Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 25 apr 2024 00:17


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 07 jan 2014 23:32 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 11 dec 2011 01:32
Indlæg: 4
Hej Hej.

Jeg sidder med en specialeopgave, hvor jeg efter den praktiske del, er endt ud med et vildt dårligt resultat med en kontrol til en IC, hvor der var en kendt my0 værdi på 10,0mg/Kg.
Kørslen på kontrollen viste sig imidlertid at være næsten halveret: 2 kørsler med et gennemsnit på 5,740990925mg/Kg.

Da jeg sad med min resultatbehandling så jeg alt for sent, på et billede jeg havde taget af etiketten på beholderen, at kontrollen er 2 år for gammel.

Jeg synes engang at have hørt noget om at flourid forsvinder, når det bliver for gammelt, men kan det være rigtigt...?

Synes ikke jeg kan finde noget som helst om det på nettet eller noget andet sted, men er der nogen er jer der kender noget til det og evt. kan henvise til et sted (link) hvor der står noget om det, eller om hvorfor der ellers kunne være en halvering af koncentrationen...

Det ville være mig en STOR hjælp...

BONUSINFO: Det er ikke ICen der er kalibreret forkert, for min standardopløsning, men kendt konc. af et nyt stof var helt ok...

Mvh. Psychoactive


Top
 Profil  
 
Indlæg: 08 jan 2014 00:49 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 08 nov 2005 19:15
Indlæg: 1331
Geografisk sted: Neogen
Nu jeg ikke så skarp til IC men hvis flourid går sammen og skaber en ny forbindelser, vil den så kunne ses?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 08 jan 2014 00:59 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 11 dec 2011 01:32
Indlæg: 4
Jeps, den kommer lisså fint frem.. :)
Standardrækken blev lavet på NaF, og der kommer en top, kun med flour ionen... Den har jo en anden retentionstid en Na, så den kan sagtens ses... :))


Top
 Profil  
 
Indlæg: 08 jan 2014 22:54 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jan 2003 02:01
Indlæg: 4780
Jeg er maaske dum, men hvad er IC?

Og rootmoods spoergsmaal er muligvis stadig relevant. Hvad hvis fluor-ionen reagerer med fx. et organisk stof, og dermed ophoerer med at vaere en ion? Kan den saa stadig ses?

_________________
Der er ingen planet B.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 09 jan 2014 00:36 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 14 apr 2011 00:03
Indlæg: 1360
^Hvis forbindelsen har et polært element, ja. (http://en.wikipedia.org/wiki/Ion_chromatography)

Jeg ved ikke rigtigt noget konkret om hvorledes en NaF opløsning skulle falde i koncentration. Men det eneste realistiske, er vel at et-eller-andet symmetrisk stof er blevet dannet, således fluorid ioner er bundet til noget uden polaritet.

Har du prøvet at forhøre dig på dit uddannelses sted? Man skulle næste tro, at der var en kompetent og vidende person gemt et sted. :)

Hvis du falder over et svar, ville en opdatering være lækker!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 09 jan 2014 00:38 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 dec 2006 16:38
Indlæg: 1440
Geografisk sted: !!!
Jeg tror han mener ion chromatografi.
Har svært ved at se hvordan et grundstof, som umiddelbart ikke burde fordampe, kan forsvinde. Tilgengæld er fluor ret reaktivt.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 09 jan 2014 03:02 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 11 dec 2011 01:32
Indlæg: 4
Hvis flourid ikke længere er en ion, men kommer tilbage til at være et flour atom, så kommer det på gasform, så det kan kun måles som en ion.
En IC er et apparat hvor man kan måle indholdet af div. ioner i en vandig opl. Dog et meget følsomt app, så konc. må helt ikke være for høj... :)) Den har det med at begynde at brokke sig... ;)

Arrrh... Tak... :)) Vigtigt..! :p
Jaaah, men problemet er at vi er igang med speciale lige nu, så de sidder lidt tæt med oplysningerne, for vi skal selv finde al terorien osv... Kunne bare ikke finde en døjt om det selv... :)

Det med at man laver en opl med NaF er for at have noget håndtérbart flourid at lege med... Når det som opløsning bliver injiceret i ICen, så er der en mobil fase (hedder det), som er det første man kommer til på IC-kolonnen, der bliver ionerne adskilt, altså bliver NaF til Na+ of F-, hvorefter ionerne binder sig på kolonnen i dens næste fase, i stedet for til det oprindelige 2. stof... :))
Var det, det du mente? :)

Flour, som atom har et ret lavt kogepunkt (-188,et eller andet), så det fordamper rimelig kvikt... :)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 09 jan 2014 19:58 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jan 2003 02:01
Indlæg: 4780
Jeg tror du har misforstaaet mig. Eksempelvis er fluor-atomet i 4-fluor-amfetamin ikke paa ionform, men det fordamper jo ikke, da det indgaar i en organisk forbindelse med en kovalent binding. Jeg ved ikke om den overvejelse overhovedet er relevant i dit forsoeg, men hvis der er et organisk molekyle til stede det kan binde sig til, er det da en mulighed.

_________________
Der er ingen planet B.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 09 jan 2014 20:16 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 14 apr 2011 00:03
Indlæg: 1360
Men for at få molekylær fluor skal fluorid jo reduceres, hvilket der måske ikke rigtig burde være anledning til, hvis kontrol væsken er vand og NaF.

Jeg tror, at der i væsken med vand og NaF bliver dannet HF (F- + H2O -> HF + OH-), som også er relativt flygtig (koger ved 19 grader). Det er en meget langsom reaktion, da virkeligt lidt HF vil blive dannet da ligevægten er langt mod venstre. Det giver også mening, at man da kan sætte en "mindst holdbar" dato.

Det er ihvertfald mere sandsynligt end mit andet bud, at en kontamination optager fluorid i symmetriske molekyler. Det burde dog så være målt OH- ioner i opløsningen, hvis HF dannes.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 jan 2014 11:22 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 11 dec 2011 01:32
Indlæg: 4
Hmm... Ikke lige det som forsøget er med henblik på, og hvordan kontrollen med flouriden i er blevet lavet ved vi ikke, men det bliver målt på efter at flour er blevet adskilt fra de stoffer det binder sig til, og ICen kom med den lave konc og ikke den vi burde have fået... :/
Og undskyld det sene svar... Beklager jeg...

Ååååh ja, okay... På den måde... Men NaF-konrollen var en vi valgt at lave selv, da vi fandt ud af at den indkøbte kontrol ikke fungerede og det er den indkøbte der var problemer med, så det er derfor det nok bliver lidt kryptisk...

Men har fået snakket med min underviser nu og han siger at han heller ikke lige kan ha nogen logisk forklaring på det, og specielt ikke da alle de andre komponenter i opl. har den konc som de skal ha'... :s
Det skal så dog siges at han ikke er vores kemilærer, men vores Tekniklærer...

BTW, så har jeg været til eksamen og fik et 4-tal, som jeg er rigtig glad for da jeg er vildt dårlig til eksamen og fik a vide at min opgave var god... Bare lige sådan en lille ekstra info... :p


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 jan 2014 14:46 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 14 apr 2011 00:03
Indlæg: 1360
Ærgerligt, at din lære ikke lige lå inde med et definitivt svar. Vi må leve uden vished. Tillykke med den veloverståede eksamen, at du selv er tilfreds er jo næsten det vigtigste. :)

Tak for tilbagemeldingen!


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 39 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team