Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 29 mar 2024 00:22


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 21 jan 2013 18:01 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 jan 2013 17:55
Indlæg: 155
Hey alle på psychedelia!

Det her er min første post herinde, selvom jeg har fulgt med på forummet i årevis.
Vil først og fremmest sige at i gør et godt stykke HR arbejde!

Mit spørgsmål er om der er nogle der ved om det er muligt, at lave en ganske simpel koldvands ekstraktion fra kodipar?
Såvidt jeg selv kan læse mig frem til burde det være muligt, da de ikke indeholder magnesiumchlorid ligesom kodimagnyler. Men jeg vil selvfølgelig gerne være sikker før jeg går i kast med det.

De aktive stoffer i kodepar er 500mg paractamol 30,6mg codeinphosphat.

ikke aktive stoffer er Hypromellose (E 464), magnesiumstearat (E 470b), majsstivelse,
mikrokrystallinsk cellulose (E 460), propylenglycol (E 1520) og talcum (E 553b).
Farvestof: Titandioxid (E 171).

håber at nogle kan hjælpe.

_________________
"There are some sins that you commit that you can't come back from, you know, no matter how hard you try. You just can't. It's like the devil is waiting for your body to quit. Because he knows, he knows that he already owns your soul. And then I think maybe there's no devil. You die... and God, he says, Nah, nah you can't come in. You have to leave now. You have to leave and go away and you have to be alone. You have to be alone forever."


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 jan 2013 18:30 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 08 nov 2005 19:15
Indlæg: 1331
Geografisk sted: Neogen
Det bliver svært at ekstrahere paracetamol og codein fra prpylenglycerol, da PG er opløseligt i både vand, ethanol og fedt for den sags skyld. Hvis det så lykkes at få codein og paracetamol ekstraheret, vil næste problem være at skille de to stoffer fra hinanden.

Det er ikke noget man kan gøre med køkken kemi.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 jan 2013 18:34 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 jan 2013 17:55
Indlæg: 155
Måske har jeg formuleret mig lidt dumt.
Det eneste jeg vil have ud er paractamolen, det jeg egentlig gerne vil vide er om nogle af de andre stoffer kunne risikerer at reagere med vandet og paractamolet, og danne et eller andet giftigt, det er det der bekymrer mig.

_________________
"There are some sins that you commit that you can't come back from, you know, no matter how hard you try. You just can't. It's like the devil is waiting for your body to quit. Because he knows, he knows that he already owns your soul. And then I think maybe there's no devil. You die... and God, he says, Nah, nah you can't come in. You have to leave now. You have to leave and go away and you have to be alone. You have to be alone forever."


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 jan 2013 18:37 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 08 nov 2005 19:15
Indlæg: 1331
Geografisk sted: Neogen
Det bliver svært for du ender med en blanding af codein paractamol og PG hvis jeg husker min kemi rigtig. Det er lettere at lave et codein ekstrakt fra kodimagnyl.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 jan 2013 18:45 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 jan 2013 17:55
Indlæg: 155
Okay.

Såvidt jeg kan læse mig til skal man bare have en del PG for at paractamol opløses i det. Men ved selvfølgelig heller ikke hvor meget der er i dem.

Er der andre der kan bekræfte at det her er en dum idé?

_________________
"There are some sins that you commit that you can't come back from, you know, no matter how hard you try. You just can't. It's like the devil is waiting for your body to quit. Because he knows, he knows that he already owns your soul. And then I think maybe there's no devil. You die... and God, he says, Nah, nah you can't come in. You have to leave now. You have to leave and go away and you have to be alone. You have to be alone forever."


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 jan 2013 19:58 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 nov 2000 02:01
Indlæg: 1774
Geografisk sted: Bananmonarkiet DK
Jeg formoder at du vil have adskilt kodein fra paracetamol, for at få en rekreativ dosis kodein, right?

Da paracetamol er meget begrænset opløselig i koldt vand men kodein derimod er meget opløselig, så står du langt bedre stillet end ved f.eks. ekstraktion fra kodimagnyl, som indeholder acetylsalicylsyre.

Brug f.eks. 5 ml iskoldt vand pr. knust tablet og du vil ende op med en kodeinopløsning med meget lidt paracetamol i. De andre ekstraherede tablethjælpestoffer er ikke noget du bør bekymre dig om i de små mængder, som du ender op med.

Pas på dig selv - kodein er ikke legetøj!

Rootmood, er du uenig i ovenstående, så hører jeg gerne på kritik :)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 jan 2013 20:14 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 08 nov 2005 19:15
Indlæg: 1331
Geografisk sted: Neogen
Jeg er bestemt ikke uenige. Jeg stoler vidst for meget på min kære hukommelse.

1 gram paracetamol vil opløses i 70 ml vand og 1 gram codeine phosphate er opløseligt i 4 ml vand.

Men kan se at paracetamol er mere opløseligt i propylen glycerol end i vand og da PG er opløselig i vand vil man så ikke ende med PG og paracetamol i den vandige opløsning?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 jan 2013 20:28 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 nov 2000 02:01
Indlæg: 1774
Geografisk sted: Bananmonarkiet DK
Jeg er bestemt ikke uenige. Jeg stoler vidst for meget på min kære hukommelse.

1 gram paracetamol vil opløses i 70 ml vand og 1 gram codeine phosphate er opløseligt i 4 ml vand.

Men kan se at paracetamol er mere opløseligt i propylen glycerol end i vand og da PG er opløselig i vand vil man så ikke ende med PG og paracetamol i den vandige opløsning?


Jo, man vil sådan set ende op med en vandig opløsning af samtlige substanser, som er i den oprindelige tablet. Mere eller mindre.
Men essensen er, formoder jeg, at adskille kodeinen(samt en del af de andre tablethjælpestoffer) fra paracetamolen og da 1 g paracetamol kun opløses i ca. 70 ml koldt vand, så er man jo home safe hvis man f.eks anvender 5 ml iskoldt vand/tablet.
Man vil ende op med ca. 5*14 mg=70 mg paracetamol i 5 ml iskoldt vand, som gerne skulle indeholde langt det meste kodein(~30 mg) fra den ene tablet.

Dvs. at hvis der ønskes ca. 210 mg kodein, så ender man op med en vandig opløsning på ca. 35 ml indeholdende ca. 490 mg paracetamol...sådan ca...


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 jan 2013 20:33 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 08 nov 2005 19:15
Indlæg: 1331
Geografisk sted: Neogen
Jeg forstår godt at hvis man havde codeine og paracetamol i et pulver blanding så vil kold vands metoden være rigtig god. Det jeg ikke forstår er at, lad os sige at codeine og paracetamol er opløst i PG. Hvis man så laver ekstrakt med koldt vand, vil man så ikke ende med, PG, codeine og paracetamol i den vandige opløsning?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 jan 2013 20:44 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 nov 2000 02:01
Indlæg: 1774
Geografisk sted: Bananmonarkiet DK
Det jeg ikke forstår er at, lad os sige at codeine og paracetamol er opløst i PG. Hvis man så laver ekstrakt med koldt vand, vil man så ikke ende med, PG, codeine og paracetamol i den vandige opløsning?


Mængden af PG er forsvindende lille i forhold til f.eks. kodein/paracetamol, da vi jo har med en tablet at gøre, så i den her diskussion om semikvantitativ køkkenkemi kunne jeg ikke i min vildeste fantasi forestille mig at PG dominerer på nogen måde - det er dog min egen vurdering.

Og ja, du vil ende op med en blanding af samtlige tabletstoffer som i den oprindelige pille, men forholdende imellem de forskellige substanser skulle gerne være meget anderledes i den vandige opløsning, sammenlignet med forholdende imellem de forskellige substanser i tabletten :)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 jan 2013 21:05 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 jan 2013 17:55
Indlæg: 155
Tak for svarene CannaChem.

Det var også det jeg selv kunne læse mig frem til, på diverse udenlanske foraer, men da det ikke specifikt var med kodipar, ville jeg helst være sikker.

Er dog også lidt bekymret over det PG, men tvivler på at mængden er stor nok til at gøre en forskel.
Ved i iøvrigt hvorfor der er PG i kodipar? Er det bindemiddel eller?

Endnu engang, tusind tak for svarene begge to!

_________________
"There are some sins that you commit that you can't come back from, you know, no matter how hard you try. You just can't. It's like the devil is waiting for your body to quit. Because he knows, he knows that he already owns your soul. And then I think maybe there's no devil. You die... and God, he says, Nah, nah you can't come in. You have to leave now. You have to leave and go away and you have to be alone. You have to be alone forever."


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 jan 2013 21:12 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 08 nov 2005 19:15
Indlæg: 1331
Geografisk sted: Neogen
Hm, jeg kan se at viskositeten af PG er tykkere end vand ved stue temperatur. Cirka 5 gange. Det er jo ikke ret meget, så jeg undre mig lidt hvordan man kan få PG i fast for ved stue temperatur. Hvis koncentrationen af PG er så lav at det bare er en dråbe vand i en bolle dej, så vil jeg også mene at det ingen dominerende effekt har på ekstraktionen.

PG viskositet.
Billede

edit: det er selvfølgelig en graf af PG i vand men synes ikke at kunne finde PG anhydrate?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 jan 2013 21:18 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 jan 2013 17:55
Indlæg: 155
Der må være ret lidt PG i tabletterne så.

Vil prøve det af her senere på ugen, skriver selvfølgelig lige en opdatering :)

_________________
"There are some sins that you commit that you can't come back from, you know, no matter how hard you try. You just can't. It's like the devil is waiting for your body to quit. Because he knows, he knows that he already owns your soul. And then I think maybe there's no devil. You die... and God, he says, Nah, nah you can't come in. You have to leave now. You have to leave and go away and you have to be alone. You have to be alone forever."


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 jan 2013 00:02 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 nov 2000 02:01
Indlæg: 1774
Geografisk sted: Bananmonarkiet DK
Hm, jeg kan se at viskositeten af PG er tykkere end vand ved stue temperatur. Cirka 5 gange. Det er jo ikke ret meget, så jeg undre mig lidt hvordan man kan få PG i fast for ved stue temperatur. Hvis koncentrationen af PG er så lav at det bare er en dråbe vand i en bolle dej, så vil jeg også mene at det ingen dominerende effekt har på ekstraktionen.

PG viskositet.
[ Billede ]

edit: det er selvfølgelig en graf af PG i vand men synes ikke at kunne finde PG anhydrate?


Det er en logaritmisk skala. Viskositeten af rent PG(anhydrous) er over 100 gange så stor ift. rent vand jf. graferne ved 32 grader, som er den mindste temperatur rent vand er afbildet ved.
Hvis du skal opnå fast PG ved stuetemperatur, så skal trykket nok være meget lavt - hvis det i det hele taget kan lade sig gøre. Ellers er det, som grafen antyder, en tyktflydende væske ved normaltilstand(1 atm./20 grader C).


Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 feb 2013 18:09 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 jan 2013 17:55
Indlæg: 155
Ville lige tilføje at jeg nu har lavet et normalt koldvands ekstrakt med kodipar, og det virker ganske fint.
Hvis andre begiver sig ud i det, vil jeg anbefale at man ikke knuser pillerne, men simpelthen bare lader dem opløse i vandet, da filteret ellers stopper ret hurtigt til. Det skal måske filtreres et par gange før det ser klart ud.

Smagen er selvfølgelig ad helvedes til, men nu meget bedre end det med citronsyre.

_________________
"There are some sins that you commit that you can't come back from, you know, no matter how hard you try. You just can't. It's like the devil is waiting for your body to quit. Because he knows, he knows that he already owns your soul. And then I think maybe there's no devil. You die... and God, he says, Nah, nah you can't come in. You have to leave now. You have to leave and go away and you have to be alone. You have to be alone forever."


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 11 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team