Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 23 apr 2024 23:09


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Aspartam
Indlæg: 09 aug 2013 22:55 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 08 jan 2007 02:56
Indlæg: 516
Geografisk sted: Inde i pejsen.
Hej folkens :) Smider spørgsmålet her, da jeg føler, det passer bedst her.

Prøver selv at undgå det, fx kærestens sodavand, saft osv. Er lidt små-paranoid over det, da der mange steder står at FDA (i USA) aldrig burde have godkendt det osv..

MEn jer kyndige, hvad er jeres mening om det ? Ved godt, at det, som alternativ til sukker, er "bedre" - men det er jo pga sukker og diabetes osv..

Go go :)

_________________
People think its funny, But it is really hot and runny, Diarrhea!
Some people think it's gross, But it's good on toast, Diarrhea! Diarrhea


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Aspartam
Indlæg: 09 aug 2013 23:19 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 22 maj 2007 23:49
Indlæg: 792
Der er lavet hundredevis af undersøgelser omkring det i 90'erne, fordi man var vildt paranoide (med god grund) overfor hormonforstyrrende, carcinogene, og andre kedelige kemiske stoffer. Det er i øvrigt stadig super aktuelt.

Fødevarestyrelsen er ekstremt konservative, når det kommer til godkendelse af E-numre og kemiske tilsætningsstoffer, så der er god grund til at føle sig sikker. Læs mere på: http://www.foedevarestyrelsen.dk/Leksik ... artam.aspx

Når det er sagt, så er der andre faktorer, der spiller ind. Er det sundere end sukker? Det ved jeg sgu ikke, for virkningsmekanismen og de farmakodynamiske roller som aspartam spiller i et levende menneske er så hamrende komplekse, at det er nærmest umuligt at vurdere objektivt.

Jeg synes personligt, at light sodavand (acesulfam-kalium + aspartam) smager forfærdeligt, men skal det være light, er Stevia-ekstrakt (naturligt sødemiddel) at fortrække. Ellers napper jeg som regel en god gammeldawz gang sukke :)

_________________
Once you get locked into a serious drug collection, the tendency is to push it as hard as you can.
Gør dig selv en tjeneste, og lad være med at starte en samling.


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Aspartam
Indlæg: 10 aug 2013 11:28 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 20 jul 2013 14:53
Indlæg: 74
Stevia smager også forfærdeligt. Har også engang været paranoid omkring sødestoffer, spiste aldrig normalt tyggegummi, købte øko. tyggegummi fra nettet.

Men har aldrig set nogle konkrete beviser på at sødemidler skulle være skadeligt. Det har jeg derimod med sukker. Derfor vil jeg hellere en sjælden gang imellem drikke en Cola Zero, end en almindelig Cola.


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Aspartam
Indlæg: 10 aug 2013 13:46 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 02 feb 2011 21:44
Indlæg: 256
det kan man diskutere i laaaaang tid, men hvor overhovedet i første omgang bruge et andet sødestof end sukker? Hvad er problemet med sukker? Jeg FORSTÅR det ikke!

edit: tilføjede et ord, som jeg havde glemt. grammar. bitch.

_________________
When I die, since I'm a real skeptic, I'm gonna gripe to the lord and make sure I get back my original investment when I'm reincarnated (Batou)


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Aspartam
Indlæg: 10 aug 2013 14:53 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 22 maj 2007 23:49
Indlæg: 792
Sukker omdannes til Glykogen i kroppen, hvilket oplagres, ligesom fedt gør. Og det er åbenbart fy-fy i dagens 'size 0' kvindesyn.

_________________
Once you get locked into a serious drug collection, the tendency is to push it as hard as you can.
Gør dig selv en tjeneste, og lad være med at starte en samling.


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Aspartam
Indlæg: 10 aug 2013 15:41 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 nov 2000 02:01
Indlæg: 1774
Geografisk sted: Bananmonarkiet DK
Citat:
Men har aldrig set nogle konkrete beviser på at sødemidler skulle være skadeligt. Det har jeg derimod med sukker. Derfor vil jeg hellere en sjælden gang imellem drikke en Cola Zero, end en almindelig Cola.


Ahh - glucose er et ganske naturligt, og for mennesket, ganske essentielt stof :)
Det samme kan vist næppe siges om Aspartam!

Jeg har det omvendt. Når jeg drikker mine 2-3 liter sodavand om måneden(kan selvfølgelig variere), så skal jeg dælme ikke ha noget Aspartam, hvis smag jeg i øvrigt heller ikke bryder mig om.
Nej du - sukker til folket og så ellers en sund krop og sund livsstil uden alt for meget raffineret sukker, færdigretter og trestjernet salami. Så kan det balancere ganske perfekt!...langt bedre end hos en halvfed McD spisende person, som mener at light produkter er vejen frem :roll:

Jeg synes egentlig også at det er synd for små børn, når godtroende forældre serverer light produkter for dem ad libitum - f.eks. sodavand og tror at den hellige grav er velforvaret, bare barnet ikke får sukker. Jeg har set det mere end én gang :/
Det ville jo være synd hvis lille Lukas bliver lige så fed som storesøsteren, når nu han sidder og spiller så mange timers computerspil om dagen og så godt kan li at drikke cola til.
Små børns hjerner er langt mere udsatte for miljøpåvirkninger end voksnes, og jeg kan ikke forestille mig at methanolen fra de mange liter "Aspartam-juice" gør noget godt i den henseende.

Er det "blot" det her syge samfunds normer og tilstand, som er skyld i denne her tidobling i forbruget af f.eks Ritalin og SSRI og mange stemningsstabiliserende medikamenter, eller skal forklaringen findes andre steder? Eller skal forklaringen (også) findes i f.eks. alt det lort af designer-food vi indtager, som f.eks. Aspartam?
Aldrig før har vi været mere eksponeret for miljøfremmede stoffer end vi er i dag uanset hvor vi opholder os. Vi aner simpelthen ikke hvad denne cocktail gør ved mennesket på sigt - men godt er det nok ikke.

Prøv selv at find svaret ud fra tilgængelig litteratur, i stedet for at stole blindt på naboen og andre myndigheder :)

:cheers:


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Aspartam
Indlæg: 19 aug 2013 21:10 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 feb 2011 20:23
Indlæg: 1336
Det er ikke farligt medmindre du lider af phenylketonuria.

Aspartam stimulerer vidst nok insulinsekretion så man ender med at spise mere end man ellers ville og derved alligevel blive tyk. Men hvis man kan styre sit fødevareindtag er det sundere for tænderne og i diabetes-henseende.

Methanol dannes i så små mængder, at det næppe er toksisk. Vi har forgæringsprocesser der hver dag danner et par gram ethanol som okkuperer enzymerne, der danner de farlige methanol-metabolitter. Der skal store mængder aspartam til da der fra 200mg apartam dannes 20mg methanol og alkohol dehydrogenase har højere affinitet for ethanol.
Hvis man vil være helt safe skal man bare hælde lidt rom i sin Cola Zero (i øvrigt en rigtig lækker og let drink, der ikke giver den voldsomme hyperglykæmi som originalen!).


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Aspartam
Indlæg: 20 aug 2013 19:19 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 nov 2000 02:01
Indlæg: 1774
Geografisk sted: Bananmonarkiet DK
Citat:
Det er ikke farligt medmindre du lider af phenylketonuria.


Nej, sandsynligvis ikke akut farligt i de mængder, medmindre man lider af nævnte defekt.
Det er jo FDA godkendt, præcis som Thalidomid og andre gustne stoffer blev det igennem tiderne(nuvel, det er nok en lidt firkantet sammenligning....meen ...).
Men jeg forholder mig alligevel lidt skeptisk overfor konstant eksponering af selv små mængder methanol, da formaldehyd jo krydsbinder proteiner og dermed kan ophobes i kroppen - hvorom alting er, så kan det ikke være sundt på sigt, hvis du spørger mig!

Citat:
Hvis man vil være helt safe skal man bare hælde lidt rom i sin Cola Zero (i øvrigt en rigtig lækker og let drink, der ikke giver den voldsomme hyperglykæmi som originalen!).


Det er faktisk ret "heldigt" at en methanolforgiftning kan undgås hvis der gives kontinuerte mængder ethanol indtil methanolen er udskilt i sin reducerede form - det er en dejlig let behandlingsform :)
Men igen, en sund voksenkrop(som efter sigende også kan tolerere et "normalt" Aspartam indtag) med velfungerende beta-celler, har jo en blodsukkerregulering, som ikke resulterer i længere ekskursioner af hverken hypo- eller hyperglykæmi.
Så min dejlige rom skal ikke kontamineres med noget som helst Aspartam, som i øvrigt smager stygt bittert i diverse læskedrikke :)

Citat:
Men hvis man kan styre sit fødevareindtag er det sundere for tænderne og i diabetes-henseende.

Hvis man kan styre sit kalorieindtag og har en fornuftig mundhygiejne, så vil jeg mene at alm. sukker(vand) er sundere, hvis det ikke overforbruges.
Tænderne tager jo ikke skade af sukker, medmindre man har caries, hvor bakterierne nedbryder sukker til syre og giver...caries!


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Aspartam
Indlæg: 20 aug 2013 21:32 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 feb 2011 20:23
Indlæg: 1336
Thalidomid kan du ikke sammenligne med. Det er også kontraindiceret hos gravide nu. Grunden til at man ikke vidste det er fordi det er forbudt at lave kliniske studier med gravide. Hvis du vidste hvor svært det er at få et stof godkendt i dag ville du måske ikke være så kritisk over for aspartam. Lægemiddelloven har ændret sig vanvittigt de sidste 50 år, det samme gælder reglerne for midler brugt i fødevareindustrien så det giver ikke mening at sammenligne med gamle skandalesager.


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Aspartam
Indlæg: 21 aug 2013 20:39 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 nov 2000 02:01
Indlæg: 1774
Geografisk sted: Bananmonarkiet DK
Indrømmet, som jeg skrev lidt implicit så er thalidomid nok ikke sammenligneligt i den her forbindelse - dog er man blevet klogere og anvender kun enantiomeren...

Som kemiker har jeg selv haft kundekontakt og fingrene i suppen ifm. produktion af mange forskellige API´er de sidste små 7 år til TOX og fase I-fase III forsøg og erfaret hvordan der stilles myndighedskrav ned til selv den mindste detalje, man ikke kunne drømme om , som udefrakommende.
Nu har jeg søgt nye udfordringer med produktion af et kommercielt og efterspurgt produkt...og der er også et par guidelines eller 3 som skal overholdes...

Der verserer mange tal, men så sent som i sidste uge så jeg en troværdig præsentation omhandlende succesraten af medicin der kommer på markedet:
Ud af ca. 1000 idéer, kommer kun ét produkt igennem udviklingen og kliniske forsøg på det kommercielle marked, og det tager i gennemsnit 13 år at udvikle et lægemiddel til kroniske sygdomme fra idé til kommerciel produktion og det koster i gennemsnit 900 mio. USD at kunne lancere ét kommercielt produkt.

Men derfor forholder jeg mig sgu alligevel skeptisk overfor mange af de oplysninger og det propagandalort vi serveres for i hverdagen...med rette...de seneste par år har det jo fremkommet rigtig mange oplysninger, som strider direkte imod hvad vi er blevet fortalt af diverse myndigheder!
...og jeg prøver faktisk at lade sølvpapirshatten ligge inde i skabet :D

Nå, end of battling - time4sleep :)


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Aspartam
Indlæg: 21 aug 2013 22:31 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 feb 2011 20:23
Indlæg: 1336
Godt vi er enige. Det er sundt at være kritisk. Jeg er dog større fan af aspartam end jeg er af sukker, da jeg er blevet tæsket igennem patofysiologien for diabetes så mange gange. :-)


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Aspartam
Indlæg: 22 aug 2013 15:07 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 08 nov 2005 19:15
Indlæg: 1331
Geografisk sted: Neogen
En af mine arbejdskolleger drikker omkring 1½ liter zero om dagen og hvis der er dage, hvor hun har glemt den, får hun tydlige abstinenser. Ondt i hovedet, irritabel, forvirret og andre ting. Hvis hun så drikker sin zero, så går der 10 minutter også er hun som forvandlet på ny. Hun har drukket det de sidste 15 år og hun siger selv at hun ikke vil kunne leve med det foruden (overdrivelse fremmer forståelsen) men hun vil heller ikke drikke det med sukker, da det vil fede i de mængder.

Jeg driller hende og spørg om hendes træsprit og formaldehyd smager godt i dag, men inderst inde synes jeg det er synd for hende og skræmmende at se, hvordan et stof som aspartam kan give abstinenser.


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Aspartam
Indlæg: 25 aug 2013 20:18 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jan 2003 02:01
Indlæg: 4780
En af mine arbejdskolleger drikker omkring 1½ liter zero om dagen og hvis der er dage, hvor hun har glemt den, får hun tydlige abstinenser. Ondt i hovedet, irritabel, forvirret og andre ting. Hvis hun så drikker sin zero, så går der 10 minutter også er hun som forvandlet på ny. Hun har drukket det de sidste 15 år og hun siger selv at hun ikke vil kunne leve med det foruden (overdrivelse fremmer forståelsen) men hun vil heller ikke drikke det med sukker, da det vil fede i de mængder.

Jeg driller hende og spørg om hendes træsprit og formaldehyd smager godt i dag, men inderst inde synes jeg det er synd for hende og skræmmende at se, hvordan et stof som aspartam kan give abstinenser.

Mon ikke det er koffeinen der giver abstinenser? Jeg tvivler på det skyldes aspartam.

_________________
Der er ingen planet B.


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Aspartam
Indlæg: 29 aug 2013 07:06 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 08 nov 2007 19:26
Indlæg: 1888
Hvorfor skulle aspartam give abstinenser?

Der er absolut intet i vejen med aspartam.

_________________
Onemore skrev:
alle jer der er blevet hjernevasket til og leve lov og regler i kommer bare og får en kugle !!
Min adresse
6990 ulfborg
Ullsgade 4a


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Aspartam
Indlæg: 29 aug 2013 07:45 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 apr 2002 01:01
Indlæg: 2454
Geografisk sted: Sjælland
For nogle aar siden begyndte jeg staerke at faa allergiske reaktioner overfor mange ting. Kiwier, kattehaar og den slags. Jeg var konstant snottet og havde hovedpine. Jeg var ved laegen og faa taget blodproeve, og jeg kan huske det var et helvede ikke at maatte tage allergimedicin i dagene op til. Proeven gav ikke udslag paa noget, og symptomerne fortsatte til jeg et stykke tid senere begyndte at undgaa kunstige soedemidler. Saa forsvandt de. Nu indtager jeg aldrig soedemidler, og er kommet til at afsky smagen. Og jeg har ikke haft brug for medicinen siden, andet end til at tage kloen fra myggestik.

Jeg skal dog ikke kunne sige at det specifikt er aspartam der er syndebukken, da jeg undgaar dem alle over en kam.

_________________
All perverts may not be marijuana smokers, but practically all marijuana smokers are perverts.
Colonel Garland Williams, former head of U.S. Narcotics Enforcement


Idag kan vi dø af at elske med hinanden
Så vi lever som vi gør. fordi vi ved vi' på spanden
Verden er for fuld af lort, til jeg kan sortere
Så jeg prøver bare på at få mit liv til at fungere


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Aspartam
Indlæg: 30 aug 2013 18:43 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 okt 2008 21:50
Indlæg: 1307
Geografisk sted: Blå stue afdeling 2A
^ Meget interessant bubber.

Jeg holder mig personligt også fra kunstige sødemidler, dels fordi de smager af helvedes til, og dels fordi at sukker intet fejler. Jeg synes godt nok der er gået hysteri i den, når emnet rammer sukker, hvidt brød, pasta, osv. :roll:

_________________
Alt hvad jeg skriver her på boardet er baseret på fantasi og forestillinger. Jeg tager intet ansvar for mine udtalelser, ej heller for dine beslutninger baseret her på. Mine holdninger har ingen troværdighed, og bør forstås med kraftig ironi. Jeg har intet personlig kendskab til stoffer, eller folk der tager dem. :)

Mvh.


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Aspartam
Indlæg: 30 aug 2013 18:48 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 aug 2004 11:26
Indlæg: 2208
^ Meget interessant bubber.

Jeg holder mig personligt også fra kunstige sødemidler, dels fordi de smager af helvedes til, og dels fordi at sukker intet fejler. Jeg synes godt nok der er gået hysteri i den, når emnet rammer sukker, hvidt brød, pasta, osv. :roll:


Kunne ikke være mere enig. Det ved man i det mindste hvad gør ved kroppen. :)


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 19 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team