlem
Brugeravatar

Det med dampfasen er et udtryk for at temperaturen er nået 100 grader C, der hvor vand fordamper. Det er den højeste temperatur man kan opnå på vand, ved atmosfærisk tryk, i flydende stadie. Hydrolyse er afhængig af temperatur i særdeleshed, hvorfor en temperatur = 100 dgr. C må antages at være der hvor der sker maksimal hydrolyse. (sålænge at der er vand tilstede).

Naturligvis kan man øgekogepunktet ved at sætte det hele under tryk, men det regner jeg ikke med her.

Medlem
Brugeravatar

Det stof vil forblive associeret til det flydende stadie af vand, = opløst.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]