Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 25 apr 2024 22:10


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 29 jan 2014 15:44 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 15 maj 2005 18:20
Indlæg: 52
Keminørder, this one's for you!

Jeg sad og brød min hjene med lidt teoretisk kemi, og kom til at tænke på om der er nogen herinde der har hørt om 2C-B eller DOB (med beskyttet amin, evt. dobbelt benzyl-beskyttelse) kan benyttes som udgangsstof i en Grignard procedure?

Jeg har ikke umiddelbart kunne finde noget i litteraturen om det, men kan ikke se hvorfor det ikke skulle virke... Ether grupperne burde ikke have den store indflydelse, eller hvad? Det ville jo være en supernem synteserute til f.eks. 4-alkyl phenethylaminerne...


Top
 Profil  
 
Indlæg: 31 jan 2014 02:54 
Offline
Psykedelisk Syreperker
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 maj 2003 01:01
Indlæg: 2633
Geografisk sted: Acidophilic environments
Spændende tanke. Jeg kan ikke se noget problem i det. Jeg kan ikke forestille mig at methoxy-grupperne vil volde problemer.

Din grignard reagens er ekstremt basisk (pKa~45), hvilket betyder at den kan abstrahere protoner fra aminen (pKa~35). Din amin skal derfor beskyttes, og beskyttelsesgruppen skal kunne modstå basiske betingelser. En dibenzyl-substitueret primær alkylamin kan klare mosten, mens en monobenzyl-substitution vil give problemer. Du er nødt til at komme af med begge dine H-atomer på aminen.

Men når du har fået dannet din grignard reagens, hvordan vil du så udføre din grignard reaktion? Husk at du risikerer to additioner til carbonylgruppen, og at du ender med en tertiær alkohol, som skal elimineres.

_________________
"I don't know if God exists, but it would be better for his reputation if He didn't." -Jules Renard
"Then there was LSD, which was supposed to make you think you could fly. I remember it made you think you couldn't stand up, and mostly it was right.“ -P. J. O'Rourk


Top
 Profil  
 
Indlæg: 31 jan 2014 12:58 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 15 maj 2005 18:20
Indlæg: 52
Citat:
Du er nødt til at komme af med begge dine H-atomer på aminen.


Jep, det var også derfor jeg kom frem til at der skulle benyttes en dibenzyl beskyttelse.

Citat:
Husk at du risikerer to additioner til carbonylgruppen, og at du ender med en tertiær alkohol, som skal elimineres.


Hvorfor ville Grignard reagenset reagere to gange med carbonylgruppen? Og ville man ikke kun ende med en tertiær alkohol hvis man benyttede ketoner, estere, anhydrider osv.?

Mht. OH-gruppen, kunne man ikke fjerne den med kobling til TsCl og efterfølgende behandling med NaBH3CN? Jeg går ud fra at ether-grupperne ikke ville kunne holde til en dehydrering med svovlsyre og så ville man jo ende med en dobbeltbinding...

Alternativt kunne man vel prøve en direkte kobling til et alkyl halid med en kobber katalysator, a la denne her metode?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 31 jan 2014 14:55 
Offline
Psykedelisk Syreperker
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 maj 2003 01:01
Indlæg: 2633
Geografisk sted: Acidophilic environments
Hvis din carbonylgruppe er koblet til en leaving gruppe, som f.eks. alkoxid'et i en ester eller chlorid'et i en syrechlorid, så får du en nukleofil acylsubstitutionsreaktion, som giver dig en keton. Ketoner er temmelig reaktive, og i tilfældet med esteren vil ketonen være mere reaktiv end startproduktet, og vil være tilbøjelig til at reagere en gang mere. Resultatet er en tertiær alkohol fra en uheldig diaddition.

Hvis du blot benytter en keton, får du i det mindste en monoaddition til carbonylgruppen (1,2-addition), men du får en tertiær alkohol igen. Problemet her er, at du får en uønsket forgrening på det carbon, som du kobler til din phenylring. Du vil have en sekundær alkohol, ikke en tertiær.

En aldehyd giver dig en monoaddition og en sekundær alkohol som produkt, som du kan dehydrere eller eliminere på andenvis, som f.eks. med en tosylering, som du er inde på. Så det er den vej du skal gå. Og igen, jeg tror ikke du skal frygte methoxy-grupperne på phenylringen! De er ret ureaktive, og de skal vist ha nogle tæv før de gider noget!

Mht. metalkatalyse, så er der et væld af overgangsmetaller som giver anledning til smarte krydskoblinger, som ville være umulige at udføre med klassisk syntese. Palladium-katalyse kunne også falde i din interesse.

Billede

_________________
"I don't know if God exists, but it would be better for his reputation if He didn't." -Jules Renard
"Then there was LSD, which was supposed to make you think you could fly. I remember it made you think you couldn't stand up, and mostly it was right.“ -P. J. O'Rourk


Top
 Profil  
 
Indlæg: 31 jan 2014 15:19 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 08 nov 2005 19:15
Indlæg: 1331
Geografisk sted: Neogen
2c-b synthesis: http://chemistry.mdma.ch/hiveboard/pall ... f/2C-B.pdf
(New way to 2C-B (without reductions)) http://about.mdma.ch/000278510.html


Top
 Profil  
 
Indlæg: 31 jan 2014 15:34 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 15 maj 2005 18:20
Indlæg: 52
Citat:
Hvis du blot benytter en keton, får du i det mindste en monoaddition til carbonylgruppen (1,2-addition), men du får en tertiær alkohol igen.


D'oh, jeg er også lidt en idiot at jeg skriver keton når jeg mener aldehyd! :roll: Og selvfølgelig vil en evt. carbonylgruppe i produktet kunne give anledning til di-addition, så langt er jeg med. Tak for svaret! :D

Nu vi er ved det, kan man så forestille sig at det er muligt at lave en intramolekylær Williamson etherdannelse efter Grignard reaktionen med f.eks. friskt destilleret chloroacetaldehyd (2-chloroethanal) så man ville få en epoxid i 4-positionen? Det ville i hvert fald være et interessant molekyle, uanset hvor aktivt/stabilt det er.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 02 feb 2014 21:22 
Offline
Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: 19 maj 2003 01:01
Indlæg: 2754
Det ville man nok godt. Men intramolekylær epoxidering med et chlorid som leaving group er ret langsom og ueffektiv. Så hellere vinylere bromidet i 2c-b med noget palladium katalyse og epoxidere dobbeltbindingen bagefter. Så slipper du for beskyttelsesgrupper og det vil sikkert virke bedre selvom ringen er ret elektronrig.

_________________
Penalties against possession of a drug should not be more damaging to an individual than the use of the drug itself.

-Jimmy Carter


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 48 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team