Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 23 apr 2024 11:27


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 08 nov 2013 00:35 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 25 aug 2013 19:16
Indlæg: 43
Hej. Jeg er en gymnasieelev som har kemi som studieretning. Jeg har fornyeligt set breaking bad serien, og synes den var vildt spændende. Efter der var nogle stykker fra klassen som syntes den var spændende, valgte kemilæreren at lave nogle opgaver på baggrund af serien.
Jeg ville høre jer, om nogen af jer havde nogle ideer til nogle former for opgaver man kunne lave, for at gøre kemiundervisningen mere fangende. Det ville nemlig være en hel del sjovere f.eks at regne det renheden af methamf, frem for hovedepinepiller osv.

Her er lige et par eksempler fra de opgaver vi skulle løse i dag

Vi antager et badekar er lavet af enten alluminium eller jern.

1. Havde Jesse og Walt havde anvendt saltsyre i stedet for flussyre, hvordan ville det så være gået? Argumenter ud fra spændingsrækken og redegør for hvilket badekar ville holde bedst?

2. Hvilke reaktioner og delreaktioner der forkommer når saltsyre tilsættes et badekar i jern eller alluminium. Tildel oxidationstal og anfør hvilket stof der oxideres og reduceres.

3. Bunden af et jernbadekar vejer ca. 4kg , hvor mange liter saltsyre skal der til for at opløse bunden?

Mange tak på forhånd :)


Senest rettet af abemand 08 nov 2013 01:03, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil  
 
Indlæg: 08 nov 2013 01:03 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 mar 2013 19:34
Indlæg: 390
Forstår ikke helt spørgsmålet, men hvis du efterlyser idéer til opgaver, såå.
-Hvor rent er Walts meth? Vi antager at det er blevet fremstillet med p2p cooking, og at Badger blev vildt blown af 200 mg.
-1.75 g. af Walts finest koster 200$. Bliver det solgt til overpris ift. hvor meget ingredienserne koster, når der laves en badge på 1 kg?
:lol:
Hilsen Skyggen

_________________
Lov og ret er et net
med så sære masker i,
at de små hænger på
og de svære slipper fri.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 08 nov 2013 01:18 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 25 aug 2013 19:16
Indlæg: 43
Det er sådan mest forslag til opgaver man kunne lave :-) - Jeg tænkte lidt på at finde det teoretiske udbytte, hvor man så tager udgangspunkt i det aktive stof i p2p hvor vi kender koncentrationen af stoffet + mængden af det, hvorefter man så laver et reaktionsskema (hvis det er så simpelt) og så på denne måde ser forholdet mellem disse, Hvis vi så siger at de reagerer i forholdet 1:2, så er stofmængden dobbelt så stor, hvilket gør at vi kan finde den teoretiske masse for methamfen i henhold til n=m/M.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 08 nov 2013 03:32 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 jan 2009 13:36
Indlæg: 2115
Geografisk sted: Et sted få finder.
Opstil en fremgangmetode for at lave meth udfra efedrin eller p2np.
Beskriv synteseruten, redegør for fremgangsmetoden, reaktioner og de forskellige reagenter.
Bum! En opgave jeg gerne vil ha løst da jeg gik i gym 8)

Hvilken synteserute har mindst spildprodukt?

Der er MASSER af gode spørgsmål :)

_________________
Bagsidens gule sider - Giftlinjen, rådgivning om misbrug mm.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 08 nov 2013 14:04 
Offline
Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: 19 maj 2003 01:01
Indlæg: 2754
Opstil en fremgangmetode for at lave meth udfra efedrin eller p2np.
Beskriv synteseruten, redegør for fremgangsmetoden, reaktioner og de forskellige reagenter.
Bum! En opgave jeg gerne vil ha løst da jeg gik i gym 8)

Hvilken synteserute har mindst spildprodukt?

Der er MASSER af gode spørgsmål :)


Det er for avanceret til gymnasiet imo. Eller de kommer ihvertfald ikke til at bruge deres pensum til at løse denne opgave, og så blir det kun at skrive af efter wikipedia.

Hvilket niveau er det på trådstarter? Hvis I er kommet til NMR og IR spektroskopi kunne nogle spørgsmål være:

-Lav et teoretisk proton NMR spektrum for methamfetamin med integraler, mønstre og omtrentlige ppm værdier.
-Hvis man laver methamfetamin med phenylacetone som begrænsende faktor, kan man følge reaktionen med IR spektroskopi. Hvilket markant signal vil man ikke længere kunne se i et IR spektrum, når alt phenylacetone er opbrugt?
-Opskriv reaktionen for dannelse af phosphortriiodid udfra iod og phosphor. Angiv oxidationstal og aftem reaktionen. Hvorfor er dette stof en særligt uønsket urenhed? Slå R/S sætninger op for phosphortriiodid.
-Phosphortriiodid reagerer med ephedrin under dannelse af iodoephedrin, (hvor hydroxygruppen er udskiftet med iod) og phosphorsyre. Opskriv et afstemt reaktionsskema med oxidationstrin for det carbon i ephedrin, som indgår i reaktionen.

Din lærer burde sagtens ku løse dem og det sku være okay udfordring til B/A niveau elever i gymnasiet :)

_________________
Penalties against possession of a drug should not be more damaging to an individual than the use of the drug itself.

-Jimmy Carter


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 17 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team