Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 18 apr 2024 05:35


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 09 aug 2015 21:43 
Offline
Junior medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 jul 2013 12:25
Indlæg: 29
Hej mennesker, jeg sad for nylig og "studerede" lidt kemi for sjov. Her faldte jeg over en artikel som beskriver noget reduktion af tertiære alkoholer. Jeg kan desværre ikke få lov at læse det hele (sådan er det åbenbart med næsten alt pupliceret forskning inden for nyere tid)
Artiklen kan findes her: http://www.organic-chemistry.org/abstra ... e/431.shtm

Mit egentlige spørgsmål er så; om der er nogen af jer der har erfaring med denne metode og om den teoretisk kunne benyttes til reduktion af ephedrine (det aktive stof i planten ephedra sinica)

Dette er selvfølgelig ikke noget jeg kunne finde på da det er skide ulovligt og jeg slet slet ikke hverken har mulighed for atanskaffe kemikalier og udstyr. Jeg spørger blot da emnet er noget jeg finder voldsomt spændende

Venlig hilsen Martin :-)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 09 aug 2015 23:53 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jan 2003 02:01
Indlæg: 4780
Umiddelbart ligner det i hvert fald at metoden ville kunne reducere efedrin (som det hedder på dansk! :P ) til methamfetamin. I sidste ende må det komme an på en prøve, men jeg ville godt sætte et mindre beløb på at det ville kunne lade sig gøre.

_________________
Der er ingen planet B.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 10 aug 2015 13:02 
Offline
Junior medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 jul 2013 12:25
Indlæg: 29
"Det må komme an på en prøve" haha bestemt! men det bliver ikke mig der gør det. Men tusind tak for svaret ihvertfald :D


Top
 Profil  
 
Indlæg: 10 aug 2015 13:19 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 14 apr 2011 00:03
Indlæg: 1360
Uden at være organisk kemiker, virker det som om hvad der benyttes i artiklen du linker til, er en metode der kan reducere specifikt, uden at påvirke andre funktionelle grupper som et kraftigere reduktionsmiddel eller andre metoder kunne skade. På den måde kan man måske fjerne nogle trin i en syntese, ved ikke at skulle beskytte grupper eller ved at kunne bruge mere funktionaliserede molekyler.

Der er dog ikke ret meget funktionalitet i et efedrin molekyle, hvilket sikkert også er grunden til, at grovere metoder fungerer. (fx https://www.erowid.org/archive/rhodium/ ... horus.html). Uden at vide det store, er det vel ligefør man kunne fjerne alkoholen i stærk syre og reducere katalytisk.

Men helt klart, jeg tror også at den i artiklen beskrevne metode ville fungere helt fint. Det er vist bare lidt overkill.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 15 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team