Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 26 apr 2024 00:10


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 26 okt 2014 13:29 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 08 nov 2005 19:15
Indlæg: 1331
Geografisk sted: Neogen
Hey. Er der nogle kemi kyndige, som vil forklare mig hvilke egenskaber CO2 har når det flydende og hvorfor det er godt til ekstration?
Synes de artikler jeg kan finde om emnet er P2R og det er jeg ikke interesseret i.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 okt 2014 19:37 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 14 apr 2011 00:03
Indlæg: 1360
Jeg ved ikke, at man bruger flydende CO2 til ekstraktioner (det er dog muligt man gør, der er meget jeg ikke ved.), typisk bruger man det der hedder superkritisk CO2. Hvilket lidt forsimplet vil sige, at stoffet har en densitet som væske, men egenskaber som en gas. Faktisk vinder superkritisk H2O også frem, som et meget brugbart solvent. De almindelige hverdags tilstandsformer kender alle (Fast, flydende og gas), men ved høj nok temperatur og tryk opstår en ny tilstandsform, såkaldt superkritisk. (Graf.)(Lidt data om CO2 generelt.)

CO2 er godt fordi det er en relativt inert gas, der ikke umiddelbart reagerer eller degradere andre stoffer. Der er ikke forbundet nogen brandfare med brugen - selvom det selvfølgelig stadig er en hvis risici forbundet med det tryk systemet er under. Ydermere er CO2 let at få ud af det ønskede produkt fra en ekstraktion grundet et kogepunkt omkring -79 grader og stoffet er uskadelig for evt. forbrugere, såfremt en rest ikke kommer med ud.

Samtidig er CO2 vidt tilgængeligt og relativt billigt, sammenlignet med andre solventer. Og industrielle set-ups kan laves, der stort set ikke mister CO2 på at ekstrahere, da næsten alt genvindes i systemet. (Det er dog sikkert også muligt med andre solventer.)

Håber det besvare dit spørgsmål. :)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 okt 2014 19:58 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 08 nov 2005 19:15
Indlæg: 1331
Geografisk sted: Neogen
Bestemt. (:
Hvis man skal sammenligne super kritisk CO2 med en solvent som er kendt i daglig brug af ekstrationer, hvilke ligger et så op af?
Edit: Hvor god er den til til at opløse polære forbindelser kontra upolære?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 okt 2014 20:26 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 14 apr 2011 00:03
Indlæg: 1360
Det kan til dels generelt sammenlignes med upolære alifatiske / aromatiske opløsningsmidler (Butan, pentan, hexan, heptan, toluen osv.). I kraft af at CO2'en er superkritisk, er der dog en væsenlig lavere kontakttid for den, da den gennemtrænger mediet meget hurtigere.

CO2 opløser klart upolære forbindelser, i kraft af dens egen upolære struktur.


Evt. http://en.wikipedia.org/wiki/Supercritical_fluid


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 49 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team