Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 29 mar 2024 04:20


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 10 feb 2013 13:15 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 16 jan 2011 02:27
Indlæg: 44
Hej
Er der noget sundhedsrelateret der gør at man ikke kan bruge almindelig petroleum i stedet for rensebenzin som ikke polær opløsningsmiddel til rens af plantemateriale før ekstraktion? Hvor plantematerialet tørres efter rensning. Det lader til rensebenzin og petroleum og lignende indeholder de samme fraktioner bare i forskellige mængder? Så jeg tænkte at der nok ikke er den store forskel?


Senest rettet af A. B. C. Petersen 10 feb 2013 15:33, rettet i alt 2 gange.

Top
 Profil  
 
Indlæg: 10 feb 2013 15:14 
Offline
Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: 19 maj 2003 01:01
Indlæg: 2752
Hvis det skal fordampes igen ville jeg klart bruge rensebenzin. Petroleum er noget lort at slippe af med igen. Det er typisk en blanding af carbonhydrider, der har forholdsvist høje kogepunkter.

_________________
Penalties against possession of a drug should not be more damaging to an individual than the use of the drug itself.

-Jimmy Carter


Top
 Profil  
 
Indlæg: 10 feb 2013 15:45 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 16 jan 2011 02:27
Indlæg: 44
Tak for hjælpen.
Det var surt for petroleum fungerer ellers helt perfekt i modsætning til rensebenzin.. Jeg må have fat i min kemibog inden jeg udsætter mig selv for yderligere faremomenter.:-)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 10 feb 2013 19:02 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 maj 2007 17:21
Indlæg: 1789
Geografisk sted: sydschlaraffenland
Hvad er det heptan(rensebenzin) ikke fungerer lige så godt til som petroleum?

_________________
Alice skrev:
Desuden er kviksølv ikke så slemt. Folk der var børn i 70'erne stod med det i hænderne.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 feb 2013 15:08 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 11 feb 2013 13:38
Indlæg: 16
Hej
Er der noget sundhedsrelateret der gør at man ikke kan bruge almindelig petroleum i stedet for rensebenzin som ikke polær opløsningsmiddel til rens af plantemateriale før ekstraktion? Hvor plantematerialet tørres efter rensning. Det lader til rensebenzin og petroleum og lignende indeholder de samme fraktioner bare i forskellige mængder? Så jeg tænkte at der nok ikke er den store forskel?


Jeg ville bruge sprit. Der e ingen benzewn eller andet gift hvis det skal bruges til planter...


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 feb 2013 17:16 
Offline
Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: 19 maj 2003 01:01
Indlæg: 2752
Hej
Er der noget sundhedsrelateret der gør at man ikke kan bruge almindelig petroleum i stedet for rensebenzin som ikke polær opløsningsmiddel til rens af plantemateriale før ekstraktion? Hvor plantematerialet tørres efter rensning. Det lader til rensebenzin og petroleum og lignende indeholder de samme fraktioner bare i forskellige mængder? Så jeg tænkte at der nok ikke er den store forskel?


Jeg ville bruge sprit. Der e ingen benzewn eller andet gift hvis det skal bruges til planter...


Hvis han skal lave en ekstraktion med to faser, er sprit ubrugeligt.

Til trådstarter: Du kan måske bruge xylen i stedet. Det er lidt sværere at slippe af med end heptan. Men det har ofte lidt bredere evner som solvent.

_________________
Penalties against possession of a drug should not be more damaging to an individual than the use of the drug itself.

-Jimmy Carter


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 feb 2013 17:55 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 nov 2000 02:01
Indlæg: 1774
Geografisk sted: Bananmonarkiet DK
Det fremgår ikke at der skal laves en dual-phase ekstraktion, derfor ville sprit(MeOH, EtOH, IPA etc.) godt kunne bruges, såfremt de fornødne solventegenskaber er tilstede.

Hvis petroleum virker meget bedre end heptan, så læg ud ved at vaske plantematerialet tilstrækkelig antal gange i petroleum og vask det derefter med heptan et par gange, for at fjerne petroleumsrester.
Da f.eks. isopropanol, IPA er blandbar med både petroleum og heptan kan den sidste vask med fordel foretages med IPA for hurtigere tørring.

Principielt: Husk at 5 vaske a´ 100 ml er langt mere effektiv end 1 vask på 500 ml


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 feb 2013 18:59 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 maj 2007 17:21
Indlæg: 1789
Geografisk sted: sydschlaraffenland
Det fremgår ikke at der skal laves en dual-phase ekstraktion, derfor ville sprit(MeOH, EtOH, IPA etc.) godt kunne bruges, såfremt de fornødne solventegenskaber er tilstede.

Hvis petroleum virker meget bedre end heptan, så læg ud ved at vaske plantematerialet tilstrækkelig antal gange i petroleum og vask det derefter med heptan et par gange, for at fjerne petroleumsrester.
Da f.eks. isopropanol, IPA er blandbar med både petroleum og heptan kan den sidste vask med fordel foretages med IPA for hurtigere tørring.



Men hvis det er en defat med upolært solvent og det ønskede stof er opløseligt i IPA. er IPA vel ubrugeligt til at fjerne petroleum og heptan rester? (Da det vil ekstrahere det aktive/ønskede stof med over i afvaskningen).

_________________
Alice skrev:
Desuden er kviksølv ikke så slemt. Folk der var børn i 70'erne stod med det i hænderne.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 12 feb 2013 11:56 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 16 jan 2011 02:27
Indlæg: 44
Tak for svarene nu må jeg vel hellere komme med lidt fakta om hvad det er jeg har prøvet. Der er tale om LSA men jeg ville egentlig ikke nævne det fordi jeg ikke er hundrede procent sikker på hvad det er jeg gjorde når jeg brugte rensebenzin og petroleum men bare ved at med rensebenzin var der nul virkning. Jeg mener nemlig også jeg havde materialet i blød i rensebenzin noget længere end med petroleum så det kan også være derfor. Så jeg garanterer ikke noget med ekstraktionseffektiviteten hvis andre er interesserede men hvis man ikke kan være sikker på at grimme stoffer er væk selvom plantematerialet faktisk er tørt så kan det jo være lige meget.

Men hvis nogen er interesseret så se opdateringen fra 2010 nederst i den her FAQ hvor der også stor at naphta- rensebenzin ikke dur til noget. http://www.erowid.org/plants/morning_gl ... _faq.shtml Forfatteren anbefaler petroleum ether men det tror jeg så ikke er det samme som dansk petroleum med 10-16 CH forbindelser? Men han er nok heller ikke kemiker så han taler om handelsnavne og det er jo umuligt at finde ud af hvad det betyder. Jeg vil nok prøve den vandekstraktion der anbefales som alternativ men hvis xylen har de samme ekstraktionsegenskaber som petroleum og man kan være rimelig sikker på at det kan fordampes væk vil jeg prøve at se om jeg kan købe det.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 12 feb 2013 12:32 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 maj 2007 17:21
Indlæg: 1789
Geografisk sted: sydschlaraffenland
Petroleums æter og naphta er det samme. Det er dog ikke en æter..

_________________
Alice skrev:
Desuden er kviksølv ikke så slemt. Folk der var børn i 70'erne stod med det i hænderne.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 12 feb 2013 13:49 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 16 jan 2011 02:27
Indlæg: 44
Prøv at læse det link jeg skrev som sagt er han ikke kemiker men han siger netop det ikke er naphta. Der står i wikipedia at "Petroleum ether is a mixture of alkanes, e.g., pentane, hexane, and heptane," så hvis du siger rensebenzin=heptan så er det ikke det samme som petroleum ether som indeholder rensebenzin men også har andre ingredienser ifølge wikien altså. https://en.wikipedia.org/wiki/Petroleum_ether

De nævnte alkaner har 5-7 kulatomer. Og jeg har så også fattet nu at dansk petroleum består af alkaner med 10-16 kulatomer. Så det er så noget helt helt helt andet. :)
http://www.biosite.dk/leksikon/alkaner.htm


Top
 Profil  
 
Indlæg: 12 feb 2013 13:52 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 16 jan 2011 02:27
Indlæg: 44
Og det er altså almindelig dansk petroleum jeg har forsøgt at bruge :)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 12 feb 2013 15:27 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 maj 2007 17:21
Indlæg: 1789
Geografisk sted: sydschlaraffenland
så hvis du siger rensebenzin=heptan så er det ikke det samme som petroleum ether som indeholder rensebenzin men også har andre i ngredienser ifølge wikien altså. https://en.wikipedia.org/wiki/Petroleum_ether


Jeg sagde at naphta og petroleums æter er det samme ;) Rensebenzin=heptan...
Selvom naptha indeholder heptan indeholder det, som du selv skriver, også andre hydrocarbons.

_________________
Alice skrev:
Desuden er kviksølv ikke så slemt. Folk der var børn i 70'erne stod med det i hænderne.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 12 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team