Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 apr 2024 13:19


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 19 jan 2014 00:33 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 nov 2009 19:49
Indlæg: 622
Geografisk sted: Neden under min kat
Har lige fået taget mig sammen til at få set sidste sæson af Breaking Bad.

Håber ikke at jeg får spoiled det for nogen.

Kan man måle renheden af meth med et refraktometer?

_________________
"Har festen varet for længe?"-knappen: Giftlinjen, rådgivning om misbrug mm.
Hvad bobler for tiden:
Mjød


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 jan 2014 01:03 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 feb 2012 19:23
Indlæg: 319
Det burde vel være muligt, men mere præcise metoder findes.
Meget af BB er blevet lavet med en kemiker til at bedømme hvor videnskabeligt korrekt det er.

_________________
There's a time and place for everything. - prof. Oak


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 jan 2014 02:02 
Offline
Junior medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 23 mar 2013 19:09
Indlæg: 5
Jeg har ikke selv erfaring med et refraktometer, men ifølge wikipedia (http://da.wikipedia.org/wiki/Refraktometer) er det apparat som kan bruges til at udregne brydningsindekset
for et givent medium. Så man kan vel sammenligne brydningsindekset for meth med sin egen prøve og derfra vurdere renheden udfra dens optiske egenskaber?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 jan 2014 04:54 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 dec 2013 20:26
Indlæg: 82
Geografisk sted: København
Man skal vel vide på forhånd, hvilke cutstoffer der er tale om, og hvordan de påvirker brydningen, hvis et refraktometer skal kunne bruges til noget.

_________________
"I'm a decent man who exports flowers." - Pablo Escobar


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 jan 2014 06:06 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 dec 2006 16:38
Indlæg: 1440
Geografisk sted: !!!
Jeg vil umiddelbart sige at man ikke kan. Refraktometre er ikke noget man køber og kan indstille, de fleste af dem er blot lavet til at måle opløst tørstof. Alle dem jeg har arbejdet med, har ikke kunne se forskel på salt, protein, små molekyler eller whatever. Jeg tror man skal bruge en HPLC, hvis man skal måle det præcis.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 jan 2014 14:05 
Offline
Junior medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 23 mar 2013 19:09
Indlæg: 5
Alle dem jeg har arbejdet med, har ikke kunne se forskel på salt, protein, små molekyler eller whatever. Jeg tror man skal bruge en HPLC, hvis man skal måle det præcis.


Hvad mener du helt præcist med at "se forskel"? For umiddelbart bevæger lys sig jo med forskellig hastighed gennem medier og hvis du ikke bruger forsvindende små koncentrationer, så burde man jo kunne måle forskellige brydningsindekser for eksempelvis en opløsning med et salt og en med et protein. :)

Googler man "Refractometry" finder man et par sider, som foreslår metoden til at bestemme renheden af en prøve, ved at se hvor meget dennes brydningsindeks afviger fra en kendt tabelværdi.
Her http://academics.wellesley.edu/Chemistr ... metry.html
"Refractive index can be used to identify an unknown liquid compound, or it can be used as a means of measuring the purity of a liquid compound by comparing it to literature values. The closer the refractive index is to the literature values, the purer the sample."


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 jan 2014 15:22 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 feb 2011 20:23
Indlæg: 1336
Men liquid er jo ikke det samme som dissolved. Det er vel saltet de måler på i BB?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 jan 2014 03:04 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 maj 2007 17:21
Indlæg: 1789
Geografisk sted: sydschlaraffenland
Jeg vil umiddelbart sige at man ikke kan. Refraktometre er ikke noget man køber og kan indstille, de fleste af dem er blot lavet til at måle opløst tørstof. Alle dem jeg har arbejdet med, har ikke kunne se forskel på salt, protein, små molekyler eller whatever. Jeg tror man skal bruge en HPLC, hvis man skal måle det præcis.


Men hvis vi nu antager at man er ret sikker på hvilket stof man fylder på refraktoren - kan det så ikke bruges til at fastlå renheden bare ca. ?
I Breaking Bad overvære den(de?) mexicansk(e) kemiker(e) jo processon - så hvis det blot er et spørgsmål om meth + synteserester, kan det så bruges?

_________________
Alice skrev:
Desuden er kviksølv ikke så slemt. Folk der var børn i 70'erne stod med det i hænderne.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 26 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team